Är det medium-storlekarna man väger? Tror det finns en standard på det där.HondaVFR skrev:Vikt: 1900 ± 50 g enl Biltema själva ser jag för att vara exakt
Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Skulle gissa att viktspannet 1900 ± 50 g täcker in S-XLadrian_vg skrev:Är det medium-storlekarna man väger? Tror det finns en standard på det där.HondaVFR skrev:Vikt: 1900 ± 50 g enl Biltema själva ser jag för att vara exakt

Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Kanske. Väldigt tungt iaf. Tyckte min förra Caberg Justissimo som vägde 1700g var tung...HondaVFR skrev:Skulle gissa att viktspannet 1900 ± 50 g täcker in S-XL
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Har med spänning läst alla inlägg ang hjälmar..brus,säkerhet,pris osv. Har varit inblandad i samma diskussioner på BT1100-forumet(som jag fortfarande gästar ibland).
Jag tycker nog lite som Henning..en hjälm i en högre prisklass är ofta en allt igenom bättre hjälm,än en billigare.. Att sedan en sprillans Arai ska kosta 9900:- är ju direkt löjligt!!!
Att testa en mc-hjälm enbart genom att "krascha" den tycker jag är helt fel. Hjälmens säkerhet innefattar så mkt mer. Den ska sitta mjukt,men tajt..alla reglage till visir och ventilation ska vara lätta att justera..hakremmen bör ha D-ringar..så lite vindbrus som möjligt..osv..osv.
Läste i någon hojtidning att den bästa hjälmen är den som man inte märker att man har på sig. Ligger en hel del i det. Som tidigare också har sagts har vi ju alla olika huvudform. Själv har jag ganska "litet" huvud, så t.ex Arai sitter perfekt på mig..medan kompisens "vattenskalle" inte alls passar i en sådan.
Det viktigaste är att man provar sig fram, och enligt mig tänker på alla aspekter enligt ovan.
Att man sen får lägga ner en slant på ALL skyddsutrustning får man helt enkelt köpa. Den utgiften bör ingå i det totala hojköpet..skaffa en hyffsat dyr hoj, och sedan snåla på den personliga utrustningen är nog ingen bra idè.
Säker körning=kul körning..
Tack för ordet.
Jag tycker nog lite som Henning..en hjälm i en högre prisklass är ofta en allt igenom bättre hjälm,än en billigare.. Att sedan en sprillans Arai ska kosta 9900:- är ju direkt löjligt!!!
Att testa en mc-hjälm enbart genom att "krascha" den tycker jag är helt fel. Hjälmens säkerhet innefattar så mkt mer. Den ska sitta mjukt,men tajt..alla reglage till visir och ventilation ska vara lätta att justera..hakremmen bör ha D-ringar..så lite vindbrus som möjligt..osv..osv.
Läste i någon hojtidning att den bästa hjälmen är den som man inte märker att man har på sig. Ligger en hel del i det. Som tidigare också har sagts har vi ju alla olika huvudform. Själv har jag ganska "litet" huvud, så t.ex Arai sitter perfekt på mig..medan kompisens "vattenskalle" inte alls passar i en sådan.
Det viktigaste är att man provar sig fram, och enligt mig tänker på alla aspekter enligt ovan.
Att man sen får lägga ner en slant på ALL skyddsutrustning får man helt enkelt köpa. Den utgiften bör ingå i det totala hojköpet..skaffa en hyffsat dyr hoj, och sedan snåla på den personliga utrustningen är nog ingen bra idè.
Säker körning=kul körning..
Tack för ordet.
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Mycket bra skrivet!! 
Tänk om alla resonerade på det viset när dom köper hoj. En del kommer på dyra fina hojar och så har dom en hjälm på huvet och jeans och en tunn jacka, i bästa fall, på kroppen. Frågar man då varför dom kör utan skydd så säger dom "Jag köper det nästa år för i år har jag inte råd", då kan det redan vara för sent, brukar jag säga då...

Tänk om alla resonerade på det viset när dom köper hoj. En del kommer på dyra fina hojar och så har dom en hjälm på huvet och jeans och en tunn jacka, i bästa fall, på kroppen. Frågar man då varför dom kör utan skydd så säger dom "Jag köper det nästa år för i år har jag inte råd", då kan det redan vara för sent, brukar jag säga då...
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Jag köper inte det.Kron skrev:[...]Jag tycker nog lite som Henning..en hjälm i en högre prisklass är ofta en allt igenom bättre hjälm,än en billigare... [...]
Hur mycket mer ska en hjälm kosta för att den ska anses vara "bättre"?
Det man får med en dyrare hjälm är i de flesta fall komfort- och finishrelaterat samt i viss mån märkesimage (vem vill inte köra med samma hjälm som Rossi? 8*)). Alla hjälmar ska oavsett pris, *och* som är godkända, ha samma skyddsverkan.
Det är iaf vad jag tycker. Jag har fö en Schuberth C3, en hjälm i mellanprisklass, och som är öppningsbar och har solvisir. Nåt som en del säger är blaha-blaha och inte alls lika säkert som en integralhjälm. 8-}
Det däremot håller jag helt med om! 8*DKron skrev:[...]Att sedan en sprillans Arai ska kosta 9900:- är ju direkt löjligt!!![...]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Det man får i en dyrare hjälm är just vad du skrev adrian: en högre komfort..och det tycker jag är väldigt viktigt i helhetsintrycket av hur hjälmen funkar. Du tar bort många irritationsmoment som du kanske retar dig på i en hjälm med sämre komfort, saker som tar bort fokus från körningen, det ingår ju också i säkerheten. Lika väl som du inte vill att dragkedjan går upp på jackan under körningen, eller att knäskydden glider upp på låren..
Sen finns det givetvis inget som säger att en hjälm för 2000:- är billig, medan en hjälm för 3000:- är dyr..
Jag har dock svårt att tro att Biltema har lagt ner lika mkt möda på sina hjälmar som t.ex Arai, Shoei eller X-lite..trots allt sysslar dom företagen med hjälmar..Biltemas produktregister innefattar allt mellan himmel o jord..
Sen finns det givetvis inget som säger att en hjälm för 2000:- är billig, medan en hjälm för 3000:- är dyr..
Jag har dock svårt att tro att Biltema har lagt ner lika mkt möda på sina hjälmar som t.ex Arai, Shoei eller X-lite..trots allt sysslar dom företagen med hjälmar..Biltemas produktregister innefattar allt mellan himmel o jord..
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Jepp, absolut! Men det har inget att göra med om att hjälmen är säkrare eller inte. Irritationsmoment är en grej, att hjälmen inte skyddar tillräckligt för att den är för billig är en annan. Jag tycker inte att det har med säkerhet att göra att man tycker att hjälmen är ful som stryk. Visst är det ett irriterande, men det gör inget för mitt skydd på motorcykeln.Kron skrev:Det man får i en dyrare hjälm är just vad du skrev adrian: en högre komfort..och det tycker jag är väldigt viktigt i helhetsintrycket av hur hjälmen funkar. Du tar bort många irritationsmoment som du kanske retar dig på i en hjälm med sämre komfort, saker som tar bort fokus från körningen, det ingår ju också i säkerheten. Lika väl som du inte vill att dragkedjan går upp på jackan under körningen, eller att knäskydden glider upp på låren..
Lustigt att Biltemas hjälmar skulle komma upp. 8*)Kron skrev:Jag har dock svårt att tro att Biltema har lagt ner lika mkt möda på sina hjälmar som t.ex Arai, Shoei eller X-lite..trots allt sysslar dom företagen med hjälmar..Biltemas produktregister innefattar allt mellan himmel o jord..
Biltema har nog inte lagt ner mycket möda på sina hjälmar annat än för att göra dem billiga att köpa. De är dock trots allt CE-klassade och som sådana godkända för bruk i trafik. Finishen kunde ha varit bättre, men som sagt, de är fortfarande godkända.
Personligen skulle jag gärna vilja se ett oberoende test av de allra billigaste hjälmarna och de allra dyraste, för att en gång för alla få slut på detta mindre krig. Att diskutera hjälmar och vilket som är bäst - billig eller dyr - är lite som att diskutera motorolja (som du kanske redan sett på forumet). 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Säkert lika säkra om dom är godkända efter samma tester, inget tvivel om den saken.adrian_vg skrev:
Personligen skulle jag gärna vilja se ett oberoende test av de allra billigaste hjälmarna och de allra dyraste, för att en gång för alla få slut på detta mindre krig. Att diskutera hjälmar och vilket som är bäst - billig eller dyr - är lite som att diskutera motorolja (som du kanske redan sett på forumet). 8*)
Att jag personligen inte kör med en Biltemahjälm är såklart passform, utseende, kvalitet osv.
Att jag sen har betalat betydligt mer är mitt eget val (fast man kan köpa dyra hjälmar på rea också

Själv har jag en Araihjälm som sitter kanon och inget har gått sönder på den, helnöjd och det blir säkert en Arai nästa gång också.
Min är ju 4 år nu så det får väl bli byte till nästa år då

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Hmm... alltid en svår diskussion... Jag är dock tämligen övertygad om att man får vad man betalar för... som det brukar vara - oavsett vad det är man köper...
En analogi kopplat mot att såväl Biltemas som Arais hjälmar är godkända enligt norm(godkända för trafik)
Om du köper en Daewoo Matiz för 85000 kr (ny) så kommer den vara godkänd att framföra i trafik, dvs säker nog..
En ny Volvo/SAAB, BMW, AUDI kostar minst 4X ggr så mycket... dock så är jag tämligen övertygad om att den är säkrare..
Men bägge är ju godkända enligt norm eller
En analogi kopplat mot att såväl Biltemas som Arais hjälmar är godkända enligt norm(godkända för trafik)
Om du köper en Daewoo Matiz för 85000 kr (ny) så kommer den vara godkänd att framföra i trafik, dvs säker nog..
En ny Volvo/SAAB, BMW, AUDI kostar minst 4X ggr så mycket... dock så är jag tämligen övertygad om att den är säkrare..
Men bägge är ju godkända enligt norm eller

VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Jo, analogin är bra. 8*)TG skrev:Men bägge är ju godkända enligt norm eller
Säkerheten är samma oavsett vilken hjälm du köper. Varför skulle en hjälmtillverkare lägga ner mer pengar än nödvändigt för att uppfylla aktuella godkännandekrav?
Hur kan man göra en ECE 22.05-godkänd hjälm säkrare? Klarar den testerna är den ok. Du har en enkel och funktionell hjälm av Biltematyp. Case closed.
Vill du ha mer komfort? Ok, lägg till en tusing. Vill du ha en snygg lackering? Lägg till en tusing till. Vill du ha ett känt märke som en RR-förare använder? Lägg till några tusingar till.
Lackering, image och komfort har i mitt tycke inget att göra med hjälmens säkerhet, utan mer med det egna självbefinnande. Sen kan man diskutera om det bidrar till den allmänna säkerheten vid den faktiskta körningen. Det är dock en helt annan femma! 8-]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Kanske för att få ett gott renome så att folk lägger några kronor till för att köpa just deras hjälm? Självklart så klarar en väl byggd hjälm mycket hårdare tag innan den ger upp än en som bara är gjord för att klara kraven. Likaså är det dyrare att göra en lätt hjälm som klarar kraven än en tung, och jag vet vad jag skulle vilja ha på skallen den dagen en bil rammar mig i sidan, en så lätt hjälm som möjligt. Vi tål väldigt lite sidledes.adrian_vg skrev:Varför skulle en hjälmtillverkare lägga ner mer pengar än nödvändigt för att uppfylla aktuella godkännandekrav?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Spelar väl ingen roll? Om du en gång har använt en hjälm till det den är till för, dvs en krasch, ska du ju ändå byta ut den mot en ny. Varför ska den då tåla "hårdare tag"?Tommy Gsson skrev:Kanske för att få ett gott renome så att folk lägger några kronor till för att köpa just deras hjälm? Självklart så klarar en väl byggd hjälm mycket hårdare tag innan den ger upp än en som bara är gjord för att klara kraven. Likaså är det dyrare att göra en lätt hjälm som klarar kraven än en tung, och jag vet vad jag skulle vilja ha på skallen den dagen en bil rammar mig i sidan, en så lätt hjälm som möjligt. Vi tål väldigt lite sidledes.adrian_vg skrev:Varför skulle en hjälmtillverkare lägga ner mer pengar än nödvändigt för att uppfylla aktuella godkännandekrav?
T.
Eller menar du hårdare tag som i slitage på exvis visirmekanism, snabbspänne och sånt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Kraven säger att en hjälm skall klara vissa saker....den mer påkostade hjälmen kanske tåler 5 smällar i samma krasch fast kravet bara är 3 tex. Som Tommy säger, vikten spelar stor roll också.
Vi vet ju att det är skillnad på plast och glasfiber fast dom är godkända enl samma normer.
Vi vet ju att det är skillnad på plast och glasfiber fast dom är godkända enl samma normer.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?
Skillnaden blir kanske att du kan köpa en ny hjälm! Visserligen så är hjälmarna över lag bättre idag än för 20 år sen, men jag har en gammal klubbkamrat som var med 2 ggr och tog hand om kamrat som krockat med bil, och det som fanns i hjälmen var ingen vacker syn, bägge var döda för att hjälmen inte klarade smällen. Det var billigare plasthjälmar.adrian_vg skrev:Spelar väl ingen roll? Om du en gång har använt en hjälm till det den är till för, dvs en krasch, ska du ju ändå byta ut den mot en ny. Varför ska den då tåla "hårdare tag"?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P