Köra om i vägrenen

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#16 Inlägg av Pegaso »

Det är ju som sagt en bedömningsfråga från fall till fall om det är att anse som vårdslöst eller inte.
Och ja, den som kör så och det blir en olycka kommer sannolikt att få ta ansvaret för det.
Men, det finns inget som rakt av säger att man inte FÅR köra om till vänster i samma körfält. Oavsett antal hjul.

Poliser jag pratat med säger att de anser det ok om man "sköter det snyggt", även bussfiler som nämnts ovan.
Med "snyggt" menade de i princip stillastående köer, sakta körning förbi med "tillräcklig plats" i sidled.
Vad som är "tillräcklig plats" finns inte heller definierat utan är även det upp till respektive polis att bedömma.

En, på internet, välkänd trafik-/mcpolis säger på ett annat forum i princip samma sak som jag fått förklarat för mig.
http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic. ... 50&t=10021

Men bara för att det är, i vissa lägen, tillåtet så behöver det ju inte vara lämpligt.

Själv nyttjar jag bussfiler och vägrenar flitigt och inte så mycket mellan köerna.

Edit
Vi kapade tydligen Adrians "dagbok" till en diskussion om trafikregler.
Sorry
VFR 800 - 98 svart

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#17 Inlägg av blacken »

Sorry Adrian om "kapningen" men ämnet i sig ligger en varmt om pumpen, inte för att vara en "trafikbesserwisser" utan skulle vilja ha en lagändring så att mc får lite mera "anarki" i trafiken. Dvs att man ska otvetydligt får använda sig av all tillgänglig "yta" får sin framfart. Men som det är i dag så är det oklart hos den enskilde länsmannen om vad lagen säger, men att det är olagligt enligt VTK. går ej att diskutera, för det är det. För man kan inte passera en bil i samma fil utan att bryta mot ett antal regler, så tillvida man inte framför en knarr som är smalare än ett tidningspapper.

Jag har polare och bekanta som har torskat på att köra mellan bilar i en kö, bl:a för att dom blev tvungna att klippa heldragen linje, spärrfält mm,mm. Att det idag har utvecklats hos länsman att det är en "bedömningsfråga" är också djävligt olyckligt och fel om vi nu ska ha ett rättsamhälle som ska garantera rättshaverier, det är ett av många små steg till en totalitär stat där civiliserad lag och ordning inte existerar, utan makthavarna kan godtyckligt härja med medborgarna enligt sina behag.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Sorry Adrian om "kapningen" men ämnet i sig ligger en varmt om pumpen, inte för att vara en "trafikbesserwisser" utan skulle vilja ha en lagändring så att mc får lite mera "anarki" i trafiken. Dvs att man ska otvetydligt får använda sig av all tillgänglig "yta" får sin framfart. Men som det är i dag så är det oklart hos den enskilde länsmannen om vad lagen säger, men att det är olagligt enligt VTK. går ej att diskutera, för det är det. För man kan inte passera en bil i samma fil utan att bryta mot ett antal regler, så tillvida man inte framför en knarr som är smalare än ett tidningspapper.
Lugnt, jag är betrodd att moderera ämnen. ;*)

Många vägar i dag är tillräckligt breda för att en mc ska kunna komma förbi om man bara tar det lite försiktigt.

blacken skrev:Jag har polare och bekanta som har torskat på att köra mellan bilar i en kö, bl:a för att dom blev tvungna att klippa heldragen linje, spärrfält mm,mm. Att det idag har utvecklats hos länsman att det är en "bedömningsfråga" är också djävligt olyckligt och fel om vi nu ska ha ett rättsamhälle som ska garantera rättshaverier, det är ett av många små steg till en totalitär stat där civiliserad lag och ordning inte existerar, utan makthavarna kan godtyckligt härja med medborgarna enligt sina behag.
Att bryta spärrfält och linjer ska man akta sig för. I just mitt fall som hela denna diskussion utmynnade från, överskreds inga heldragna linjer - det är jag noga med. Bryter man den regeln ligger man pyrt till om en polis ser en. Gör man samtidigt en omkörning är det att be om massor med trubbel.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

Re: Köra om i vägrenen

#19 Inlägg av blacken »

1 §:En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
Redan där så har du ett lagbrott när du kör om i samma fil, för du skapar ett stressmoment hos den som blir omkörd.
5 §:Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.
Nyckelorder här är "beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem " dvs avståndet till fordon/mittlinje.
32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
36 §: En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan
Med dessa paragrafer, så kan länsman när som helst fälla en för dom trafikbrotten om man kör om i samma fil eller mellan bilarna vid filkörning. Alltså det är olagligt att köra om i samma fil. Sedan bara för att den enskilda länsmannen väljer att blunda för det, så är det inte mera lagligt för den sakens skull..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
helt ok att köra om annat fordon i samma fil, till vänster om plats finns och det kan ske utan fara för någon. Hur skulle man annars komma om cyklister och EU-mopeder mm på vägen?
Suck. Som tidigare nämnts, så får man passera annat TVÅHJULIGT fordon i samma fil. dock ICKE bil. I och med att det INTE är att anse som "på ett betryggande" sätt dvs att det är riskfritt att göra så. Visst det har urholkats sedan vi gick med i EU men faktum kvarstår att man har sitt föraransvar kvar i en sådan situation. händer det nå`t så kommer du att torska HELT på det. Samt att det är lite mysko att det är "upp till varje individuell länsman" att avgöra vad som är "kosher" och inte.
Ja det är något sjukt. En bil får köra om en hoj i samma fil och även när det är omkörningsförbud = man riskerar att bli nerträngd i diket, men en hoj får inte köra om bil under motsvarande förutsättningar trots att det kan göras på ett betydligt säkrare sätt.

Personligen skiter jag i det och kör ofta om där det är omkörningsförbud under förutsättning att det känns säkert. Dels visar faktiskt skylten att det är förbjudet att köra om med bil, det är den omkörande bilen på skylten som är röd = stopp och dels om jag skulle bli bötfälld när jag kör om en bil i det läget så skulle jag f@n anmäla det till DO :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Med dessa paragrafer, så kan länsman när som helst fälla en för dom trafikbrotten om man kör om i samma fil eller mellan bilarna vid filkörning. Alltså det är olagligt att köra om i samma fil. Sedan bara för att den enskilda länsmannen väljer att blunda för det, så är det inte mera lagligt för den sakens skull..[/quote]

Paragraferna du nämner känns ganska luddiga.

Jag ser inte riktigt hur jag som omkörande med mc med ca 1,5m mellan mig och bilen, skulle kunna störa en bilkö som står still när jag puttrar fram i kanske 10-15km/h?

Att köra om en bil på 1:an på en 2+1-väg kan vara vansligt, då de vägarna är ganska smala, och är en helt annan sak och kanske närmare verkligheten, eller i vart fal lagtexten du citerar.

På nåt sätt känns lagtexten skriven med två bilar i tankarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#22 Inlägg av blacken »

Paragraferna du nämner känns ganska luddiga.
Mjaaa, dom är faktiskt kristallklara om du tänker efter "du får inte, punkt slut" säger dom ju. Dom blir "luddiga" för att dom kan tillämpas efter behag av den enskilde länsmannen så att säga. Misstänker att det upplägget är en medveten strategi av lagstiftarna för att kunna göra vad dom vill gentemot fordonsförare.

Men absurt är det i trafiklagstiftningen när man får passera ett tvåhjuligt fordon i samma fil, men inte tvärtom. och du ska bara veta hur lätt och snabbt dom kan dra din svänglapp om dom vill.
Det är inget "säkert" dokument ifall du det tror, i princip så kan dom plocka det när dom vill i stort sett. te:x du sätter dig i bilen/hojen och ska åka iväg, så har du brutit mot minst två bestämmelser, 1: du skall innan färd så ska du försäkra dig om att ditt fordon är helt "kosher" för bruk i trafiken. 2: du skall känna till alla bestämmelser på din färdväg, både nationella och kommunala särregler. Och i bestämmelserna för hur en svänglapp ska dras så står det "vid uppenbart brist på att följa och lyda gällande trafikbestämmelser, skall Svängus Lappus dras". Dvs alla överträdelser räknas in, oavsett karaktär...

Skriv svar