Är det förgasare eller insprutning på min VFR?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Sollén
Medlem

Är det förgasare eller insprutning på min VFR?

#1 Inlägg av Sollén »

Jag har nyss blivit hojägare och det vart en Honda VFR 800 1998.
Än så länge är jag nöjd med den, men väntar på sommaren nu!! =)

Har dock en fråga:

Har läst tidningar om min hoj och där stod det att den kom med insprutning och kombi-bromsar 1998.
Visst tänkte jag, men nu är jag osäker på om jag verkligen har insprutning.

För det sitter en choke vid vänster hand och så vitt jag vet så finns det ingen choke på insprutningsmotorer.

Är intresserad om vad jag har för bränslesystem, så hjälp mig någon! =)

/Sollén

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

Re: Förgasare eller insprutning

#2 Inlägg av Mister »

På vänster sida så är det en tomgångshöjare. Insprutningssystemet är av enklare typ...och choke brukar ibland på en del hojar sitta på samma ställe. Så, jag kan förstå att det kan vara förvirrande. :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:På vänster sida så är det en tomgångshöjare. Insprutningssystemet är av enklare typ...och choke brukar ibland på en del hojar sitta på samma ställe. Så, jag kan förstå att det kan vara förvirrande. :)
VFR Gen 98-01 fick fö en uppdaterad PGM-FI till årsmodell 2000. Samma som sitter i Blackbird och Fireblade om jag inte minns fel.

Men enklare skulle jag inte vilja påstå att de tidigare insprutningssystemet är. Modernt för sin tid kanske? ;*) 1998 var det väl fortfarande inte helt vanligt med insputning på motorcyklar utom i high-end-modellerna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Sollén
Medlem

#4 Inlägg av Sollén »

Verkar som jag fått svar på min fråga så det är bara å tacka å bocka :P
Känns bättre med insprutning än förgasare, men vet egentligen inte varför, hehe 8)

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#5 Inlägg av StigH »

Sollén skrev:Verkar som jag fått svar på min fråga så det är bara å tacka å bocka :P
Känns bättre med insprutning än förgasare, men vet egentligen inte varför, hehe 8)
Känns bättre...
För oss som haft ett stort antal bilar med förgasare och slagits med torra slangar, glappa spjällaxlar, läckande insug etc etc är insprutning en välsignelse. Sista förgasarsucken blev en Nissan med förgasare och en elektronikbox som gjorde nåt, begrep aldrid vadden bidrog med men SBP gillade bilen..Lyckligtvis, för det var ett h-es massa slangar runt gasaren, för att inte tala om alla sladdar, t o m till luftrenaren..
Det 1:a sprut jag mötte var en Fiat SX med "kalleankaförgasare" dvs ett monopointsprut. 1500cc/75hk och 0.4 på landsväg. Inget underhållsbehov alls, bara gick..
Nästa var en Fiat till med vanligt insprut, (4 sep insprut) funkade också perfekt..
Men hojarna mina har alla förgasare och på alla dem gäller 1cyl = 1 förgasare så skruvandet kommer man inte undan.

Hoppas du förstår andemeningen i inlägget.. :mrgreen:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#6 Inlägg av tersan »

StigH skrev:
Sollén skrev:Verkar som jag fått svar på min fråga så det är bara å tacka å bocka :P
Känns bättre...
För oss som haft ett stort antal bilar med förgasare och slagits med torra slangar, glappa spjällaxlar, läckande insug etc etc är insprutning en välsignelse. Sista förgasarsucken blev en Nissan med förgasare och en elektronikbox som gjorde nåt, begrep aldrid vadden bidrog med men SBP gillade bilen..Lyckligtvis, för det var ett h-es massa slangar runt gasaren, för att inte tala om alla sladdar, t o m till luftrenaren..
Det 1:a sprut jag mötte var en Fiat SX med "kalleankaförgasare" dvs ett monopointsprut. 1500cc/75hk och 0.4 på landsväg. Inget underhållsbehov alls, bara gick..
Nästa var en Fiat till med vanligt insprut, (4 sep insprut) funkade också perfekt..
Men hojarna mina har alla förgasare och på alla dem gäller 1cyl = 1 förgasare så skruvandet kommer man inte undan.

Hoppas du förstår andemeningen i inlägget.. :mrgreen:
Bah... jag har också haft ett stort antal fordon med förgasare, men ser inte insprutning som nån välsignelse... det är lika mycket (eller lite, berorende på hur man ser det) strul med dem, fast av en annan typ. :wink:

Fast när det gäller VFR så vete f-n om insprutningen är nåt att ha... många här på forumet skriver ju om hög bränsleförbrukning, ryckig gång och dåliga lågfartsegenskaper... och sen krävs en massa flapper/pair/whatsit-mods för att få hojen att gå som den borde. :roll:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Fast när det gäller VFR så vete f-n om insprutningen är nåt att ha... många här på forumet skriver ju om hög bränsleförbrukning, ryckig gång och dåliga lågfartsegenskaper... och sen krävs en massa flapper/pair/whatsit-mods för att få hojen att gå som den borde. :roll:
Men det är ju knappast vifferns fel! Det är miljömupparna som tvingat fram körcykler som får en annars snäll och mjuk VFR att gå som en påse nötter i värsta fall. :?
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#8 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Fast när det gäller VFR så vete f-n om insprutningen är nåt att ha... många här på forumet skriver ju om hög bränsleförbrukning, ryckig gång och dåliga lågfartsegenskaper... och sen krävs en massa flapper/pair/whatsit-mods för att få hojen att gå som den borde. :roll:
Men det är ju knappast vifferns fel! Det är miljömupparna som tvingat fram körcykler som får en annars snäll och mjuk VFR att gå som en påse nötter i värsta fall. :?
Appappapp... inte komma med fakta och sanningar nu, då sabbar du ju mitt resonemang! :mrgreen:

En förgasarviffer går bättre än en med insprutning, basta. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Appappapp... inte komma med fakta och sanningar nu, då sabbar du ju mitt resonemang! :mrgreen:

Måste ju erkänna att grönviffern går mjukare i motorn än svartviffern. Men det är bättre tryck i svartviffern, om det nu beror på insprutningen, eller om det är tre års skillnad och ca 5000mil som gör det. ;*)
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#10 Inlägg av blacken »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:
Appappapp... inte komma med fakta och sanningar nu, då sabbar du ju mitt resonemang! :mrgreen:

Helt rätt, en knasarknota har ,mera "själ" i sig, men ha inga dubier om sprutets "överlägsenhet" över knasare. Liasom en knasare är inget än en "läckande" soppakran igentligen visserligen en någorlunda kontrollerad sådan, men ändå, den påverkas enormt av temperatur, luftfuktighet, och luftens densitet, och den har ett väldigt smalt varvtalsområde som den kan fungera optimalt på. Om vi nu talar om ett riktigt sprut dvs, dom jag hitintills har sett på viffrar är mera som dom primitiva spruten som satt på bilar ifrån 70 talet och äldre som saknar en luftmängdmätare. Utan styrs av lufttemp, varvtal, trottelns/spjällets läge och i vissa fall insugstrycket och då så kan en knasare iallafall till en viss mån hävda sig i konkurransen...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Information om PGM-FI på http://en.wikipedia.org/wiki/PGM-FI.

Ganska avancerat system enl sista stycket; har "... sensors which measure the temperatures of the engine, coolant, oil, and outside air as well as pressure sensors to monitor oil and barometric pressure. Based on these readings and the location of the throttle...".

Så där har ni. ;*)

Edit: Mer teknisk info på http://world.honda.com/motorcycle-techn ... fi/p6.html.

Edit2: Mer tekniskt på http://world.honda.com/motorcycle-techn ... fi/p1.html.
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#12 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Information om PGM-FI på http://en.wikipedia.org/wiki/PGM-FI.

Ganska avancerat system enl sista stycket; har "... sensors which measure the temperatures of the engine, coolant, oil, and outside air as well as pressure sensors to monitor oil and barometric pressure. Based on these readings and the location of the throttle...".

Så där har ni. ;*)

Edit: Mer teknisk info på http://world.honda.com/motorcycle-techn ... fi/p6.html.

Edit2: Mer tekniskt på http://world.honda.com/motorcycle-techn ... fi/p1.html.
Japp, är som dom äldre "primitiva" spruten ifrån bilens barndom, cheva (hillborne mf,l) experimenterade med dylika ett kort tag på 50/60 talet. Även Bosch hade ett liknande system på 70 talet (satt bl:a på Volvo 140 kring -75, men var en flopp. på grund av att det inte funkade som tänkt).
När det kommer ett sådant häringa på hojarna, så blir det lite intressantare..:)
http://en.wikipedia.org/wiki/Trionic_T5.5 Nu så snackar vi sprut!..:) Ps: tekniken bakom lär vara en spinnoff ifrån JAS projektet. Om det är sant vet jag ej, men helt omöjligt är det inte..

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

Re: Är det förgasare eller insprutning på min VFR?

#13 Inlägg av Donner »

Hojar i allmänhet ligger efter när det gäller tekniken på insprutningssystemet. Katalysator först 1998, då skall man tänka på att det har varit lag på katalysator på bilar sen 1989.
Tydligen skall sprutet på Vfr:n vara ganska avancerat för att vara hoj men det skulle kunna vara mycket bättre anser jag.

Ja lite ryckighet på lägre varv, absolut ingen hög bränsleförbrukning (inte på min iaf)
Startar direkt efter ha stått flera månader, det är lite tjurigare på förgasarhojen.
Jag tycker det är positivt med insprut men visst är det en annan gång i förgasarmaskinen.

Skillnaden på 98-99 och 00-01 är bla tomgångshöjaren.
På den äldre är den mekanisk och på den senare styrs det via en ventil som värms upp av kylvattnet.
Här hade man kunnat önska sig en tomgångsmotor som styrs elektriskt.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:[...]på den senare styrs det via en ventil som värms upp av kylvattnet.
En liten burk med vax som smälter och styr det hela, om jag inte minns fel. ;*)
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#15 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:[...]på den senare styrs det via en ventil som värms upp av kylvattnet.
En liten burk med vax som smälter och styr det hela, om jag inte minns fel. ;*)
Det är nog termostaten du tänker på...

Skriv svar