Obefintligt kopplingstryck VF750F.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Mattewall
Medlem

Obefintligt kopplingstryck VF750F.

#1 Inlägg av Mattewall »

tjena!

får inte upp något tryck i kopplingen/kopplingshandtaget hur jag än försöker?.
antar att det är något med ooket..Är det något känt fel på dessa hojar.

Vart hittar jag ett nytt sådant isåfall?

mvh

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: strulande kopplingstryck vf750f.

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mattewall skrev:tjena!

Det finns inget ok till kopplingen utan bara en slavcylinder och den är fullt renoverbar.
Kolla nere vid slavcylinder att den inte läcker genom att känna efter med ett finger under den och sen gnida fingrarna mot varandra - Sträv känsla = Läckage.

Men även om det läcker lite så ska det gå att få tryck i systemet. Luftning går till på samma sätt som man luftar bromsar med den skillnaden att det inte tar stopp i handtaget när det blir tryck. Men man känner skillnad när man börjar dra kopplingen istället för att man bara pumpar luft.

Har du vätska i systemet så att det kommer ut via nippeln? Om inte kan du både testa att ha nippeln öppen och pumpa och med öppna/stäng-metoden. Såvida du inte har en MityVac-pump eller liknande, för det är det mest effektiva.

Låt luftningsslangen gå ner i en burk begagnad bromsvätska så slipper du baksug och pumpa på med locket öppet och ge inte upp, det kan ta en stund.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

Mattewall skrev:tjena!

Vart hittar jag ett nytt sådant isåfall?

mvh
Inte helt ovanligt att det händer efter en längre vinterförvaring... börja med att byta vätska och lufta ordentligt. Hjälper inte det blir det renovering.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Mattewall skrev:får inte upp något tryck i kopplingen/kopplingshandtaget hur jag än försöker?.
Precis vad jag råkade ut för alldeles i början av säsongen. Byt hydraulvätskorna och lufta. Blir bra sen.

Kan tipsa om Biltemas bromsluftare med backventil. Luftningsjobbet blir så mycket lättare med den. Kostar en femtiolapp ungefär.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Mattewall
Medlem

#5 Inlägg av Mattewall »

okey. jag ser inget läckage då jag tar bort själva slavcylindern och trycker kolven fram och tillbaka. det kommer vätska när jag öppnar nippeln och pumpar. har haft problem förut men då har jag fått tryck men sen några veckor senare har trycket sjunkit automatiskt

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#6 Inlägg av blacken »

Mattewall skrev:okey. jag ser inget läckage då jag tar bort själva slavcylindern och trycker kolven fram och tillbaka. det kommer vätska när jag öppnar nippeln och pumpar. har haft problem förut men då har jag fått tryck men sen några veckor senare har trycket sjunkit automatiskt
Du ska inte plocka bort slaven vid luftning, men det låter som problemet sitter huvudcylindern..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

En spekulation: Hade du stålomspunna slangar? Det är inte så att det är ballongverkan i originalslangarna du känner av? Dvs att slangarna flexar så mycket att det känns som om att inget tryck finns?
===

Mattewall
Medlem

Re: Obefintligt kopplingstryck VF750F.

#8 Inlägg av Mattewall »

nej men jag har bara tagit bort den för att checka den där gummitätningen som sitter i cylindern tror det är den som spökar.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:En spekulation: Hade du stålomspunna slangar? Det är inte så att det är ballongverkan i originalslangarna du känner av? Dvs att slangarna flexar så mycket att det känns som om att inget tryck finns?
Men snälla Adrian... :roll: . Det är ingen vattenslang :wink: :lol:
Det finns gamla 70-talshojar med originalslangar som fortfarande fungerar. Visst flexar det, men ballongverkan... njäää...
Om man greppar slangen hårt så kan man känna att det flexar, men mer än så blir det inte oavsett hur gamla slangarna är. Nästa steg är att dom kan få torrsprickor, men då snackar vi om riktigt gamla grejer som har stått i solen och i det läget lär SBP reagera om man inte har gjort det själv innan.

Men givetvis rekommenderar jag också stålomspunna slangar, men inte för att man inte får tryck utan för att få bättre effekt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Men snälla Adrian... :roll: . Det är ingen vattenslang :wink: :lol:
Det finns gamla 70-talshojar med originalslangar som fortfarande fungerar. Visst flexar det, men ballongverkan... njäää...
Jag överdrev för att få fram en bildlig beskrivning av vad som kan hända när bromsslangar blir gamla. Riktigt gamla slangar flexar så mycket att man se det med blotta ögat. Har sett det själv.
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#11 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men snälla Adrian... :roll: . Det är ingen vattenslang :wink: :lol:
Jag överdrev för att få fram en bildlig beskrivning av vad som kan hända när bromsslangar blir gamla. Riktigt gamla slangar flexar så mycket att man se det med blotta ögat. Har sett det själv.
Jo med bromsslangar så kan det flexa/svälla en hel del, men det är BROMSslangar det, inte kopplingsdito. Vi talar om olika arbetstryck i dom olika systemen. En kopplingsdito kommer inte ens i närheten av arbetstrycket i ett bromsdito

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Jo med bromsslangar så kan det flexa/svälla en hel del, men det är BROMSslangar det, inte kopplingsdito. Vi talar om olika arbetstryck i dom olika systemen. En kopplingsdito kommer inte ens i närheten av arbetstrycket i ett bromsdito
Iofs inte, men kan vara värt att kolla ändå, att kopplingsslangen är juste. Såg fö en Blackbird häromdagen med stålomspunnen kopplingsslang. Bromsslangarna var av den vanliga "ballong"-typen. Blackbirden hade Dual-CBS, så det skulle kunna förklara varför man bara bytt kopplingsslangen. Lite för jobbigt typ. 8*)

Men förlåt, jag fjärmar mig från ämnet.
===

Mattewall
Medlem

#13 Inlägg av Mattewall »

jaha då har jag bytt själva packningen till slavcylindern men inte fan blev det bättre..blir tokig på skiten...kan det vara något uppe i vid kopplingshandtaget? Ser inga konstigheter på slangarna??

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#14 Inlägg av blacken »

Mattewall skrev:jaha då har jag bytt själva packningen till slavcylindern men inte fan blev det bättre..blir tokig på skiten...kan det vara något uppe i vid kopplingshandtaget? Ser inga konstigheter på slangarna??
Glutta om det finns bromsvätska bakom huvudcylindern, dvs den del som ligger emot handtaget. det kan finnas en gummipackning som ska täta där, pilla bort den och se efter..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mattewall skrev:jaha då har jag bytt själva packningen till slavcylindern men inte fan blev det bättre..blir tokig på skiten...kan det vara något uppe i vid kopplingshandtaget? Ser inga konstigheter på slangarna??
Om det absolut inte vill sig så kan man prova med lite "bonnluftning".
Håll en trasa runt banjobulten vid huvudcylindern, pumpa upp lite tryck (eller iaf så mycket det går), håll in handtaget, lossa lite snabbt på banjobulten så det sqvischar ut lite vätska och dra åt direkt igen. Det kan nämligen hända att det ibland kan fastna en luftbubbla i banjon som är svår att få bort genom vanlig luftning.
Man kan behöva vara två personer för detta, en som pumpar och håller och en som håller i trasan och verktyget.

Ta sen en våt trasa t.ex. en disktrasa med vatten och torka rent runt omkring så att inte färgen försvinner.

[EDIT] Posten lite uppdaterad sen igår [/EDIT]
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar