hej har köpt mig en vfr750 från 86. som började ticka lite i bakre cylinder toppen efter ett tag.
så jag rev ner allt o mätt ventilspelet. som va vi kom fram till va rätt.
så vi monterade ihop allt och ska åka ut en sväng. startar upp hondan och tycker mig inte höra så högt tickande...
men när vi väl är ute o kör så hör jag tydligt hur det tickar knakar.
så nu börjar jag bli orolig att något inte står rätt till
På min så hade jag ett tickande/knackande ljud och det visade sig att en fjäder på grenröret hade hoppat av så det var avgaspulserna som lät. Dit med fjädern och ljudet borta. Mitt ljud blev dock värre när jag gasade på.
Donner skrev:På min så hade jag ett tickande/knackande ljud och det visade sig att en fjäder på grenröret hade hoppat av så det var avgaspulserna som lät. Dit med fjädern och ljudet borta. Mitt ljud blev dock värre när jag gasade på.
låter helt otroligt att det skulle bli ett sådant ljud av avgasimpulser?
men jag ska ta mig en titt
Ja jag vet...men det lät inte som ett avgasläckage på min. Det lät väldigt konstigt.
Dock låter din väldigt metalliskt så det är nog nåt i toppen. Men det tar ju 2min att kolla mitt tips
Donner skrev:Ja jag vet...men det lät inte som ett avgasläckage på min. Det lät väldigt konstigt.
Dock låter din väldigt metalliskt så det är nog nåt i toppen. Men det tar ju 2min att kolla mitt tips
jo jag ska ta mig en titt för säkerhets skull. anars blir det att dra till någon av mc verkstäderna här i varberg
tog en extra koll på hojen nyss. kollade oljemängden o det va bra med olja i han
försökte även se om avgassystemet sluter tätt. o det såg så ut..
starta upp han o lät han gå varm på tomgång för o höra hur tickandet kommer. o man hörde lite hur det kom smygande. drar ut en sväng och hör efter en stund hur tickandet blir mer o mer tydligare..
blir nog att lämna in han nu. för en kostnad av dyrt!
då har man varit iväg hos Sylwan & Birgersson MC-service.
så dom har fått lyssnat på motorn. troligtvis är det kammarna och lyftare som inte är bra på den längre..
frågan e om detta bara kan komma så där eller om förra ägaren har fifflat med den på något sätt?
westerbrand skrev:då har man varit iväg hos Sylwan & Birgersson MC-service.
så dom har fått lyssnat på motorn. troligtvis är det kammarna och lyftare som inte är bra på den längre..
frågan e om detta bara kan komma så där eller om förra ägaren har fifflat med den på något sätt?
Det finns fyra sätt som "det kan komma på" 1: många mil, 2:genuint slarv med service. 3: klantig meck själv försökt justera ventiler, och haft minst fem tummar mitt i handen. 4: ovarsam hantering vid uppstart, dvs varva vilt vid start..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
westerbrand skrev:då har man varit iväg hos Sylwan & Birgersson MC-service.
så dom har fått lyssnat på motorn. troligtvis är det kammarna och lyftare som inte är bra på den längre..
frågan e om detta bara kan komma så där eller om förra ägaren har fifflat med den på något sätt?
Det finns fyra sätt som "det kan komma på" 1: många mil, 2:genuint slarv med service. 3: klantig meck själv försökt justera ventiler, och haft minst fem tummar mitt i handen. 4: ovarsam hantering vid uppstart, dvs varva vilt vid start..
lägg i hop alla fyra så tror jag det ligger nära sanningen.
kan ge mig fan på att det va därför den såldes. men jag hörde inget oljud när jag köpte den
westerbrand skrev:lägg i hop alla fyra så tror jag det ligger nära sanningen.
kan ge mig fan på att det va därför den såldes. men jag hörde inget oljud när jag köpte den
Har du bytt till en tunnare olja efter köpet?
Hur långt har den gått?
Min första viffer, en 90:a, var lite slamrig i motorn och hade gått ca 13000mil när jag köpte. Blev bättre med en tjockare olja. Ventilspelet var ok annars.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
westerbrand skrev:lägg i hop alla fyra så tror jag det ligger nära sanningen.
kan ge mig fan på att det va därför den såldes. men jag hörde inget oljud när jag köpte den
Har du bytt till en tunnare olja efter köpet?
Hur långt har den gått?
Min första viffer, en 90:a, var lite slamrig i motorn och hade gått ca 13000mil när jag köpte. Blev bättre med en tjockare olja. Ventilspelet var ok annars.
peder inne på syllvan kom förbi o tittade efter jag tagit ner kåpan på toppen. och han tyckte att kamarna såg slitna ut. så han gav mig rådet att leta efter en annan motor.