MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.
Förutsättningar:
* HID-konverteringssats för MC från Xenonkungen.se, i mitt fall hette konverteringssatsen H4 MC-bixenonsats 4500K.
* Grenkontakter, Biltema 44-039
* Buntband
* Verktyg: kabelskalare, universalinstrument, en mängd olika små tänger och en större kombinationstång.
* En mekarhandbok skadar inte (men behövdes inte denna gång). Haynes ISBN 1859603653 rekommenderas.

Förord:
På förekommen anledning och av säkerhetsskäl (att inte bli hopblandad med mopeder...) beslöt jag att konvertera min viffers halvljus av stearintyp, till bixenonljus. Enbart halvljussidan (vänster i färdriktningen) konverterades alltså, den högra fjärrstrålkastaren lät jag vara då jag tycker att helljuset är okej som det är.
HID-kitet jag valde var 4500K-varianten, den som standardmonteras i de flesta nyare bilar och motorcyklar. Högre K(elvin) innebär blåare ljus och mer styling än faktiskt ljusutbyte. Jag var mest intresserad av en herrans massa ljus, så det blev alltså 4500K.
HID-satsen kostade mig 830kr inkl moms och frakt och tog två dagar från beställning till leverans. Grenkontakterna från Biltema kostade 14,90kr. Arbetstiden var ca en timme varav ungefär 50 minuter gick åt att hitta plats till den jämrans ballasten och dra kablarna på ett någorlunda snyggt sätt...
OBS! Bilprovningen godkänner inte xenonljus som eftermonterats, man får ett ombesiktningsföreläggande och kostar ytterligare 200kr. Rekommendationen är att temporärt sätta tillbaka den vanliga H4-lampan inför besiktningen. Polisen har så vitt jag kunnat läsa mig till hittills inte gjort nåt åt motorcyklar som inte har xenonljus installerat som standard, om det inte uppenbart pekar helt åt f@nders och stör medtrafikanterna.
Utförande:
0. Slå av tändningen! Jag satte på dödaren också...
1. Hitta plats för ballasten, men montera den inte än. Ballasten är förvisso tunn och inte speciellt stor, men med tanke på hur tajt saker och ting är på en modern (nåja...) VFR kan det spara en del huvudbry senare.
2. Dra av H4-kontaktstycket på vänstra lampan på viffern och haka fast kontaktstycket i nåt så att den är ur vägen medan monteringen sker. Man kan få lirka en del om det var länge sen lampan byttes.
3. Dra av gummitäcklocket från lampbakstycket.
4. Tryck in och upp trådgrejen som håller fast lampan i reflektorn.
5. Dra försiktigt ut lampan utan att röra glasröret.
6. Ta fram xenonkitet och montera av lampan från hållaren. Sätt in hållaren i reflektorn och haka fast trådgrejen.
7. Montera lampan med den tillhörande korta kabelhärvan.
8. Montera ballasten (den silvriga räfflade grejen i bild). Jag hittade inget bra ställe som sladdarna räckte till så jag valde att bunta fast ballasten på plåtgrejen framför styrhuvudet och under tändningslåset. Frigången är ca två mm. Använde tre buntband att staga upp ballasten med och den sitter som berget. En bonus är att det kommer kylluft upp dit i nära nog enorma mängder samtidigt som den är ganska skyddad för regn. Xenonkungen rekommenderar inte att sätta ballasten nära kylare eller varma motordetaljer, då överhettningsskyddet i ballasten kan lösas ut och släcka halvljuset.
9. Anslut elen för reläet (hel/halvljus?) direkt till batteriet. Jag hade redan el framdraget till GPS:en så jag valde att använda grenkontakterna (blå i bild) från Biltema att tjuva ström från. Xenonljuset drar bara 35W så jag tror jag har tillräckligt med skydd i GPS-kabelsäkringen. Xenonsatsen har fö också en egen säkring.
10. Anslut plug'n'pray-anslutningarna och glöm inte H4-kontaktstycket!
11. Montera kabelhärvan så att den inte tar i gaffelbenen när man svänger på styret. Använd fler av buntbanden edyl.
12. Slå av dödaren.
13. Slå på tändningen. Starta motorcykeln och kolla att ljuset funkar och är stabilt.
14. Klart!
Slutord:
Första testen lämnade mig lite kall inombords, då ljuset var hälften av H4-lampans. Efter mindre än fem sekunder lyste xenonljuset med full effekt. Vid efterföljande test lyste lampan med full effekt direkt från start. Vet inte vad det berodde på... Värmen som strålade ut från lampan på framsidan var smått chockerande starkt, men jag antar att väl i fart kommer det inte att vara något problem. Fö är halvljuset numera helt otroligt jäkla starkt! Med helljuset på är det som att öppna ugnen hemma och ljusutbytet är som natt och dag jmfm med den tidigare H4-lösningen. Xenonkit rekommenderas varmt!
Frågor? Ställ dem i tråden! JohanL's kommentarer om eldragning finns att läsa i GPS-eldragningstråden.
Före-bild med H4:
Efter-bild med bixenon:
Helljus med bixenon: