och sen utvärdera/bedöma skillnaden mot andra oljor.
Har jag gjort under några år och kommer att fortsätta köra med Biltemas oljor
i mina bilar och motorcykel

Sååå mycket tyckande och vetande i detta ämne utan att utvärdera själv ....

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hur testar du? Skickar du iväg oljan på analys och/eller plockar ner motorn och mäter slitaget?HondaVFR skrev:Det bästa och säkraste testet måste ju vara att själv använda Biltemas oljor
i mina bilar och motorcykel![]()
Sååå mycket tyckande och vetande i detta ämne utan att prova själv ....
Det är just det jag har gjort nu under flera år, Vi (jag och riksdagen) har testat Biltemas grejor på våra fordon under flera år, och kommit fram till att vi inte ska göra det längre på våra fordon som vi är rädda om. Det blir inte bättre eller billigare för oss om vi använder oss av Biltema eller original i det långa loppet har det visat sig...Det bästa och säkraste testet måste ju vara att själv använda Biltemas oljor
Genom att köra med den förstås ! ....... och sen hålla koll på oljeförbrukning och oljetrycktersan skrev:Hur testar du? Skickar du iväg oljan på analys och/eller plockar ner motorn och mäter slitaget?HondaVFR skrev:Det bästa och säkraste testet måste ju vara att själv använda Biltemas oljor
i mina bilar och motorcykel![]()
Sååå mycket tyckande och vetande i detta ämne utan att prova själv ....
Ge exempel............ på vad som hänt pga Biltema oljanblacken skrev:Det är just det jag har gjort nu under flera år, Vi (jag och riksdagen) har testat Biltemas grejor på våra fordon under flera år, och kommit fram till att vi inte ska göra det längre på våra fordon som vi är rädda om. Det blir inte bättre eller billigare för oss om vi använder oss av Biltema eller original i det långa loppet har det visat sig...Det bästa och säkraste testet måste ju vara att själv använda Biltemas oljor
Den måste bytas med en avsevärt tätare intervall än till exempel Castrols oljor. Det verkar som motorerna slits ner mera med Biltema oljan med samma miltal och belastning som andra oljor. Motorerna går avsevärt mera skrammligare/väsnigare efter några mil med biltemas än med Castrol oljan , den är faktiskt mera vattnigblaskig och mycket mera strävare när man känner på den vid byte än vad Castrol oljan är vid samma miltal och belastning/körsträcka av motorerna. Castrol oljan är fortfarande "segklibbig" efter en 500 till 700 mil vid byte av den, Biltemas rinner som vatten efter samma sträcka. det är vad jag har sett och märkt av den. Jag har provat den i både hojar och bilar (Suzuki GSX 1100 Ef 2 st.och Volvo 740 4 st. och en Volvo V 40) Suzukin vart klart skrammligare med Biltema oljan samma med bilarna.HondaVFR skrev:Ge exempel............ på vad som hänt pga Biltema oljanblacken skrev:Det är just det jag har gjort nu under flera år, Vi (jag och riksdagen) har testat Biltemas grejor på våra fordon under flera år, och kommit fram till att vi inte ska göra det längre på våra fordon som vi är rädda om. Det blir inte bättre eller billigare för oss om vi använder oss av Biltema eller original i det långa loppet har det visat sig...Det bästa och säkraste testet måste ju vara att själv använda Biltemas oljor
Diplomatiskt och snyggt!HondaVFR skrev:Ok......... ingen ide att ifrågasätta dina iaktagelser/erfarenheter
Du har gjort ditt val och jag mitt !
Vi är båda nöjda och gladaVilket ju är huvudsaken
Har inte Lidl eller Rusta någon "bra" olja också?HondaHasse skrev:Oljan dom säljer på Maxi, funkar den tro?
En het oljedebatt i taget räcker. Vi lämnar det till den andra tråden.HondaHasse skrev:Diskutera olja är som att diskutera religion, var och en är salig i sin tro.
Jag kör iaf på Biltemas olja.....
Halloj! Som du säkert läst i början av tråden velade jag med, men köpte biltemafilter och olja till sist och det funkar kanon. Min är en 86a men filtret passade till den så det lär passa din med!riktigadavid skrev:Jag kommer också köra på biltemafilter. Framförallt för att jag tror att biltemas som tillverkas idag är bättre än orginalfilterna var 1987 (då min cykel gjordes).HondaHasse skrev:Jag är beredd att ändra uppfattning om Bilemas oljefilter efter att ha läst tråden!
Men åter till min fråga då
Biltema hade bara filter till vfr från 88 och uppåt. Passar ett sådant filter på min 87a?