Vad drar en 240 i blandad körning egentligen?Seth skrev:jup. var bränslet som käkade upp det.
Ifs så "antog" jag för jag kunde inte beräkna på hemsidan att audin bara hamnade på ca 4 000 för mig.
Högsta bonusklass och tror det är 7 skadefria år nu (fick 4 år på köpet).
var bara försäkring jag fick gissa mig till utifrån min kusin som har en a4 fast bensin
Off-topictråden del 6
Moderator: adrian_vg
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Mina gamla 240 B20-B21-B23 snittade runt litern..Men de var ju iofs förgasarmotorer.adrian_vg skrev:Vad drar en 240 i blandad körning egentligen?Seth skrev:jup. var bränslet som käkade upp det.
Ifs så "antog" jag för jag kunde inte beräkna på hemsidan att audin bara hamnade på ca 4 000 för mig.
Högsta bonusklass och tror det är 7 skadefria år nu (fick 4 år på köpet).
var bara försäkring jag fick gissa mig till utifrån min kusin som har en a4 fast bensin
Lämnade Volvo innan "elektroniktiden".
Elektroniken har på andra bilar jag haft som funnits i båda versionerna pressat förbrukn 1-1.5dl/mil..
Numera är det SAAB. Det som retar mig allra mest på dem, är att farthållaren på långkörning kör billigare än vad jag gör!

Brukar vanligen vara tvärtom..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
Re: Off-topictråden del 6
ligger runt milen. B23a förgasare med nu 17 000 mil på nacken. välservadadrian_vg skrev:Vad drar en 240 i blandad körning egentligen?Seth skrev:jup. var bränslet som käkade upp det.
Ifs så "antog" jag för jag kunde inte beräkna på hemsidan att audin bara hamnade på ca 4 000 för mig.
Högsta bonusklass och tror det är 7 skadefria år nu (fick 4 år på köpet).
var bara försäkring jag fick gissa mig till utifrån min kusin som har en a4 fast bensin
"Bättre än HD"
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Hur ser den kalkylen ut? Jag skulle snarare tro att det är tvärtom... dvs man sparar 10 papp om året med en 240 jämfört med en Audi...Seth skrev:räknade snabbt på att byta bil och änsålänge så kan jag spara ca 10 000 om året om jag skulle skaffa t.ex en a4 tdi gentemot min 240.

VFR750F -92, grön
Re: Off-topictråden del 6
Volvo:tersan skrev:Hur ser den kalkylen ut? Jag skulle snarare tro att det är tvärtom... dvs man sparar 10 papp om året med en 240 jämfört med en Audi...Seth skrev:räknade snabbt på att byta bil och änsålänge så kan jag spara ca 10 000 om året om jag skulle skaffa t.ex en a4 tdi gentemot min 240.
bränsle 700:-/V x 52 = 36400
Skatt 1680:-
Försäkring 2280:-
bes 300:-
Totalt 40660:-
Passat:
Bränsle: 400:-/V x52 = 20800
Skatt: 5560:-
Försäkring: 4500:-
Bes 300:-
Totalt: 31860:-
PS ändrat till passat då jag börjat kolla på dem mer men är samma platta som audin.
Har inte gått in i serviceberäkning än bara.
"Bättre än HD"
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Du bör räkna in kapitalkostnaden också, där har du i regel den tyngsta posten i en bilkalkyl. Servicekostnaden är inte helt oviktig heller, det mesta i driftsväg lär vara betydligt dyrare på en Passat/A4 jämfört med en 240.Seth skrev:Volvo:tersan skrev:Hur ser den kalkylen ut? Jag skulle snarare tro att det är tvärtom... dvs man sparar 10 papp om året med en 240 jämfört med en Audi...Seth skrev:räknade snabbt på att byta bil och änsålänge så kan jag spara ca 10 000 om året om jag skulle skaffa t.ex en a4 tdi gentemot min 240.
bränsle 700:-/V x 52 = 36400
Skatt 1680:-
Försäkring 2280:-
bes 300:-
Totalt 40660:-
Passat:
Bränsle: 400:-/V x52 = 20800
Skatt: 5560:-
Försäkring: 4500:-
Bes 300:-
Totalt: 31860:-
PS ändrat till passat då jag börjat kolla på dem mer men är samma platta som audin.
Har inte gått in i serviceberäkning än bara.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Vad är/innebär kapitalkostnaden?tersan skrev:Du bör räkna in kapitalkostnaden också, där har du i regel den tyngsta posten i en bilkalkyl.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Intressant "kalkyl".
Lönekontot tillåter ett direktuttag för "inköp av Passat"?
Om inte, får du nog addera den kostnaden..
Lönekontot tillåter ett direktuttag för "inköp av Passat"?
Om inte, får du nog addera den kostnaden..

Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Ett exempel blir nog tydligast: du köper en bil för 100 000, som efter ett år säljs för 50 000. Du tar ett lån med en ränta på 10%, jag antar att amortering på lånet sker i takt med värdeminskningen.adrian_vg skrev:Vad är/innebär kapitalkostnaden?tersan skrev:Du bör räkna in kapitalkostnaden också, där har du i regel den tyngsta posten i en bilkalkyl.
Din kostnad blir då 50 000 i värdeminskning + räntan (snittskuld 75 000 * 10%) 7500 dvs 57 500 kr.
Sen kan man göra beräkningen mer eller mindre komplicerad beroende på intresse och förutsättningar...
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Ok, tack. Polleten trillade ner nu. ;*)tersan skrev:Ett exempel blir nog tydligast: du köper en bil för 100 000, som efter ett år säljs för 50 000. Du tar ett lån med en ränta på 10%, jag antar att amortering på lånet sker i takt med värdeminskningen.
Din kostnad blir då 50 000 i värdeminskning + räntan (snittskuld 75 000 * 10%) 7500 dvs 57 500 kr.
Sen kan man göra beräkningen mer eller mindre komplicerad beroende på intresse och förutsättningar...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Off-topictråden del 6
Den periodiserade utgiften, dvs värdeminskningen + ränta.adrian_vg skrev:Vad är/innebär kapitalkostnaden?tersan skrev:Du bör räkna in kapitalkostnaden också, där har du i regel den tyngsta posten i en bilkalkyl.
Hursomhelst, så har jag, pga att jag kör mycket iom pendling så har jag införskaffat vad jag tror är "most-bang for-the-buck" bil. En Mercedes W202 C220diesel, Lastbilsreggad i mycket gott maskinellt och chassimässigt skick för 20 papp. värdeminskingen blir försumbar, repkostnad låg över lång tid, lite soppa.
Precis rostskyddsbehandlad. Men.....det finns iofs en nackdel. Den är tråkigt präktig

Edit: tersan han före med en god förklaring

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Off-topictråden del 6
Byter inte bil för att enbart kunna spara pengar.
Har räknat med framkomlighet (4wd), utrymme, "lyxkänsla",
räknade bara snabbt på en typ av rullande kostnad om jag byter.
Samt värdeminskning räknar jag inte med än då först vill jag ha det på svart och vitt. Kan kanske räkna på det när jag sålt bilen och vet vad jag får för den.
Vill inte ha med värdeminskning Pga "nyttan" av att ha en bil och göra det och det.
Att tjäna på att ha en bil ser jag i mer än det ekonomiska fördelen.
Gillade aldrig värdeminskningsbeaktningen i företagskurserna
Service kan man ju ta med men det kommer sen i mer uträknad kalkyl
Har räknat med framkomlighet (4wd), utrymme, "lyxkänsla",
räknade bara snabbt på en typ av rullande kostnad om jag byter.
Samt värdeminskning räknar jag inte med än då först vill jag ha det på svart och vitt. Kan kanske räkna på det när jag sålt bilen och vet vad jag får för den.
Vill inte ha med värdeminskning Pga "nyttan" av att ha en bil och göra det och det.
Att tjäna på att ha en bil ser jag i mer än det ekonomiska fördelen.
Gillade aldrig värdeminskningsbeaktningen i företagskurserna

Service kan man ju ta med men det kommer sen i mer uträknad kalkyl

"Bättre än HD"
Re: Off-topictråden del 6
vad är det för passat du har tittat på med tanke på att du jämför med audis platta? -01-05? och viken motor?
Re: Off-topictråden del 6
B5 facelift (B5.5) runt -01. 1.9TDIJimmy.S skrev:vad är det för passat du har tittat på med tanke på att du jämför med audis platta? -01-05? och viken motor?
"Bättre än HD"
Re: Off-topictråden del 6
Helt ok bil, dock finns det bekymmer med länkarmar fram på dessa, även på audis modeller runt dom här åren, dom är lite svagt uppbyggda men senare varianter är förstärkta och håller bättre, finns billiga pirat-kit för runt 5-6000:- om du skulle få bekymmer, handbromsen kan kärva på bromsoken (armen) annars är det en bra och pålitlig motor, dock slö och omodern om man jämför mot dagens men den rullar oftast mååånga mil, kan vara problem med tempgivaren för dieseln, och den sitter i pumpen och går inte byta lös, men motorn går o går ändå, kanske inte jättebränsle effektiv men runt 0.6 borde du klara dig på. Har för mig att luftmassemätarna brukar ha en tendens att gå med, fast bilen går o går ändå är dock lite slöare, AFN har jag ett svagt minne av att motorn heter.Seth skrev:B5 facelift (B5.5) runt -01. 1.9TDIJimmy.S skrev:vad är det för passat du har tittat på med tanke på att du jämför med audis platta? -01-05? och viken motor?
Övrigt så är det kamremsbyte var 12000 mil med injustering av insprutarpump och garantin på rost är väl 11 år? så kolla rost på bakluckan om det är en kombi, brukar komma lite när dom närmar sig 30.000