Vad ska man serva på en gammal VFR?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#61 Inlägg av berqa »

adrian_vg skrev: Kolla guiden, med foton, på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=20&t=859. Det är inte samma modell som du har, men du får iaf ett humm om vad packningsbytet handlar om.
Ahh det där såg ju riktigt bra ut.. bra komplement till verkstadsboken. Well det är väl bara att ge sig på skiten och hoppas man reder ut det :P

Tommy Gsson skrev:
berqa skrev:.. alla vet ju att man måste ha lika mkt i båda benen ;)
Nej, inte på din och min hoj. Då du har antidiven i västerbenet så skiljer oljemängden sig åt mellan benen. Dock så är det samma höjd på oljan när man mäter med "tumstock" vid oljepåfyllning.
T.
Okej.. Men det innebär välk i så fall att det är mindre mängd olja som ska tillföras i vänstra benet, vilket gör att om han av någon anledning gått på mängd utan att mäta så borde det vara i vänster det blkivit för mkt och inte tvärt om..

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#62 Inlägg av berqa »

En till förmodligen väldigt dum fråga.. hur svårt ska det vara att få upp hojen på centralstödet? Den har både sidostöd och centralstöd men hur mkt jag än tar i lyckas jag inte få upp henne på centralstödet..

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#63 Inlägg av Tommy Gsson »

berqa skrev:.... så borde det vara i vänster det blkivit för mkt och inte tvärt om..
Mer olja i vänster (370cc vä,358cc hö på din), det är utrymmet för antidive ventilen som ökar mängden. Dock så måste det vara mycket mer för att det ska börja läcka. Jag själv har höjt nivån på oljan 15mm för att få en mindre "bottnande" känsla, mindre luft att komprimera.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#64 Inlägg av Tommy Gsson »

berqa skrev:En till förmodligen väldigt dum fråga.. hur svårt ska det vara att få upp hojen på centralstödet? Den har både sidostöd och centralstöd men hur mkt jag än tar i lyckas jag inte få upp henne på centralstödet..
Ta spjärn med foten mot stödet, dra hojen bakåt uppåt. Det är ju drygt 200 kg som ska upp så helt lätt är det inte. Vet ju inte din konstellation men det underlättar att ha lite att sätta emot med. :wink: Ps. öva i uppförsbacke.Ds.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#65 Inlägg av berqa »

Tommy Gsson skrev:
berqa skrev:En till förmodligen väldigt dum fråga.. hur svårt ska det vara att få upp hojen på centralstödet? Den har både sidostöd och centralstöd men hur mkt jag än tar i lyckas jag inte få upp henne på centralstödet..
Ta spjärn med foten mot stödet, dra hojen bakåt uppåt. Det är ju drygt 200 kg som ska upp så helt lätt är det inte. Vet ju inte din konstellation men det underlättar att ha lite att sätta emot med. :wink: Ps. öva i uppförsbacke.Ds.
T.
Hehe Jag väger 90 pannor men har tydligen problem ändå ;p

En fråga till angående läckande gaffelbenet.. det är inte risk att det börjar wobbla om ena benet tappat olja och blir mjukare?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#66 Inlägg av adrian_vg »

berqa skrev:Hehe Jag väger 90 pannor men har tydligen problem ändå ;p
Frågan har ställts innan.

Börja läs på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... nne#p13625. 8*)

I korthet kan man säga att det bara handlar om teknik, och inte alls om styrka.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#67 Inlägg av berqa »

adrian_vg skrev:
berqa skrev:Hehe Jag väger 90 pannor men har tydligen problem ändå ;p
Frågan har ställts innan.

Börja läs på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... nne#p13625. 8*)

I korthet kan man säga att det bara handlar om teknik, och inte alls om styrka.
Jag antog det.. får hitta någon bra teknik i kväll :)

Räcker det med att ha hojen på centralen om man ska plocka bort gaffelnenen? Eller måste man ha möjlighet att hissa upp i fram?

Vad som än är fel så måste Jag ha i ny olja i benet. Vågar man köra med biltemas? Och går den att blanda med andra om det är så att det bara är skräp emellan och Jag sen behöver toppfylla?

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#68 Inlägg av Mister »

berqa skrev:
adrian_vg skrev:
berqa skrev:Hehe Jag väger 90 pannor men har tydligen problem ändå ;p
Frågan har ställts innan.

Börja läs på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... nne#p13625. 8*)

I korthet kan man säga att det bara handlar om teknik, och inte alls om styrka.
Jag antog det.. får hitta någon bra teknik i kväll :)

Räcker det med att ha hojen på centralen om man ska plocka bort gaffelnenen? Eller måste man ha möjlighet att hissa upp i fram?

Vad som än är fel så måste Jag ha i ny olja i benet. Vågar man köra med biltemas? Och går den att blanda med andra om det är så att det bara är skräp emellan och Jag sen behöver toppfylla?
Att ta upp den på centralen handlar om teknik och inte styrka. Med rätta knycket (hur fan man nu ska förklara det ... :roll: ), så får du till hävstångseffekten.
Själv övade jag upp tekniken på en gammal GS 1000 som vägde 320kg + .... och då gällde det att få till hävstångseffekten 8)

Jag har själv tagit väck gafflarna på min gamla rc36:a flera gånger, med hojen på centralen. Jag har då haft några cementsäckar fastsurrade på bakre delen av sadlen som motvikt. Det har fungerat klockrent.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#69 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Att ta upp den på centralen handlar om teknik och inte styrka. Med rätta knycket (hur fan man nu ska förklara det ... :roll: ), så får du till hävstångseffekten.
Själv övade jag upp tekniken på en gammal GS 1000 som vägde 320kg + .... och då gällde det att få till hävstångseffekten 8)
Mycket är vunnet om man trycker till med benet istf att försöka hiva upp den med enbart arm- och axelkraft. Det funkar kanske om man är byggd som Hulken i övrigt, men för oss mer normala människor, också hos spinkmeisters som jag, är oftast lårmusklerna både större och starkare än armarna. Teknik som sagt. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#70 Inlägg av Tommy Gsson »

berqa skrev:En fråga till angående läckande gaffelbenet.. det är inte risk att det börjar wobbla om ena benet tappat olja och blir mjukare?
Är ingen wobbelexpert men den borde inte wobbla då det mer beror på styrdämpning / styvhet i gaffel + ram.
Det kanske finns någon Suzukiexpert som kan uttala sig om det, borde ha erfarenhet av det med tanke på att han lagar läckage genom att tömma gaffeln på olja. :wink:
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#71 Inlägg av blacken »

berqa skrev:En till förmodligen väldigt dum fråga.. hur svårt ska det vara att få upp hojen på centralstödet? Den har både sidostöd och centralstöd men hur mkt jag än tar i lyckas jag inte få upp henne på centralstödet..
Ställ dig grensle över hästen, ta tag med bägge händerna under sadeln/ramen, sätt fossingen (vänster) på pinnen som sitter på centralen, och skjut ifrån med bägge benen..

Själv övade jag upp tekniken på en gammal GS 1000 som vägde 320kg +
Jaså du, nu så kryper det fram minsann :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#72 Inlägg av blacken »

Tommy Gsson skrev:
berqa skrev:En fråga till angående läckande gaffelbenet.. det är inte risk att det börjar wobbla om ena benet tappat olja och blir mjukare?
Är ingen wobbelexpert men den borde inte wobbla då det mer beror på styrdämpning / styvhet i gaffel + ram.
Det kanske finns någon Suzukiexpert som kan uttala sig om det, borde ha erfarenhet av det med tanke på att han lagar läckage genom att tömma gaffeln på olja. :wink:
T.
Är du aspirant på inre skador?. :D Hästen blir i allafall klart mera instabil på vägen har jag märkt, speciellt vid "inspirerad" körning på kurviga vägar. Så man kan nog anta att det möjligtvis underlättar för wobblingstendenser att uppstå ..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#73 Inlägg av Mister »

blacken skrev:
Själv övade jag upp tekniken på en gammal GS 1000 som vägde 320kg +
Jaså du, nu så kryper det fram minsann :lol:
Jupp...där slant visst ett motvilligt erkännade fram, om att ha ägt en sucka :mrgreen:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#74 Inlägg av berqa »

Nu har Jag äntligen fått upp rackarn på stödet. Med en blandning av era tips var det väldigt enkelt :p

En fråga ang läckande packboxen. Jag gjorde som T föreslog och drog ett hårt papper runt mellan packboxen och benet för att få bort ev skräp som låg emellan. Enda sätter att få reda på om det hjälpte känns som att fylla på olja och se om det slutat läcka. Olja måste ju fyllas på i vilket fall.. är det bara öppna uppifrån och fylla påoch mäta så man har rätt mängd? Kan man köpa biltemas gaffelolja och bara blanda med det som ev är kvar i?

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1227
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#75 Inlägg av Maciver »

Mister skrev:
blacken skrev:
Själv övade jag upp tekniken på en gammal GS 1000 som vägde 320kg +
Jaså du, nu så kryper det fram minsann :lol:
Jupp...där slant visst ett motvilligt erkännade fram, om att ha ägt en sucka :mrgreen:
Vadå?? Det har jag med. :roll:
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Skriv svar