När skall fläktarna starta?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Sollén
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: tis mar 01, 2011 21:45
Ort: Sollefteå

När skall fläktarna starta?

#1 Inlägg av Sollén »

Vid vilken temp skall fläktarna starta på en VFR 800 -98?
Jag tycker min går upp så mycke i temp vid tomgång.
Vid körning håller den sig vid 76-79 grader men vid tomgång så går den upp till 94 (har inte vågat låta den gå längre).
Det är fullt med vatten så det är inte problemet.

Någon som vet?

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: När skall fläktarna starta?

#2 Inlägg av Donner »

Vatten under tryck har högre kokpunkt så du kan vara lugn, fläkten startar vid ca 108grader tror jag. Du har bara en fläkt och den sitter på vä sida. :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: När skall fläktarna starta?

#3 Inlägg av adrian_vg »

Sollén skrev:Vid vilken temp skall fläktarna starta på en VFR 800 -98?
Jag tycker min går upp så mycke i temp vid tomgång.
Vid körning håller den sig vid 76-79 grader men vid tomgång så går den upp till 94 (har inte vågat låta den gå längre).
Det är fullt med vatten så det är inte problemet.
Din viffer beter sig normalt. Inget att oroa sig för.

Fast om du känner dig ambitiös, töm kylvätskan, spola genom systemet och fyll på med fräsch kylarvätska. Är inte fel att göra vartannat år. Guide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=20&t=3020, för VFR-94-97, men det är ungefär samma procedur på senare årsmodeller. Enda skillnaden är att expansionskärl odyl sitter lite annorlunda.

När byttes kylvätskan senast på din viffer?

På min 97:a fick jag stabilare temperaturer efter bytet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Sollén
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: tis mar 01, 2011 21:45
Ort: Sollefteå

Re: När skall fläktarna starta?

#4 Inlägg av Sollén »

Jajemen, tackar för svaren.
blir kanske å tömma systemet så man vet att det är gjort. :D

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 296
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

Re: När skall fläktarna starta?

#5 Inlägg av burnis »

min visar cirka 78-79c vid landsvägkörning vid utetemp på 20c.

En gång var jag i Budapest, tempen var ute 35c och bilkö in till centrum
Tänkte, nu ska vi se hur de går med hojens temp.
Mätaren visade 106c sen gick fläkten hela tiden
tempen sjönk till under 100, så det var inga problem
pendlade mellan 97 till 104 sen


men det är ju en Honda åxå
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
Cimmerier
Medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: tis feb 16, 2010 05:20
Ort: Klippan

Re: När skall fläktarna starta?

#6 Inlägg av Cimmerier »

Tycker att fläkten i min VFR 1200 går in alldeles för tidigt. Så fort mätaruslingen passerar mittpunkten så snurrar fanskapet igång. Det räcker att man stannar vid ett stoppljus i några sekunder när det är >20 grader varmt ute. Antar att alla andra 1200 ägare har reagerat på samma sak. Det kan iofs vara så att jag aldrig har tänkt på det på mina gamla hojar för att de alltid har väsnats så mycket att det i princip varit omöjligt att höra fläkten över huvudtaget. Lösningen på mitt "problem" borde mao vara att byta ut fulburken som sitter monterat orginal mot någonting som faktiskt både ser ut och låter som ett avgassystem ska göra...
//C
Millions of flies can´t be wrong...EAT SHIT!!
Eller som frun brukar säga: Jag är inte dum...Jag har bara lite otur när jag tänker...
Honda Hornet - Såld
Blackbird - Kraschad
Suzuki SV 650 - Såld
Firestorm - Utlånad till frugan
VFR 1200 - Grå förstås...

Skriv svar