Demontering av bensintank 750-94, hur??
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Demontering av bensintank 750-94, hur??
Tjena
Relativt ny VFR-ägare som precis har börjat med service på min hoj. Alla kåpor är avplockade, men behöver också komma åt för att byta luftfilter. Enligt servicemanualen måste bensintanken bort. Har jobbat by the book, stängt av kranen, släppt på kablaget för bensinmätaren, samt lossat tanken i det bakre fästet (10 mm bult)
Därefter vill manualen att jag skall lyfta tanken i bakre änden och vika den framåt. Detta känns omöjligt när jag provar. Glappar 3-4 mm men inte mer. Detta skall göras för att kunna få loss avluftningsslangen.
Manualen vill också att jag skall släppa på tanken genom att dra den rakt bakåt. Detta känns också relativt omöjligt, lite glapp men inte mer.
Hur får man bort den? Kan jag ha glömt något? Alla slangar flexar ju, men tanken sitter nästan stumt känns det som. Finns det fler fästen att släppa på?? Tips och trix mottages tacksam!
Relativt ny VFR-ägare som precis har börjat med service på min hoj. Alla kåpor är avplockade, men behöver också komma åt för att byta luftfilter. Enligt servicemanualen måste bensintanken bort. Har jobbat by the book, stängt av kranen, släppt på kablaget för bensinmätaren, samt lossat tanken i det bakre fästet (10 mm bult)
Därefter vill manualen att jag skall lyfta tanken i bakre änden och vika den framåt. Detta känns omöjligt när jag provar. Glappar 3-4 mm men inte mer. Detta skall göras för att kunna få loss avluftningsslangen.
Manualen vill också att jag skall släppa på tanken genom att dra den rakt bakåt. Detta känns också relativt omöjligt, lite glapp men inte mer.
Hur får man bort den? Kan jag ha glömt något? Alla slangar flexar ju, men tanken sitter nästan stumt känns det som. Finns det fler fästen att släppa på?? Tips och trix mottages tacksam!
Re: Demontering av bensintank 750-94, hur??
Lossa 1st bult i bakkant, sitter typ under sadeln. Sen lyfter du tanken rakt upp i bakkant samtidigt som du drar den bakåt. Sitter typ ett gångjärn i bakkant av tanken. Skall du ha av tanken helt får du ta bort kontakten till tankgivaren och bensinslangen på vä sida samt den långa bulten (M6) som sitter precis bakom bränslekranen. Sitter nog en avluftningsslang som du får lirka lite med. Har ju haft av min tank typ 30 gånger men det var ett tag sen. Fråga på om det inte stämmer.
Som du beskriver så har du gjort rätt dock kan du behöva släppa den där långa bulten bakom bränslekranen. Tänk på att tanken är inpassad i två st gummi i framkant så det kan kärva lite där, ibland får man ta i lite för att det skall lossna, men bakåt skall den.
Som du beskriver så har du gjort rätt dock kan du behöva släppa den där långa bulten bakom bränslekranen. Tänk på att tanken är inpassad i två st gummi i framkant så det kan kärva lite där, ibland får man ta i lite för att det skall lossna, men bakåt skall den.
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Så här ser ramen ut i framkant.
- Bilagor
-
- DSC00166x.jpg (216.61 KiB) Visad 9731 gånger
Den långa M6 bulten med 10mm skalle i bakkant sitter som på bilden. Skall sitta där pilarna visar.
- Bilagor
-
- Viffer.jpg (46.35 KiB) Visad 9730 gånger
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Gummibitarna är sk slamkrypare. Värmen från motorn kan ha fått dem att nästan limma fast mot ramen, så man tror att man glömt nån bult edyl. Ta i, men inte för hårt. ;*)Donner skrev:Tänk på att tanken är inpassad i två st gummi i framkant så det kan kärva lite där, ibland får man ta i lite för att det skall lossna, men bakåt skall den.
Den bulten sitter med gummidistanser i hållaren och två metallhylsor i gummidistansen. Metallhylsorna kan sätta sig på tvären mit uttagen i tanken och göra det i stort sett omöjligt att att lyfta den, om man inte lite försiktigt peta tillbaka hylsorna. Kristallklart?? 8-]Donner skrev:Den långa M6 bulten med 10mm skalle i bakkant sitter som på bilden. Skall sitta där pilarna visar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Oj, tack för snabba svar! Den M6 bult med 10 mm skalle som visas på bild är den jag har släppt på (och självklart dragit ur helt) Men då är det alltså lite extra våld som gäller? För det är den enda bulten som håller tanken på plats förutom infästningen framtill?
PS, gillar verkligen insugningstrattarna 

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Hann du se mitt inlägg om hylsorna?Charger skrev:Oj, tack för snabba svar! Den M6 bult med 10 mm skalle som visas på bild är den jag har släppt på (och självklart dragit ur helt) Men då är det alltså lite extra våld som gäller? För det är den enda bulten som håller tanken på plats förutom infästningen framtill?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
===
===
Ja det skall det vara, försök att lirka i sidled och dra bakåt, går säkert trögt i gummit framtill.Charger skrev:Oj, tack för snabba svar! Den M6 bult med 10 mm skalle som visas på bild är den jag har släppt på (och självklart dragit ur helt) Men då är det alltså lite extra våld som gäller? För det är den enda bulten som håller tanken på plats förutom infästningen framtill?
Tack för goda råd! Då blir det ut till verkstan imorgon igen och ge sig på det igen. Ska kolla hylsorna, för det tänkte jag faktiskt inte på
Jaa just det, det minns jag nu. Kan man inte lyfta tanken alls i bakkant får man trycka in hylsorna lite. Sitter i hålet där den långa bulten går igenom.adrian_vg skrev:
Den bulten sitter med gummidistanser i hållaren och två metallhylsor i gummidistansen. Metallhylsorna kan sätta sig på tvären mit uttagen i tanken och göra det i stort sett omöjligt att att lyfta den, om man inte lite försiktigt peta tillbaka hylsorna. Kristallklart?? 8-]
Så här ser det iaf ut nu...ska bli spännande att se om man får ihop det ;P
- Bilagor
-
- IMG_00744.jpg (53.93 KiB) Visad 9724 gånger
Vilket garage!!!!!
Tänk om.......... man hade ett sådant
Maciver skrev:Vilket garage!!!!!
+1

VFR 800 - 98 svart
Ohh ja vilket garage
Jag vill köpa hus = bygga fett garage men tanten vill bo i bostadsrätt med endast kallgarage...ja vem vann tror ni
Som tur är kan jag mecka på jobbet ibland.

Jag vill köpa hus = bygga fett garage men tanten vill bo i bostadsrätt med endast kallgarage...ja vem vann tror ni

Som tur är kan jag mecka på jobbet ibland.