Off-topictråden del 6

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del 6

#181 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Dom grejerna är väl en sak... Frågan är om resten av motorn klarar det utan förstärkningar?
Läste nånstans att prototypen gått några tusen mil eller om det var miles, och på bandagar och så, hittills inga problem enl uppgift. Regelbundna oljebyten och ett öga på eventuella silverblänk i oljan vid byte kanske hjälper.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del 6

#182 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Dom grejerna är väl en sak... Frågan är om resten av motorn klarar det utan förstärkningar?
Läste nånstans att prototypen gått några tusen mil eller om det var miles, och på bandagar och så, hittills inga problem enl uppgift. Regelbundna oljebyten och ett öga på eventuella silverblänk i oljan vid byte kanske hjälper.
Nja det beror på hur mycket man laddar.
En polare med en herrejössestrimmad Gixxer 1100 men utan kompressor eller turbo råkade ut för något rätt "intressant" för några år sen. Rätt som det var så small det och det var en ordentlig smäll trots att han körde förhållandevis lungt.
Han slog av motorn direkt och stannade, inget synligt och ingen oljepöl. Så han provade att starta igen med resultat att motorn nästan hoppade ur ramen. Han ledde hem hojen och först efter att han hade plockat ner kåporna upptäckte han att en vevstake stack fram bakom cylinderraden.

Det kan gå ur bra som helst och ganska länge. Men det blir ju onekligen ganska mycket större belastning på grejerna som tillverkaren inte har räknat med.
Oljebyten och kolla för silverblänk hjälper inte alltid. Grejerna mattas och eftersom det är högre tryck och belastning så kan det hända att något rätt som det är bara ger upp och då blir det oftast ganska dyrt :shock:
Men det är iaf jävligt kul så länge det varar :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del 6

#183 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Nja det beror på hur mycket man laddar.
[...] Han ledde hem hojen och först efter att han hade plockat ner kåporna upptäckte han att en vevstake stack fram bakom cylinderraden.
Tror jag såg på Torochargersajten att man kör med 11psi övertryck i kompressorn.

Är det mycket extra i en motor som normalt sett bara suger in det den kan?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del 6

#184 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Nja det beror på hur mycket man laddar.
[...] Han ledde hem hojen och först efter att han hade plockat ner kåporna upptäckte han att en vevstake stack fram bakom cylinderraden.
Tror jag såg på Torochargersajten att man kör med 11psi övertryck i kompressorn.

Är det mycket extra i en motor som normalt sett bara suger in det den kan?
Kommer inte ihåg om jag brukar snacka i psi, bar eller kpm. Men man brukar nog säga att lågtrycksladdning är ca. 0,3-0,5 kpm(?).
Är inte 11 psi detsamma som 1,1 kpm(?)? Isf är det en hel del och det räcker knappast med lågtrycksladdning för att hissa effekten från 110 till 170+ hk. Vi snackar alltså om en effekthöjning på ca. 60%.
170+ hk är f.ö. rätt mycket ur 800cc även för sporthojar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del 6

#185 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Kommer inte ihåg om jag brukar snacka i psi, bar eller kpm. Men man brukar nog säga att lågtrycksladdning är ca. 0,3-0,5 kpm(?).
Är inte 11 psi detsamma som 1,1 kpm(?)? Isf är det en hel del och det räcker knappast med lågtrycksladdning för att hissa effekten från 110 till 170+ hk. Vi snackar alltså om en effekthöjning på ca. 60%.
Känner inte till enheten "kpm". Påminn mig. 8*)
Tyrannosaurus skrev:170+ hk är f.ö. rätt mycket ur 800cc även för sporthojar.
En del tusingar har ju bortåt 200hk. Det är ungefär samma trimgrad på en VFR som tex en BMW S1000RR har i motorn.

170hk/800cc=0,21hk/cc

200hk/1000cc=0,2hk/cc

Men det är nog som du säger, motorn är väl inte byggd för bortåt 170hk.

Undrar hur mycket marginal man bygger in i en viffermotor? Honda måste ju, inofficiellt, ändå räkna med att man monterar på slipon och finslipar lite med en Power Commander - det är ju närmast standard om man har en insprutarviffer. Det ger kanske 110-120hk optimistiskt räknat. 120hk är väl 10% mer i motorn. Kan de ha en marginal på säg 25%? Har tillverkarna som standard nån sorts marginal för eftermarknadstrimning? Vissa motorer sägs ju vara bättre för trimning. Gamla GSX1100F-motorer användes ju på dragstrippar...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1548
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Off-topictråden del 6

#186 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Kommer inte ihåg om jag brukar snacka i psi, bar eller kpm. Men man brukar nog säga att lågtrycksladdning är ca. 0,3-0,5 kpm(?).
Är inte 11 psi detsamma som 1,1 kpm(?)? Isf är det en hel del och det räcker knappast med lågtrycksladdning för att hissa effekten från 110 till 170+ hk. Vi snackar alltså om en effekthöjning på ca. 60%.
Känner inte till enheten "kpm". Påminn mig. 8*)
Tyrannosaurus skrev:170+ hk är f.ö. rätt mycket ur 800cc även för sporthojar.
En del tusingar har ju bortåt 200hk. Det är ungefär samma trimgrad på en VFR som tex en BMW S1000RR har i motorn.

170hk/800cc=0,21hk/cc

200hk/1000cc=0,2hk/cc

Men det är nog som du säger, motorn är väl inte byggd för bortåt 170hk.

Undrar hur mycket marginal man bygger in i en viffermotor? Honda måste ju, inofficiellt, ändå räkna med att man monterar på slipon och finslipar lite med en Power Commander - det är ju närmast standard om man har en insprutarviffer. Det ger kanske 110-120hk optimistiskt räknat. 120hk är väl 10% mer i motorn. Kan de ha en marginal på säg 25%? Har tillverkarna som standard nån sorts marginal för eftermarknadstrimning? Vissa motorer sägs ju vara bättre för trimning. Gamla GSX1100F-motorer användes ju på dragstrippar...
Tror faktiskt viffern klarar sig rätt så bra vid trimning och överladdning. Att materialet är bra och toleranserna kan hållas visar ju bl a tillförligtligheten i motorerna. Naturligtvis blir påfrestningen större...och då ger sig den svagaste länk vid ett eventuellt haveri. Vad som skulle ge sig blir då frågeställningen...och vad behöver man då förbättra :twisted:
'
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del 6

#187 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Kan de ha en marginal på säg 25%? Har tillverkarna som standard nån sorts marginal för eftermarknadstrimning?
Ja, nja, det finns ju HRC trimkit till t.ex. RC30, men förutom kammar, toppar, gasare mm. så byter man då även vevstakar, koppling och delar i lådan.
Vissa motorer sägs ju vara bättre för trimning. Gamla GSX1100F-motorer användes ju på dragstrippar...
Det handlar nog mest om att det är populära modeller som det har tagits fram mycket grejer till som är förhållandevis billiga.
Men just gamla GSX1100 motorn sköt kopplingar på löpande band, dessutom ställde den kullagrade och därmed delade vevaxeln (de med glidlager är smidda i ett stycke) till problem och vred sig. Så dessa GSX motorer är ofta herrejössesförstärkta för att hålla med bl.a. svetsade vevar, svindyra superhub kopplingar med rakskurna drev (snedskurna original som under extrem belastning ger sidokrafter) mm.

Topfuel dragbikeföraren Stefan Reisten hade t.ex. en Yamaha XS1100 motor i grunden. Men det var inte mycket original på den heller.
Eller som de som kör Supertwin. Jag frågade en gång en kille på hojmässan hur mycket som var HD på dom, ventilkåporna kanske? Svar: Nej inte ens dom :lol:
Mister skrev:Tror faktiskt viffern klarar sig rätt så bra vid trimning och överladdning. Att materialet är bra och toleranserna kan hållas visar ju bl a tillförligtligheten i motorerna. Naturligtvis blir påfrestningen större...och då ger sig den svagaste länk vid ett eventuellt haveri. Vad som skulle ge sig blir då frågeställningen...och vad behöver man då förbättra :twisted:
Jo precis, vad ger upp först? Vad är Viffrarnas svagaste länk? Vevstakarna? Kopplingen? Lådan? Det lär man nog först få redan på den dagen någon råkar ut för ett haveri :(
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Off-topictråden del 6

#188 Inlägg av Seth »

tackolov att jag hann betala alla räkningar innan bankdosan började ge sig. får åka in å byta ut den efter maten :)
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Off-topictråden del 6

#189 Inlägg av Blåviffer »

Undrar om man skulle vara så originell att man går köper pizza idag. Det är det väl ingen annan som kommer att göra ;-)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del 6

#190 Inlägg av HondaHasse »

Jo vi... :cPizza:

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del 6

#191 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag var på Vegabaren idag och käkade grillspett, damen tog en hamburgare och Capochino milkshake.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Off-topictråden del 6

#192 Inlägg av Donner »

Kebabtallrik fick det bli idag hehe.

God fortsättning alla :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Off-topictråden del 6

#193 Inlägg av Seth »

räknade snabbt på att byta bil och änsålänge så kan jag spara ca 10 000 om året om jag skulle skaffa t.ex en a4 tdi gentemot min 240.
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del 6

#194 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:räknade snabbt på att byta bil och änsålänge så kan jag spara ca 10 000 om året om jag skulle skaffa t.ex en a4 tdi gentemot min 240.
Även inräknat försäkringen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Off-topictråden del 6

#195 Inlägg av Seth »

adrian_vg skrev:
Seth skrev:räknade snabbt på att byta bil och änsålänge så kan jag spara ca 10 000 om året om jag skulle skaffa t.ex en a4 tdi gentemot min 240.
Även inräknat försäkringen?
jup. var bränslet som käkade upp det.
Ifs så "antog" jag för jag kunde inte beräkna på hemsidan att audin bara hamnade på ca 4 000 för mig.
Högsta bonusklass och tror det är 7 skadefria år nu (fick 4 år på köpet).
var bara försäkring jag fick gissa mig till utifrån min kusin som har en a4 fast bensin
"Bättre än HD"

Låst