adrian_vg skrev:Jimmy.S skrev:adrian_vg skrev:
Varför just skum?
För att skummet suger ihop sig och stryper flödet så viffern går som en trimmad suzuki k50? eller att det renar bättre en dom öppna k&n filtrena som igentligen bara stoppar större stenar och möss från att bygga bo...

Stackare, du måste ha haft en hemsk ungdom med en sur K50. Ungefär som jag och K50:an som bara inte gick att trimma vad man än slängde på den... ;*)
Jag tycker K&N-filterna i bomull skyddar rätt bra. Åtminstone är filtret ganska svart efter en säsong. Måste ju vara bra - den stoppar skiten innan den kommer in i motorn.
japp det var en tung uppväxt

angående skumfilter, för några år sen hade jag en saab 9000 som hade måttligt uppställt laddtryck till ca. 1.4bar, och eran med öppna luftfilter hade precis slagit egenom, fast... dessa filter kostade en hel del då, så då kom vi grabbar på en billig lösning och åkte till en crossbutik där dom hade skumfilter med stor anslutning,tror det var till speedway, sketabra, för detta passade fint på mitt luftinsugningsrör innan turbon, och polarna satte dessa på sina luftmassemätare.
Sen kom provkörningen..... körde några hundra meter och det lät verkligen gott, turbovinet störde dom gamla gubbarna på långt avstånd och kärringarna trodde man hade fel på bilen som lät som en förkyld snorunge.. tschoo sa det vid varje gassläpp

, skitfränt på den tiden, men sen laddade jag på fullt på 2:an och snabbväxling till 3:an och laddpiken hamnade precis under tryckvakten som befanns sig på ca, 1,55bar
Ljudet förändrades och lät inte alls lika fränt, och bilen blev nog omkörd av en trimmad moppe, ja kanske inte en k50 då

, det som hade hänt var att mitt fina skumfilter hade sugits in och vänt på sig och hamnat i själva insugningsröret och då ska ni veta att det var som en stor boll i andra änden som nu hade krängt sig runt och in och täppt till lufttillförseln istället för att öka den, jävlar vad vi garvade när vi drog ut hela skumgummit, vad långt det kunde bli
