Har en vfr från -86 som går som en dröm, så när som på ett irriterande missljud i 6e växeln.
Det låter ungefär som om ett drev är snett och ger ett "rungande" ljud vid jämna intervaller.
Låter endast i 6e växeln och vid låga varvtal och försvinner vid ca 6000 rpm. Kanske är det så att det "rungande" ljudet då ökat så mycket i frekvens att man inte märker av det. Motorljudet ökar ju dessutom.
Missljudet är inte speciellt högt och vet man inte om det så märker man antagligen inte av det heller.
Någon som vet vad det kan vara? Är det farligt? Kostar en bra slant att riva växellådan på firma antar jag? Någon som i så fall känner till någon bra firma i Skåne?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nej, inte än.. Ska göra en service inför säsongen nu snart tänkte jag.
Kan ju hoppas oljan gör susen, men borde det inte låta illa på samtliga växlar då?
Vfr-rc24 skrev:Nej, inte än.. Ska göra en service inför säsongen nu snart tänkte jag.
Kan ju hoppas oljan gör susen, men borde det inte låta illa på samtliga växlar då?
Jo, det kanske borde det. Men att byta olja är ju en enkel fix. Man ska alltid börja med de enkla,och billiga, fixarna. Kolla om du inte också kan byta oljemärke i samma veva, utifall att det är oljemärket som strular. Det har ju hänt förr. Castrol GPS är ju tydligen ett vanligt strulmärke/modell för vissa.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Absolut, ska prova det! Tack för tipset.
Man kan jämföra ljudet mot att man cyklar, o kedjan går emot kedjeskyddet på ett ställe/varv.
Ljudet ökar alltså i takt med varvökningen. Låter endast vid belastning/gaspådrag.
Lutar starkt åt nåt drev i växellådan som är snett? Känns så iaf :\
Vfr-rc24 skrev:Låter endast i 6e växeln och vid låga varvtal och försvinner vid ca 6000 rpm.
Vfr-rc24 skrev:Man kan jämföra ljudet mot att man cyklar, o kedjan går emot kedjeskyddet på ett ställe/varv.
Insåg just...
Är du säker på att det inte är motorn och växellådan som skorrar generellt för att du kör på för hög växel?
Att köra på sjätte växeln vid så låga varv som 6000rpm är ju lite gränsfall till gubbkörning. Missförstå mig rätt nu, som man säger. 8*) Rätt växel vid rätt varvtal är lite av A och O för att inte plåga motor och växellåda.
OBS! Detta är inget elitistiskt eller raljerande svar, och hoppas att du inte uppfattar det så heller.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Vfr-rc24 skrev:Absolut, ska prova det! Tack för tipset.
Man kan jämföra ljudet mot att man cyklar, o kedjan går emot kedjeskyddet på ett ställe/varv.
Ljudet ökar alltså i takt med varvökningen. Låter endast vid belastning/gaspådrag.
Lutar starkt åt nåt drev i växellådan som är snett? Känns så iaf :\
Något lager är det, hur "snabbt" är ljudet? dvs dess intermentens/frekvens? är det ett dovt "basigt" ljud, eller ett mera "diskantigt"?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Jo, visst kan det vara så.. Normalt sett ligger jag inte på så låga varv men det har väl hänt.
Tycker bara att det borde låta likadant om jag ligger på samma låga varv på en annan växel, eller är 6an annorlunda utformad?
Vfr-rc24 skrev:Absolut, ska prova det! Tack för tipset.
Man kan jämföra ljudet mot att man cyklar, o kedjan går emot kedjeskyddet på ett ställe/varv.
Ljudet ökar alltså i takt med varvökningen. Låter endast vid belastning/gaspådrag.
Lutar starkt åt nåt drev i växellådan som är snett? Känns så iaf :\
Något lager är det, hur "snabbt" är ljudet? dvs dess intermentens/frekvens? är det ett dovt "basigt" ljud, eller ett mera "diskantigt"?
Hej Blacken!
Oj.. svårt att säga!
Från låga varv (3000>) så kanske med runt en sekunds intervall, för att med varvökningen öka till att vid 5000 rpm kanske ha en frekvens på 3ggr/sekund och sedan försvinna helt (kanske blir frekvensen så hög så jag inte uppfattar det, eller så döljer motorljudet det) vid ca 6000 rpm.
Lager.. e det good or bad? Inget som lite ny olja fixar antar jag?
Vfr-rc24 skrev:Lager.. e det good or bad? Inget som lite ny olja fixar antar jag?
En tjockare olja kan dölja en hel del oljud, men det botar bara symptomen, inte orsaken. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Vfr-rc24 skrev:Det förstår jag.. Kostsamt att åtgärda ett ev. lagerfel? Är det farligt att köra såhär? Vad kan hända menar jag?
Inte den blekaste, tyvärr.
Ett dåligt scenario skulle ju kunna vara att ett lager skär i växellådan, låser den och därmed bakhjulet och då går du omkull. Men det är ju bara en spekulation.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att Blackens fråga om resonansen (bas eller diskant) kanske kan ge en indikation om var i lådan problemet ligger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Hade ett liknande problem med min förra -02.
När jag åkte förbi Kenneth's MC i Göteborg kikade jag in och undrade om dom kunde provköra och se om dom kunde säga vad det var för fel. Missljudet kom endast på 6:e växeln.
Efter provtur sa mecken att det kom från drivlinan, detta kunde uppstå på VFR menade han på, det var inte första gången dom hade hört detta ljud.
Så efter lite rengöring, justering mm så försvann ljudet så gott som helt, men jag kunde ana det något på vissa varv.
Så mitt tips är: Ut och gör ren kedjan och justera den.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00