Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#16 Inlägg av blacken »

900 bupp! för en vfr knot, låter lite väl billigt, och 1700 i frakt, är det så mycket billigare än i Svedala?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#17 Inlägg av adrian_vg »

westerbrand skrev:
insu skrev:Beställ motor från england, ca. 900 kr + frakt 1700. Finns flera på ebay.
låter skumt billigt va :lol:
VFR sålde, och säljer väl än, som smör i Brittanien. Tror inte det är nåt mysko. Har du sett vad en VFR400R kostar i UK? 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Blir det någon skillnad när du drar in kopplingen?

Att köpa en beg motor från utlandet är lite hasardspel eftersom man inte vet ett dugg om den. Om man köper från en riktigt seriös firma kanske t.ex. David Silver som kollat upp motorn. Men då är frågan om det räcker med 900 pengar.
Å andra sidan är det ju tillgång och efterfråga som styr. Kolla även svenska skrotfirmor, det finns ju ett antal.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#19 Inlägg av westerbrand »

en motor från 87. e det samma som sitter i 86an?
har hittat två stycken nu
övningskör

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#20 Inlägg av tersan »

westerbrand skrev:en motor från 87. e det samma som sitter i 86an?
har hittat två stycken nu
Jag är inte helt säker, men jag tror att så länge du håller dig till 750 med förgasare så ska det passa oavsett årsmodell. Har för mig att jag sett viffrar med nyare motorer på utländska forum. Det är ju inte så vanligt med utbytta motorer på en viffer, de går ju aldrig sönder...
VFR750F -92, grön

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#21 Inlägg av westerbrand »

tersan skrev:
westerbrand skrev:en motor från 87. e det samma som sitter i 86an?
har hittat två stycken nu
Jag är inte helt säker, men jag tror att så länge du håller dig till 750 med förgasare så ska det passa oavsett årsmodell. Har för mig att jag sett viffrar med nyare motorer på utländska forum. Det är ju inte så vanligt med utbytta motorer på en viffer, de går ju aldrig sönder...
ne men hör ju att dom aldrig går sönder..... jo tjena :(

ja jag tror detta med att det borde vara samma. men vill vara säker så allt passar så man slipper bygga om o greja
övningskör

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#22 Inlägg av adrian_vg »

westerbrand skrev:ne men hör ju att dom aldrig går sönder..... jo tjena :(

ja jag tror detta med att det borde vara samma. men vill vara säker så allt passar så man slipper bygga om o greja
Missköter man en maskin går den sönder oavsett, även om det är en viffermotor. Normalt sett är viffermotorn mycket tillförlitlig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#23 Inlägg av westerbrand »

adrian_vg skrev:
westerbrand skrev:ne men hör ju att dom aldrig går sönder..... jo tjena :(

ja jag tror detta med att det borde vara samma. men vill vara säker så allt passar så man slipper bygga om o greja
Missköter man en maskin går den sönder oavsett, även om det är en viffermotor. Normalt sett är viffermotorn mycket tillförlitlig.
jo jag menar det. spelar ingen roll hur noga jag e med maskinen om förr gående ägare slarvat. och gått helt på att det är en skottsäker motor som aldrig går sönder. det verkar som att många går helt på det o bara kör :wink:
övningskör

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#24 Inlägg av adrian_vg »

westerbrand skrev:jo jag menar det. spelar ingen roll hur noga jag e med maskinen om förr gående ägare slarvat. och gått helt på att det är en skottsäker motor som aldrig går sönder. det verkar som att många går helt på det o bara kör :wink:
Ja, jo, kanske... 8-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#25 Inlägg av HondaVFR »

Varför inte bara byta det som är slitet (kammarna och lyftarna) om motorn
i övrigt går bra ....... :roll:
Finns beg till en mindre peng jfrt med en hel motor som ju är lite av ett "rysk roulette" köp

Ex kammar http://cgi.ebay.de/Honda-VFR-750-Nocken ... 1c1b653a85
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#26 Inlägg av westerbrand »

HondaVFR skrev:Varför inte bara byta det som är slitet (kammarna och lyftarna) om motorn
i övrigt går bra ....... :roll:
Finns beg till en mindre peng jfrt med en hel motor som ju är lite av ett "rysk roulette" köp

Ex kammar http://cgi.ebay.de/Honda-VFR-750-Nocken ... 1c1b653a85
det är ett sådant jobb jag måste lämna bort. som dessutom kommer springa iväg i kostnader.
övningskör

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#27 Inlägg av HondaVFR »

Byte av kammar och lyftare på båda cyl.raderna kan göras med motorn på
plats på 86-89 generationen..... Är ju en fördel
Blir det billigare att låta verkstan byta hela motorn (arb kostnaden ?)
Kanske är så..... men en fräsch motor kostar nog också en bra slant bara den
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#28 Inlägg av westerbrand »

HondaVFR skrev:Byte av kammar och lyftare på båda cyl.raderna kan göras med motorn på
plats på 86-89 generationen..... Är ju en fördel
Blir det billigare att låta verkstan byta hela motorn (arb kostnaden ?)
Kanske är så..... men en fräsch motor kostar nog också en bra slant bara den
jo det kan man göra men jag har inte det kunnandet. att bara lyfta i en annan motor e betydligt lättare o billigare att lyfta i själv en o lämna in hondan för o byta delarna i motorn
övningskör

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#29 Inlägg av blacken »

westerbrand skrev:
HondaVFR skrev:Byte av kammar och lyftare på båda cyl.raderna kan göras med motorn på
plats på 86-89 generationen..... Är ju en fördel
Blir det billigare att låta verkstan byta hela motorn (arb kostnaden ?)
Kanske är så..... men en fräsch motor kostar nog också en bra slant bara den
jo det kan man göra men jag har inte det kunnandet. att bara lyfta i en annan motor e betydligt lättare o billigare att lyfta i själv en o lämna in hondan för o byta delarna i motorn
Det är faktiskt att föredra att ta en frisk beg spis, se bara till att du får alla garantier på den. Att bara byta kammarna är en risk, ska man göra det riktigt så ska man plocka ner spisen i molekyler för en ordentlig rengöring av alla oljekanalerna, för det samlas skit här och var i dom som far iväg när man gör ett oljebyte i samband med kamaxelbytet. Och det mår som bekant inte en oinkörd kamaxel så värst bra utav. Man bör även byta till en spretans oljepump i samband med kamaxelbyte, speciellt om spisen har några mil på nacken..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Tickande och knackande ljud i toppen vfr750 86

#30 Inlägg av westerbrand »

blacken skrev:
westerbrand skrev:
HondaVFR skrev:Byte av kammar och lyftare på båda cyl.raderna kan göras med motorn på
plats på 86-89 generationen..... Är ju en fördel
Blir det billigare att låta verkstan byta hela motorn (arb kostnaden ?)
Kanske är så..... men en fräsch motor kostar nog också en bra slant bara den
jo det kan man göra men jag har inte det kunnandet. att bara lyfta i en annan motor e betydligt lättare o billigare att lyfta i själv en o lämna in hondan för o byta delarna i motorn
Det är faktiskt att föredra att ta en frisk beg spis, se bara till att du får alla garantier på den. Att bara byta kammarna är en risk, ska man göra det riktigt så ska man plocka ner spisen i molekyler för en ordentlig rengöring av alla oljekanalerna, för det samlas skit här och var i dom som far iväg när man gör ett oljebyte i samband med kamaxelbytet. Och det mår som bekant inte en oinkörd kamaxel så värst bra utav. Man bör även byta till en spretans oljepump i samband med kamaxelbyte, speciellt om spisen har några mil på nacken..
ja denna motorn går på 5000kr och han jag köpta hojen av står för halva priset för motorn. och det ska vara 3 månaders garanti från uppstart och tror den inte ens hade gått 5000mil
övningskör

Skriv svar