Fö tog jag den halvkilometer långa bilkön på Kungsängsleden på 30s blankt. Kändes bra. Den halvannan meter breda mittsträngen upptäckte jag var mest blankis under snön.
Ehhh? får man köra så? mellan bilarna? ska inte du som moderator i ett MC forum föregå med gott exempel i trafiken?..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken skrev:Ehhh? får man köra så? mellan bilarna? ska inte du som moderator i ett MC forum föregå med gott exempel i trafiken?..
Jag körde lugnt och försiktigt och i moderat hastighet. Började i slutet av kön och gjorde en korrekt omkörning till vänster om bilarna i filen. Alla bilister genar ju i högerkurvor och hänger närmast i vägrenen - gott om plats för mig... Bara bitvis jag fick använda mittremsan. Sista biten av vägen/kön är trefilig, varav mittenfilen var helt tom i stort sett ända fram till korsningen, för att alla som skulle till höger blockerade mittenfilen i början med resultat att ingen använde den öht. Men en motorcykel kan trixa sig mellan utan problem. Strax innan det blev heldraget och man skulle svänga höger, blinkade jag höger och blixtlåsade mig in. Enkel manöver eftersom kön stod still.
Överskred inte någon heldragen linje, vrålkörde inte, vred ordentligt på nacken och gav tecken i god tid. Så jag tycker nog att jag föregick med exemplariskt exempel. 8*)
Att Edwin viftade till lite på baken på mittremsan får man väl anse vara ett klimatproblem och inte mitt fel.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:Ehhh? får man köra så? mellan bilarna? ska inte du som moderator i ett MC forum föregå med gott exempel i trafiken?..
Jag körde lugnt och försiktigt och i moderat hastighet. Började i slutet av kön och gjorde en korrekt omkörning till vänster om bilarna i filen. Alla bilister genar ju i högerkurvor och hänger närmast i vägrenen - gott om plats för mig... Bara bitvis jag fick använda mittremsan. Sista biten av vägen/kön är trefilig, varav mittenfilen var helt tom i stort sett ända fram till korsningen, för att alla som skulle till höger blockerade mittenfilen i början med resultat att ingen använde den öht. Men en motorcykel kan trixa sig mellan utan problem. Strax innan det blev heldraget och man skulle svänga höger, blinkade jag höger och blixtlåsade mig in. Enkel manöver eftersom kön stod still.
Överskred inte någon heldragen linje, vrålkörde inte, vred ordentligt på nacken och gav tecken i god tid. Så jag tycker nog att jag föregick med exemplariskt exempel. 8*)
Att Edwin viftade till lite på baken på mittremsan får man väl anse vara ett klimatproblem och inte mitt fel.
får man drista sig att föreslå en intressant läsning, kanske? Den heter Svensk Författningsförsamling..
asså trafikdelen av densamma.. Den kallas även VTK, står mycket intressanta saker där, te:x hur man ska förfara i filkörning med diverse fordon..
blacken skrev: får man drista sig att föreslå en intressant läsning, kanske? Den heter Svensk Författningsförsamling..
asså trafikdelen av densamma.. Den kallas även VTK, står mycket intressanta saker där, te:x hur man ska förfara i filkörning med diverse fordon..
Nu får du förklara dig! Vad tycker du inte är riktigt bra?
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev: får man drista sig att föreslå en intressant läsning, kanske? Den heter Svensk Författningsförsamling..
Kort och gott, Du får INTE vid filkörning, passera med en motorcykel, en bil i samma fil. Utan du ska ligga i din plats i filen. (Så tillvida inte EU f"""na har ändrat det åsså)..
Kort och gott, Du får INTE vid filkörning, passera med en motorcykel, en bil i samma fil. Utan du ska ligga i din plats i filen. (Så tillvida inte EU f"""na har ändrat det åsså)..
App app app...
Du FÅR göra en omkörning i samma fil om det sker till vänster, dvs bilen på din högra sida, under förutsättning att man inte kör vårdslöst.
Vad som sen är att anse som vårdslöst är ju upp till den enskilda polisen.
Jag pratade med trafikpolisen på mässan och han tyckte mc ska få åka i alla bussfiler samt ett lite mer europeiskt körsätt när bilarna skapar ett extra körfält i mitten vid köer för utryckningsfordon. Där även mc skulle vara tillåtet.
Sammanfattningsvis så var det "tillåtet" att nyttja bussfiler och att åka mellan bilarna vid köer OM man gör det snyggt och säkert. Detta var hans uppfattning som delades av flera av hans kolleger men han kunde ju naturligtvis inte säga att det gällde alla.
VFR 800 - 98 svart
Njaa, det gäller enbart moped II, cykel, traktor och sk:hinder i trafiken. Du få banne mig inte passera med en en bil med en mc i filkörning i samma fil, för du bryter mot flera regler då bl:a paragraf 1 i VTK.., Som bekant, dom som har minst "susning" om vad lagar och regler säger, är Länsman..
blacken skrev:Njaa, det gäller enbart moped II, cykel, traktor och sk:hinder i trafiken. Du få banne mig inte passera med en en bil med en mc i filkörning i samma fil, för du bryter mot flera regler då bl:a paragraf 1 i VTK.., Som bekant, dom som har minst "susning" om vad lagar och regler säger, är Länsman..
Har precis som våran eminente moderator diskuterat med herr länsman om omkörning i samma fil och fått samma svar som adrian, det är tillåtet om det kan ske på ett säkert sätt. Frågan gällde vid det tillfället våra kära 2-1 vägar, vilket är samma sak som 1fil.
Och det spelar ju ingen större roll om det nu bara råkar vara som sheriffen tycker, det lär ju inte komma ut någon åklagare eller domare och haffa oss på vägen.
T.
blacken skrev:Njaa, det gäller enbart moped II, cykel, traktor och sk:hinder i trafiken. Du få banne mig inte passera med en en bil med en mc i filkörning i samma fil, för du bryter mot flera regler då bl:a paragraf 1 i VTK.., Som bekant, dom som har minst "susning" om vad lagar och regler säger, är Länsman..
Har precis som våran eminente moderator diskuterat med herr länsman om omkörning i samma fil och fått samma svar som adrian, det är tillåtet om det kan ske på ett säkert sätt. Frågan gällde vid det tillfället våra kära 2-1 vägar, vilket är samma sak som 1fil.
Och det spelar ju ingen större roll om det nu bara råkar vara som sheriffen tycker, det lär ju inte komma ut någon åklagare eller domare och haffa oss på vägen.
T.
Visst kan man tycka att vi hojåkare skulle ha lite mera "frihet" på vägen. Men ändock så kvarstår faktum det är OLAGLIGT att köra med mc mellan bilar i filkörning. För det kan inte ske på "säkert sätt" som det heter, dessutom så klipper man i regel mittlinjen vid omkörning i samma fil, också väldans olagligt, man ska även kunna köra in i filen direkt efter omkörning. Om man ligger i te:x mittfil på ett tre eller fyrafilsväg och kör om samt "råkar" klippa mittstrecket, så har du passerat en bil på HÖGER sida, osså djäkligt olagligt. bara några axplock ut VTK:s argument mot att köra om en bil i samma fil vid filkörning.
Jag är tämligen övertygad om att man numer får köra om även på höger sida... såvida det är på t.ex. motorväg eller dylik väg där flera filer går i samma riktning...
TG skrev:Jag är tämligen övertygad om att man numer får köra om även på höger sida... såvida det är på t.ex. motorväg eller dylik väg där flera filer går i samma riktning...
Helt korrekt ! Men tror att det bara gäller på vägar 70 km/h eller lägre har jag för mig
TG skrev:Jag är tämligen övertygad om att man numer får köra om även på höger sida... såvida det är på t.ex. motorväg eller dylik väg där flera filer går i samma riktning...
Bara vid filkörning och det är köer. Dvs om högerkön går något lite snabbare än vänsterkön tex. Annars inte. Omkörning ska mig veterligen alltid ske till vänster om ett fordon. Undantag är exvis om det nåt vägarbetsforden som plogbilar osv.
Annars, som en del andra konstaterat här, helt ok att köra om annat fordon i samma fil, till vänster om plats finns och det kan ske utan fara för någon. Hur skulle man annars komma om cyklister och EU-mopeder mm på vägen?
Jag vet däremot inte om det är en Eu-harmonisering eller inte, men faktum kvartstår, det är ok. Åtminstone enl de poliser jag talat med.
===
Om högsta tillåtna hastighet är 70 eller lägre så är det ok att köra om till höger, i separat körfält. Måste inte vara köer. Det är dock inte tillåtet att kryssa mellan höger och vänster fil för att komma om så många som möjligt. Då kan det ses som vårdslöshet.
Vid tät köbildning är det alltid tillåtet att köra om till höger, om den filen går snabbare, oavsett vad högsta tillåtna hastighet är.
VFR 800 - 98 svart
Så vad ni säger är alltså att det är olagligt att köra om två lastbilar i bredd på motorvägen till höger trots att det finns massor med plats på vägrenen och de stoppar upp all vettig tvåhjulig trafik jösses det är bra konstiga lagar som finns
helt ok att köra om annat fordon i samma fil, till vänster om plats finns och det kan ske utan fara för någon. Hur skulle man annars komma om cyklister och EU-mopeder mm på vägen?
Suck. Som tidigare nämnts, så får man passera annat TVÅHJULIGT fordon i samma fil. dock ICKE bil. I och med att det INTE är att anse som "på ett betryggande" sätt dvs att det är riskfritt att göra så. Visst det har urholkats sedan vi gick med i EU men faktum kvarstår att man har sitt föraransvar kvar i en sådan situation. händer det nå`t så kommer du att torska HELT på det. Samt att det är lite mysko att det är "upp till varje individuell länsman" att avgöra vad som är "kosher" och inte.