Vad ska man serva på en gammal VFR?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#106 Inlägg av blacken »

riktigadavid skrev:Jag googlade lite och hittade denna tråd. Den verkar intressant.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218533

En anledning till att alla har så mycket olika åsikter kan ju vara så att biltema har bytt produkt och tillverkare nån gång de senaste tio åren medan en persons åsikt aldrig går att ändra på.
Jag menar, det finns ett par som säger sig sågat sönder och jämfört mellan original och biltema och ändå har dom kommit fram till olika saker. Det kan ju bero på vilket år detta gjordes och varifrån biltema fick sina filter just då.
Dom har en djävla ojämn kvalitè på sina grejor, ibland så är det bra och ibland så suger det hästballe om grejorna, och det är det "Lottot" som avhåller mig ifrån att handla viktiga komponenter där..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Kontakt:

#107 Inlägg av HondaHasse »

riktigadavid skrev:Men åter till min fråga då :)
Biltema hade bara filter till vfr från 88 och uppåt. Passar ett sådant filter på min 87a?
Förmodligen, vad jag vet är det samma. Kolla i manualen. :wink:

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem

#108 Inlägg av riktigadavid »

blacken skrev:
Förresten, vad ska man ha på kedjan, och hur ofta ska den smörjas?
Kedjan i sig behövs inte smörjas, eller rättare sagt man kan inte göra det för den är oftast förseglad i rullarna på dagen kedjor, Men att lätt anolja dom ytor som kommer i mekaniskt kontakt (rulle/drev) med någon sorts "smörja" som är "torr" så att säga typ grafitpasta, "torr" kedjeolja, mm,mm är rekommenderat. Glöm bara inte bort att först torka/göra rent kedja/drev så gott det går innan. Använder man ett klibbigare smörjmedel så fastnar det fint grus och annat smått och gott efter ett tag, som förvandlar smörjmedlet till en sorts slip pasta, och det är inte så bra för kedjor och drev, har jag hört :D ..
Nä, jag kan tänka mig att något klibbigt som rent fett nog inte är så bra.
När vi nu ändå accepterat biltemafilter... :)
Vad tros om denna? Jag gillade dock inte att det var en spray, man vill ju inte spraya ner halva hojen.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-o ... ay-racing/

edit: Fast den vad ju inte gratis... Vanligt Wd40 kanske funkar? :)
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#109 Inlägg av Mister »

riktigadavid skrev:
blacken skrev:
Förresten, vad ska man ha på kedjan, och hur ofta ska den smörjas?
Kedjan i sig behövs inte smörjas, eller rättare sagt man kan inte göra det för den är oftast förseglad i rullarna på dagen kedjor, Men att lätt anolja dom ytor som kommer i mekaniskt kontakt (rulle/drev) med någon sorts "smörja" som är "torr" så att säga typ grafitpasta, "torr" kedjeolja, mm,mm är rekommenderat. Glöm bara inte bort att först torka/göra rent kedja/drev så gott det går innan. Använder man ett klibbigare smörjmedel så fastnar det fint grus och annat smått och gott efter ett tag, som förvandlar smörjmedlet till en sorts slip pasta, och det är inte så bra för kedjor och drev, har jag hört :D ..
Nä, jag kan tänka mig att något klibbigt som rent fett nog inte är så bra.
När vi nu ändå accepterat biltemafilter... :)
Vad tros om denna? Jag gillade dock inte att det var en spray, man vill ju inte spraya ner halva hojen.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-o ... ay-racing/

edit: Fast den vad ju inte gratis... Vanligt Wd40 kanske funkar? :)
Använder mig av biltemas kedjespray till cykeln numera, men inte till motorcykeln. Pga den skitar ner bakfälgen löjligt mycket.

Och ingen wd40 /5-56 o liknande ifall man vill ha lite livslängd på kedjan :wink:
Senast redigerad av Mister den sön maj 15, 2011 11:07, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem

#110 Inlägg av riktigadavid »

HondaHasse skrev:
riktigadavid skrev:Men åter till min fråga då :)
Biltema hade bara filter till vfr från 88 och uppåt. Passar ett sådant filter på min 87a?
Förmodligen, vad jag vet är det samma. Kolla i manualen. :wink:

Tack för manualen! Den var ju trevlig att ha.
Dock hittade jag inget om vilket oljefilter det skulle vara.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#111 Inlägg av Tommy Gsson »

riktigadavid skrev:Tack för manualen! Den var ju trevlig att ha.
Samma filter 86 och 88.
T.
PS. Förövrigt samma filter tom. vfr800 vtec.DS.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem

#112 Inlägg av riktigadavid »

Tommy Gsson skrev:
Samma filter 86 och 88.
T.
Upptäckte nu att det tom va så att dom hade bara från 90 och uppåt för vfr-F, från 88 hade dom till vfr-R men det är väl en annan hoj.
Är det fortfarande samma?
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#113 Inlägg av Tommy Gsson »

riktigadavid skrev:
Tommy Gsson skrev:
Samma filter 86 och 88.
T.
Upptäckte nu att det tom va så att dom hade bara från 90 och uppåt för vfr-F, från 88 hade dom till vfr-R men det är väl en annan hoj.
Är det fortfarande samma?
Gå in på t,ex lelles och kolla och jämför. Sitter det oljefiltret på en uppsjö av honda modeller.
http://www.lellesmcdelar.se/manuell.php ... s=08-509-1+
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem

#114 Inlägg av riktigadavid »

Tommy Gsson skrev: Gå in på t,ex lelles och kolla och jämför. Sitter det oljefiltret på en uppsjö av honda modeller.
http://www.lellesmcdelar.se/manuell.php ... s=08-509-1+
T.
Okej, tack. Det är tydligen samma på alla 750F.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#115 Inlägg av adrian_vg »

"Med den kvalitet vi idag har på oljor och filter så finns det i princip ingen motivering att köra med något extra dyrt filter eller extra dyr olja. Alla är tillräckligt bra för det vi kan tänkas utsätta dom för. Även Biltemas grejor."

"Vad var det jag sa?" ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#116 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:"Med den kvalitet vi idag har på oljor och filter så finns det i princip ingen motivering att köra med något extra dyrt filter eller extra dyr olja. Alla är tillräckligt bra för det vi kan tänkas utsätta dom för. Även Biltemas grejor."

"Vad var det jag sa?" ;*)
Visst vid ganska humana påfrestningar så kan man i princip köra på vad skit som helst. Men i "High Perfomance" bitar så skiljs "agnarna i från vetet" som det heter, glöm inte att han/dom snackar om Scania motorer och dom är just det ja DIESEL motorer, som har en avsevärt lägre "intern" driftstemperatur dvs den går svalare än en bensindito. En hojmotor som oftast är bara luftkyld går mycket varmare i dom interna delarna, och värme sliter mycket på oljans förmåga att kunna smörja ordentligt, dvs värme är det som mest "förstör" olja

Det jag hitintills sett med egna ögon vad Biltemas olja anbelangar så är den "vattningare" blaskigare, strävare än andra kvalitetsoljor när man byter den. Även att slitna motorer börjar att skramla betydligt tidigare efter oljebyte med Biltema olja. Jag får det intrycket att den verkar att "brytas" ner snabbare än andra märkens kvalitetsoljor..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#117 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Visst vid ganska humana påfrestningar så kan man i princip köra på vad skit som helst. Men i "High Perfomance" bitar så skiljs "agnarna i från vetet" som det heter, glöm inte att han/dom snackar om Scania motorer och dom är just det ja DIESEL motorer, som har en avsevärt lägre "intern" driftstemperatur dvs den går svalare än en bensindito. En hojmotor som oftast är bara luftkyld går mycket varmare i dom interna delarna, och värme sliter mycket på oljans förmåga att kunna smörja ordentligt, dvs värme är det som mest "förstör" olja
TS menade vad han skulle ha till sin standardviffer. Jag såg inget om han hade en turbo eller kompressor monterad. Utifrån det, vid 600mil/år är det inga problem. Du kanske råkar ut för att byta ventiler edyl vid 20.000 mil istf 21.000 mil, för att ta ett exempel, om du kör på en billigare olja och filter. Men spelar det egentligen roll i vardagslag, och med en standardviffer?

Märkeshysterin och tänket att dyrt är bra har gått totalt över styr för vissa... Ingen nämd, ingen glömd mao.
Känns det bättre att köra på dyrare olja och filter så gör det. Tycker du att billigare filter och olja är helt ok, kör med det. Ingen kommer att tycka du är dum i huvet' om du gör det ena eller det andra, om vi ska bli lite extrema. ;*)

Falangerna är på forumet, som Ajax nämner, ganska spridda och har vissa ganska fundamentalisktiska falanger, av vilka jag tillerkänner mig till det ena lägret. 8*)
blacken skrev:Det jag hitintills sett med egna ögon vad Biltemas olja anbelangar så är den "vattningare" blaskigare, strävare än andra kvalitetsoljor när man byter den. Även att slitna motorer börjar att skramla betydligt tidigare efter oljebyte med Biltema olja. Jag får det intrycket att den verkar att "brytas" ner snabbare än andra märkens kvalitetsoljor..
Med intryck kommer du inte långt. Visa mig ett relevant test ist! :fakta
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#118 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Visst vid ganska humana påfrestningar så kan man i princip köra på vad skit som helst. Men i "High Perfomance" bitar så skiljs "agnarna i från vetet" som det heter, glöm inte att han/dom snackar om Scania motorer och dom är just det ja DIESEL motorer, som har en avsevärt lägre "intern" driftstemperatur dvs den går svalare än en bensindito. En hojmotor som oftast är bara luftkyld går mycket varmare i dom interna delarna, och värme sliter mycket på oljans förmåga att kunna smörja ordentligt, dvs värme är det som mest "förstör" olja
TS menade vad han skulle ha till sin standardviffer. Jag såg inget om han hade en turbo eller kompressor monterad. Utifrån det, vid 600mil/år är det inga problem. Du kanske råkar ut för att byta ventiler edyl vid 20.000 mil istf 21.000 mil, för att ta ett exempel, om du kör på en billigare olja och filter. Men spelar det egentligen roll i vardagslag, och med en standardviffer?

Märkeshysterin och tänket att dyrt är bra har gått totalt över styr för vissa... Ingen nämd, ingen glömd mao.
Känns det bättre att köra på dyrare olja och filter så gör det. Tycker du att billigare filter och olja är helt ok, kör med det. Ingen kommer att tycka du är dum i huvet' om du gör det ena eller det andra, om vi ska bli lite extrema. ;*)

Falangerna är på forumet, som Ajax nämner, ganska spridda och har vissa ganska fundamentalisktiska falanger, av vilka jag tillerkänner mig till det ena lägret. 8*)
blacken skrev:Det jag hitintills sett med egna ögon vad Biltemas olja anbelangar så är den "vattningare" blaskigare, strävare än andra kvalitetsoljor när man byter den. Även att slitna motorer börjar att skramla betydligt tidigare efter oljebyte med Biltema olja. Jag får det intrycket att den verkar att "brytas" ner snabbare än andra märkens kvalitetsoljor..
Med intryck kommer du inte långt. Visa mig ett relevant test ist! :fakta
Liasom tester är som hemorröjder, dom dyker alltid upp i arslet hos alla någon gång i livet. Det enda "test" som jag håller för relevant är dom som jag själv med egna sinnen upplever. Och det som är bevista bortom allt rimligt tvivel går jag på. Så vill du ha ett "relevant" test, börja att mecka med allt som rör sig i 40 till 50 år sådär, sedan så kan vi utbyta erfarenheter i dom varierade ämnen som kan tänkas att dyka upp över kaffekoppen....:
Senast redigerad av blacken den mån maj 16, 2011 11:17, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#119 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Liasom tester är som hemorröjder, dom dyker alltid upp i arslet alla någon gång i livet. Det enda "test" som jag håller för relevant är dom som jag själv med egna sinnen upplever. Och det som är bevista bortom allt rimligt tvivel går jag på. Så vill du ha ett "relevant" test, börja att mecka med allt som rör sig i 40 till 50 år sådär, sedan så kan vi utbyta erfarenheter i dom varierade ämnen som kan tänkas att dyka upp över kaffekoppen....:
Dina upplevelser skiljer sig högst sannolikt från mina. Jag tänker inte bråka om det, och tvinga på dig mina åsikter. 8*)
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#120 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Liasom tester är som hemorröjder, dom dyker alltid upp i arslet alla någon gång i livet. Det enda "test" som jag håller för relevant är dom som jag själv med egna sinnen upplever. Och det som är bevista bortom allt rimligt tvivel går jag på. Så vill du ha ett "relevant" test, börja att mecka med allt som rör sig i 40 till 50 år sådär, sedan så kan vi utbyta erfarenheter i dom varierade ämnen som kan tänkas att dyka upp över kaffekoppen....:
Dina upplevelser skiljer sig högst sannolikt från mina. Jag tänker inte bråka om det, och tvinga på dig mina åsikter. 8*)
Om vi (Gud förbjude) skulle ha liknande erfarenheter inom det meckiska, så skulle du bli förvånad över hur mycket vi skulle ha varit överrens om, speciellt om oljors olika kvaliteèr. Men till kärnfrågan, hur många kända (och okända) racingstall känner du till som kör på Biltemas olja?. Liasom alla stall dras med stora ekonomiska bördor och allt som dom kan spara flis på använder dom, så något "fel" måste det vara på Biltemas oljor. Och ej att förglömma en olja kan liksom allt annat inte vara bättre än dess ursprung, och den råolja som har bäst kvalitè är dem Amerikanska oljan, medan den Ryska råoljan inte är fullt så bra, redan där så finns det ett hållbart argument för olika oljors kvalitè eller hur?..

Skriv svar