Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#991 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det har legat minst 3-4 pluttar utanför min dörr och garage. Den som låg närmast skottade jag undan med en snöskyffel. Hade jag sett den läggas dit så hade jag ropat "hej du tappade nåt" och sprätt iväg den med skyffeln på ägaren.
:fakta :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#992 Inlägg av blacken »

Hur farligt kan det vara? Räckvidden är ju inte direkt lång. Dessutom av en kinesisk kvalitetssort.
Har liasom ingen betydelse var den är tillverkad. Det är 18 gräns på den, och den är ett sk: "effektbegränsat" vapen, då så måste du ha ett sk: "skottlossnings tillstånd" av länsman för att få skjuta med det inom tättbebyggt område. Och för att få skjuta "skadedjur" så måste du ha jägarexamen, och tillstånd ifrån länsman och kommunen att ens få peka med ett vapen mot ett djur. Dessutom så är den tillräckligt kraftig för att skada kisse till exempel vid träff i ögat så går det illa för kisse, och det är djurplågeri enligt Svea Rikes lag. Så sammantaget så bryter du mot åtskilliga lagar, OM du nu skulle får den tankevurpan att mörsa på kisse med ett vapen utan licens och andra tillstånd som krävs för det uppgiften..
Jag har tur om jag träffar en lagårdsdörr från några meters håll.
Beror inte det på skytten tro? :D Du får välan komma ner till klubben. så kan jag lära dig att "träffa ladan". :lol:

eller vattenpumpgeväret kommer fram
Hmmm, får man drista sig att rekommendera en vattenslang i stället, misstänker att den ger mera resultat än en fjösig vattenpicka. Man måste få Kisse att känna "obehag" att vistas i eder närhet UTAN! att för den sakens skull skada Kisse menligt. Där så kan det uppnås önskat resultat med mycket/massa vatten på Kisse.
Nope, men jag blir gärna motbevisad med då trovärdig källa.
Du kanske skulle som jag, varit vaken i grundskolan, där så får man en massa ifrån "trovärdig källa" typ historia, naturvetenskap,mm,mm :D Och om man nu ska dra in en specifik arts legitimitet i ett specifikt habitat, så är vi (människan) invandrad till den Skandinaviska halvön efter att Inlandsisen förvann/drogs tillbaka. Så vi är inte heller berättigade att leva här, för vi tillhör INTE! ursprungs populationen av dom arter som fanns här INNAN! vi dök upp..

Då katter ofta har för vana att gå undan, slinka in i ett buskage eller så när det är dags att lägga en kabel
Glöm inte heller bort att Kisse oftast gräver en grop som han "svingar klubban" i, och sedan krafsar över "naturgödslet" så att det inte syns..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#993 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Hmmm, får man drista sig att rekommendera en vattenslang i stället, misstänker att den ger mera resultat än en fjösig vattenpicka. Man måste få Kisse att känna "obehag" att vistas i eder närhet UTAN! att för den sakens skull skada Kisse menligt. Där så kan det uppnås önskat resultat med mycket/massa vatten på Kisse.
För mycket jobb. Uppsalahem har i sin vishet bestämt att det inte ska finnas utvändiga vattenuttag på våra radhus. Det innebär alltså att jag måste dra en slang från köket, genom hallen och hela vardagsrummet och ut till baksidan där kattrackan sitter och dumpar. Den hinner göra klart, sniffa på sin prestation och sticka innan jag ens fått på munstycket på slangen.
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#994 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Hmmm, får man drista sig att rekommendera en vattenslang i stället, misstänker att den ger mera resultat än en fjösig vattenpicka. Man måste få Kisse att känna "obehag" att vistas i eder närhet UTAN! att för den sakens skull skada Kisse menligt. Där så kan det uppnås önskat resultat med mycket/massa vatten på Kisse.
För mycket jobb. Uppsalahem har i sin vishet bestämt att det inte ska finnas utvändiga vattenuttag på våra radhus. Det innebär alltså att jag måste dra en slang från köket, genom hallen och hela vardagsrummet och ut till baksidan där kattrackan sitter och dumpar. Den hinner göra klart, sniffa på sin prestation och sticka innan jag ens fått på munstycket på slangen.
Vilka såsnötter! dom är!. Men prova med en stor hink vatten som du ställer på ett strategiskt ställe, som du kan kasta på Kisse vid "behov"..:) (alltså vattnet i hinken INTE HELA hinken) :lol: Annars så finns det elektroniska "kattskrämmare" som avger, ett för Kisse mycket obehagligt ljud..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#995 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Men prova med en stor hink vatten som du ställer på ett strategiskt ställe, som du kan kasta på Kisse vid "behov"..:)
Ytterligare en grej man kan snubbla på i vardagsrummet. Med all elektronik där, är det kanske lite farligt. ;*)
blacken skrev:(alltså vattnet i hinken INTE HELA hinken) :lol:
Men om man vill då? 8*)
blacken skrev:Annars så finns det elektroniska "kattskrämmare" som avger, ett för Kisse mycket obehagligt ljud..
Har hört talas om dem, der verkar tydligen inte fungera så bra - är väldigt individuellt om det funkar eller inte. Samma sak med de där kattskrämmarsprejerna. Jepp, jag har kollat upp dem. 8*}
===

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#996 Inlägg av Jimmy.S »

adrian_vg skrev:
Jimmy.S skrev::lol: skön vinter :tummenupp måste vara riktigt kul att segla förbi en ståendes bil och se deras förvånande blickar "Antal gapskratt åt bilister som inte tar sig fram i snön där Edwin gör det: 72"
Absolut! Mindre kul när man ligger där pga en översnöad isfläck och bilisterna i sin tur seglar förbi. Men det väger definitivt över till min fördel. ;*)

ha ha ha ja absolut

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#997 Inlägg av blacken »

Men om man vill då? 8*)
Tänk om du missar, och hinken går sönder då?..
Ytterligare en grej man kan snubbla på i vardagsrummet
Jag har hört att man faktiskt kan förvara hinkar annorstädes än i vardagsrummet, är det möjligt tro?..
Med all elektronik där, är det kanske lite farligt
Vad negativ du är, ett utomordentligt tillfälle, att kolla om ens hemförsäkringar funkar som dom ska. En slags "stresstest" av dom kan man säga.. :lol:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#998 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Jag har hört att man faktiskt kan förvara hinkar annorstädes än i vardagsrummet, är det möjligt tro?..
Altandörren är i vardagsrummet, så det blir mest praktiskt så. :)
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#999 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Jag har hört att man faktiskt kan förvara hinkar annorstädes än i vardagsrummet, är det möjligt tro?..
Vad du gnäller. Du har ju huset fullt med jåglar som skiter och sprätter runt både skit, fjädrar, frön och allt möjligt överallt, så lite kattskit, dessutom utomhus och nergrävt i något buskage stör väl inte :wink:
Var glad att kisse inte kommer in för då skulle dina jåglar vara historia http://www.youtube.com/watch?v=e6Lq771TVm4 :D :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1000 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Vad du gnäller. Du har ju huset fullt med jåglar som skiter och sprätter runt både skit, fjädrar, frön och allt möjligt överallt, så lite kattskit, dessutom utomhus och nergrävt i något buskage stör väl inte :wink:
Var glad att kisse inte kommer in för då skulle dina jåglar vara historia http://www.youtube.com/watch?v=e6Lq771TVm4 :D :wink:
De sitter i en alkov i rummet, och stör inte nämvärt. Alla frörester ligger mestadels kvar där och inte över hela rummet. Ska sluta gnälla. 8*)
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1001 Inlägg av adrian_vg »

Nytt rekord; -4,6 grader. Med viffern. Vad håller jag på med egentligen? Men om jag måste välja mellan en skakig och oljig upplevelse med Edwin och dubbdäck och en silkesmjuk och ren upplevelse med svartviffern, så väljer jag viffern trots allt. Åter å andra sidan kör jag mjukare än någonsin på de fåtaliga fuktiga isiga fläckarna...

Märks att svartviffern inte riktigt gillar att starta i minusgrader, men efter tredje försöket mullrade den igång. Motortempen kommer knappt upp i 65 grader under färden till jobbet. Suck...
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#1002 Inlägg av TG »

Jag förstår dig precis Adrian...

Men jag håller även med blacken (som fö har en katt i sin avatar ;) ) dock så undrar jag om det är djurplågeri att ge en cigg till katten..... ;)

Katter är bra att ha i närheten ibland, råttor (som även dem skiter överallt) och andra mindre skadedjur kan hållas på avstånd...

Men för att kontra lite på Blackens juridiska inlägg om rätten att skjuta djur (jägarexamnen mm), måste ju liasom hålla debatten levande, så finns det en lag som heter "Hund och katt lagen". I den stipuleras att det är ägarens ansvar att hålla kontroll över sitt/sina husdjur... Under perioden 15 mars till den 1 augusti (kan missas fel på någon dag hit eller dit) så får de ej vara lösa i naturen pga att de ställer till det för övriga vilda djur.
Det står dessutom att katter som ANSES vara förvildade (dvs saknar t.ex. halsband...) får/skall skjutas av jakträttsinnehavaren. Detta då de är att betrakta som en sanitär olägenhet....
Då jag anar att Adrian ej har jakträtt i sitt bostadsområde så föreslår jag att du tar kontakt med kommunens miljöavdelning och ber om numret till kommunjägaren... Denna individ har rätt att skjuta i tättbebyggt område samt är ofta avlönad för att sköta skyddsjakt (när det gäller katter så är det skyddsjakt då de ej är en naturlig del av våran fauna, oavsett vem som var här först eller ej så.....)
Påtala den sanitära olägenheten och be denne placera ut fällor där de katter som saknar ägare (halsband, taturering saknas) och således ej kan återlämnas med en åthutning om att hålla koll på sitt husdjur, kommer avlivas....

Blir säkert ett ramaskri från grannens 12 åriga dotter som får misse avlivad men.... :twisted:

För ett antal år sedan så jobbade jag som jaktelev (tänkte bli viltmästare på den tiden...) massor med katter föll för mina bössor och fällor... fick dessutom 300 sek i skottpengar från han som ägde godset per katt jag tog bort....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#1003 Inlägg av tersan »

TG skrev:...Men för att kontra lite på Blackens juridiska inlägg om rätten att skjuta djur (jägarexamnen mm), måste ju liasom hålla debatten levande, så finns det en lag som heter "Hund och katt lagen". I den stipuleras att det är ägarens ansvar att hålla kontroll över sitt/sina husdjur... Under perioden 15 mars till den 1 augusti (kan missas fel på någon dag hit eller dit) så får de ej vara lösa i naturen pga att de ställer till det för övriga vilda djur.
Det står dessutom att katter som ANSES vara förvildade (dvs saknar t.ex. halsband...) får/skall skjutas av jakträttsinnehavaren. Detta då de är att betrakta som en sanitär olägenhet....
Vi kanske också ska förtydliga att det finns en hel del rättsfall som redogör för vilken tillsyn man ska/bör ha när det gäller katter respektive hundar. Utan att gå in i detalj så är kraven betydligt lägre när det gäller katter, eftersom de anses vara mer vilda till sin natur.

I övrigt håller jag med, rätt väg att gå för Adrian är via kommunen.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#1004 Inlägg av blacken »

Jajamensan, nu så är det "klart för drabbning!..:) Om du har hängt med lite så har det genom flera domar framkommit att katten har fått lite dispens ifrån "Hund och katt lagen" Den är de facto "befriad" ifrån skyldigheten/kravet om ständig tillsyn utav ägaren pga dess karaktär som art. Även så är avskjutning på plats ganska så "pillemarisk" med tanke på att jägaren ska försäkra sig om att det inte kan föreligga vådaskott. dvs skitsvårt för den genomsnittlige klantjägaren att avlossa ett skott på för allmänheten betryggande sätt.

Det kom hem en "skyddsjägare" till mina föräldrar en gång, och skulle skjuta våra duvor, och jag var hemma då. Han kom aldrig tillbaka :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1005 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Jajamensan, nu så är det "klart för drabbning!..:) Om du har hängt med lite så har det genom flera domar framkommit att katten har fått lite dispens ifrån "Hund och katt lagen" Den är de facto "befriad" ifrån skyldigheten/kravet om ständig tillsyn utav ägaren pga dess karaktär som art.
Så jag får i korthet leva med att de skiter överallt i vår trädgård? Blääääh... 8-b

Våra två närmaste grannar skulle fö antagligen inte bry sig nåt speciellt om jag övningskjuter på katterna. Ena grannens barn har förvisso en megakanin, men den hoppar mest runt i deras noggrannt tätade bakre trädgården.

Kanske skulle höra mig för hos vår hyresvärd till att börja med och höra vad de har att säga. Misstänker dock att de också lutar åt "lev med det".
===

Skriv svar