ja jag e glad att man fick den hjälpen. inte alla som skulle erbjuda sin hjälp på detta viset.Fromm skrev:Grymt schysst säljare verkar det som![]()
En apgammal hoj som gått 16k.. Vad kan man förvänta sig
v
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
ja jag e glad att man fick den hjälpen. inte alla som skulle erbjuda sin hjälp på detta viset.Fromm skrev:Grymt schysst säljare verkar det som![]()
En apgammal hoj som gått 16k.. Vad kan man förvänta sig
Det gamla vanliga; inget speciellt om inte motorn uttryckligen haft nåt problem innan. Cylindrarna är ju keramiskt behandlade, så de borde inte vara något problem. Kolvringar kan vara slitna. Kolla ventilspel. Annars inget speciellt som sagt. Startmotorkopplingen har ju uppmärksammats på forumet ganska mycket de senaste månaderna, kanske värt att kolla detta på nya motorn.Fromm skrev:En apgammal hoj som gått 16k.. Vad kan man förvänta sig
Vad jag menade var att en 25 år gammal hoj som gått 16k mil kanske inte direkt är förvånande om/när den pajar. Man får liksom ta med det i beräkningen när man handlar. Startmotorkopplingen är ett problem på nyare hojar, de lärde sig fuska bättre då, 5 kr billigare material blir endel på hojar som produceras..adrian_vg skrev:Det gamla vanliga; inget speciellt om inte motorn uttryckligen haft nåt problem innan. Cylindrarna är ju keramiskt behandlade, så de borde inte vara något problem. Kolvringar kan vara slitna. Kolla ventilspel. Annars inget speciellt som sagt. Startmotorkopplingen har ju uppmärksammats på forumet ganska mycket de senaste månaderna, kanske värt att kolla detta på nya motorn.Fromm skrev:En apgammal hoj som gått 16k.. Vad kan man förvänta sig
Hjul- och styrlager, bromsbelägg, skivor och däck isf. "Det vanliga". 8*)Fromm skrev:Vad jag menade var att en 25 år gammal hoj som gått 16k mil kanske inte direkt är förvånande om/när den pajar. Man får liksom ta med det i beräkningen när man handlar. Startmotorkopplingen är ett problem på nyare hojar, de lärde sig fuska bättre då, 5 kr billigare material blir endel på hojar som produceras..
Ööömm? Använda toalettpappret effektivare? Eller menar du baNköverföring?westerbrand skrev:[...]baköverföringen[...]man vill ju inte meka med skitiga grejer
jaa va roligt =Dadrian_vg skrev:Ööömm? Använda toalettpappret effektivare? Eller menar du baNköverföring?westerbrand skrev:[...]baköverföringen[...]man vill ju inte meka med skitiga grejer
min tanka va bara på motornummer mm som ska stämma med ramenJimmy.S skrev:det borde dom inte göra om det är en likadan motor som du har monterat, på bilar byter man ju motor titt som tätt och där är det ju aldrig några problem och det borde ju inte vara någon skillnad här heller, ända gången dom gnäller är när man trimma/modifierar då avgasvärden och effekt inte stämmer överens med ursprungsmotorn... och får man ett sådant nedslag kan det bli jobbigt att komma igenom igen (vet jag av egen erfarenhet), så du bör kunna vara helt lugn på den fronten
På nyare hojar står motornumret i regpappren och i det läget kanske det behövs någon slags registrering. Du kan ju kolla med SBP om du är osäker.westerbrand skrev:min tanka va bara på motornummer mm som ska stämma med ramenJimmy.S skrev:det borde dom inte göra om det är en likadan motor som du har monterat, på bilar byter man ju motor titt som tätt och där är det ju aldrig några problem och det borde ju inte vara någon skillnad här heller, ända gången dom gnäller är när man trimma/modifierar då avgasvärden och effekt inte stämmer överens med ursprungsmotorn... och får man ett sådant nedslag kan det bli jobbigt att komma igenom igen (vet jag av egen erfarenhet), så du bör kunna vara helt lugn på den fronten
Kan det vara tempgivaren som är flyttad kanske?westerbrand skrev:hej efter en massa strul så ska la hojen snart vara körduglig..
men har nu stött på något som jag tror kan bli ett problem.
på gammla86 motorn går vad jag tror är en givare från främmre cylindrarna.
som ska i kabelstammen.
men från nya motorn87 fins det ingen. fins inget hål o sätta den gamla givaren heller.
någonb som har någon aning om hur det kan vara så