Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?
Tja Hondan laddar 14,5V på tomgång med ljusen igång och 13,6V i driftsvarv. Borde väl ligga lägre på tomgång än i drift?
Har misstänkt regulatorn så den är bytt så Volten ökade (låg förut på 14,2 tomgång o 13,4 i drift) men förhållanden mellan tomgång och drift är typ samma.
Kan misstänka statorn?
Batteriet kan vara en gärningsman då den inte ville ge nog kräm vid start i mer än 6 sekunder efter en natts laddning. Ifs var den rätt urdragen innan den laddningen.
Har Laddat batteriet i 3 dagar och ska övervaka det till morgondagen om det dragits ur nåt.
Har misstänkt regulatorn så den är bytt så Volten ökade (låg förut på 14,2 tomgång o 13,4 i drift) men förhållanden mellan tomgång och drift är typ samma.
Kan misstänka statorn?
Batteriet kan vara en gärningsman då den inte ville ge nog kräm vid start i mer än 6 sekunder efter en natts laddning. Ifs var den rätt urdragen innan den laddningen.
Har Laddat batteriet i 3 dagar och ska övervaka det till morgondagen om det dragits ur nåt.
"Bättre än HD"
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?
Kopierat från danska forumet:
"Måling af generator.
Generatoren er forbundet til ensretteren med 3 gule ledninger. Skil stikket ad og
mål (Kig i service manualen for din model for at lokalisere stikket):
1. med et multimeter i OHM stillingen må der ikke være forbindelse fra de
gule ledninger til stel
2. med et multimeter i OHM stillingen må der ikke være mere end et par
OHM mellem 2 vilkårlige gule ledninger. Prøv alle kombinationer
3. med et multimeter i stilling VAC at der mellem 2 vilkårlige gule ledninger
være mellem 20-70 volt, når motoren kører alt efter omdr. Prøv alle
kombinationer
Er der afvigelser fra ovenstående er generatoren defekt."
"Måling af generator.
Generatoren er forbundet til ensretteren med 3 gule ledninger. Skil stikket ad og
mål (Kig i service manualen for din model for at lokalisere stikket):
1. med et multimeter i OHM stillingen må der ikke være forbindelse fra de
gule ledninger til stel
2. med et multimeter i OHM stillingen må der ikke være mere end et par
OHM mellem 2 vilkårlige gule ledninger. Prøv alle kombinationer
3. med et multimeter i stilling VAC at der mellem 2 vilkårlige gule ledninger
være mellem 20-70 volt, når motoren kører alt efter omdr. Prøv alle
kombinationer
Er der afvigelser fra ovenstående er generatoren defekt."
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?
bara att koppla isär kontakten o mäta volten från varje kabel till jord.
Inga som helst problem att göra det?
Motståndet e lätt att kolla utan några direkta risker men känner mig feg att starta utan regulator inkopplad.
Inga som helst problem att göra det?
Motståndet e lätt att kolla utan några direkta risker men känner mig feg att starta utan regulator inkopplad.
"Bättre än HD"
Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?
Ingen fara, bara att starta och veva upp spisen i en 2000 till 4000 varv någonting, vid mätning av dom. I och med att regulatorn inte får någon som helst spänning, så kan den inte luncha eller hur..Seth skrev:bara att koppla isär kontakten o mäta volten från varje kabel till jord.
Inga som helst problem att göra det?
Motståndet e lätt att kolla utan några direkta risker men känner mig feg att starta utan regulator inkopplad.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?
mm o inget annat hellerblacken skrev:Ingen fara, bara att starta och veva upp spisen i en 2000 till 4000 varv någonting, vid mätning av dom. I och med att regulatorn inte får någon som helst spänning, så kan den inte luncha eller hur..Seth skrev:bara att koppla isär kontakten o mäta volten från varje kabel till jord.
Inga som helst problem att göra det?
Motståndet e lätt att kolla utan några direkta risker men känner mig feg att starta utan regulator inkopplad.

EDIT menade från fas till fas o inte fas till jord
"Bättre än HD"
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?
Man mäter mellan de gula kablarna, inte till jord. Ohmvärdena ska vara lika i alla kombinationer, är dom inte det är det fel på statorn.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?
jag chansar o tror på batteriet då den har gett mig mina misstankar och att laddningen inte varierar så värst mkt och är fortf inom godkända gränser enligt en på ett annat forum.
är optimist så tror på enklaste felet
är optimist så tror på enklaste felet
"Bättre än HD"
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?
Misstänker nu batteriet mer. hade ju laddat det i nästan 1,5 dygn tors morgon till fre kväll typ, kopplade bort laddningen för att starta o kolla Hondans laddning.
Sen tog jag ur den o laddade vid sidan om i 2h.
Det stod över sen över natt utan laddning brevid hondan och på morgonen så låg volten på 12,24. satte i den i Hondan. knappt 2-3 sek på starten så var spänningen på 11,19V
Kollade bara motståndet mellan faserna med multimetern igår med både vid regulatorn och nere vid sidan av motorn och alla låg på 0,6 mellan varann
Sen tog jag ur den o laddade vid sidan om i 2h.
Det stod över sen över natt utan laddning brevid hondan och på morgonen så låg volten på 12,24. satte i den i Hondan. knappt 2-3 sek på starten så var spänningen på 11,19V
Kollade bara motståndet mellan faserna med multimetern igår med både vid regulatorn och nere vid sidan av motorn och alla låg på 0,6 mellan varann
"Bättre än HD"
Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?
Det var bara batteriet som klappa ihop. skiljde knappt 0,1V mellan nya o gamla regulatorn och den skillnad som e från tomgång till varv i 0,7V e tydligen normalt enligt flera :S
Så nu har man en extra regulator:)
Så nu har man en extra regulator:)
"Bättre än HD"
Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?
Det behövs på dom maskinerna, alltid bra att ha med sig på långfärder..Seth skrev:Det var bara batteriet som klappa ihop. skiljde knappt 0,1V mellan nya o gamla regulatorn och den skillnad som e från tomgång till varv i 0,7V e tydligen normalt enligt flera :S
Så nu har man en extra regulator:)

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02