Jag hade 4 st handledare, men vart ändå tvungen att övningsköra via en skolaAutoArt skrev:Grattis! Hoppas själv vara där snart. Bara jag hittar nån att övningsköra med så...*host host*

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Generellt sett, är det nog ändå en bra lösning, trafikskolorna filar bort "dåliga vanor" man kan ha lärt sig och de vet vad inspektörerna brukar koncentrera sig på.Alexander01 skrev:Jag hade 4 st handledare, men vart ändå tvungen att övningsköra via en skola
Fakturan från trafikskolan kom idag. Ångrar inte en enda debiterad krona.StigH skrev:Generellt sett, är det nog ändå en bra lösning, trafikskolorna filar bort "dåliga vanor" man kan ha lärt sig och de vet vad inspektörerna brukar koncentrera sig på.Alexander01 skrev:Jag hade 4 st handledare, men vart ändå tvungen att övningsköra via en skola
Som jag skrivit tidigare.Akademikern skrev:Inbromsningar i kurvor ingår inte i vägverkets test, så det lärs inte ut. Men SMC har KNIX och BKK kurser du kan gå när du fått ditt kort.
Man ska inte bromsar i kurvor, man gasar.AutoArt skrev:Jag går också på en körskola, men där fokuserar man mest på att ta sig fram i promenadhastighet. Jag skulle vilja komma upp i hastighet lite mer för att träna på inbromsningar i kurvor osv. Det är iaf vad jag har hört kan vara nyttigt...
Nej, det vart en Hornet iställetMister skrev:Man ska inte bromsar i kurvor, man gasar.AutoArt skrev:Jag går också på en körskola, men där fokuserar man mest på att ta sig fram i promenadhastighet. Jag skulle vilja komma upp i hastighet lite mer för att träna på inbromsningar i kurvor osv. Det är iaf vad jag har hört kan vara nyttigt...![]()
Kan även starkt rekommendera den här boken som lite kvällslektyr nu när det börjar bli kallt. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0965045021
Där står en del matnyttigt
Får gratta trådstartarn till kortet oxå! Btw, körde du upp med Viffern?
Det verkar skilja en hel del mellan skolor.. På min förta lektion fick jag lära mig bromsa hårt på en grusväg från 70 och 90, sen tyckte läraren att jag skulle få initiera en framhjulslåsning vid bromsning från 70 och lära mig häva den effektivt. Det var läskigt, men ack så nyttigt.. Vi har kört mycket kurviga vägar + stadskörning, banorna kom på slutet, max 4 timmar sammantaget på krypen + högfart. Vi tränade aldrig bromsningarna på banan.AutoArt skrev:Jag går också på en körskola, men där fokuserar man mest på att ta sig fram i promenadhastighet. Jag skulle vilja komma upp i hastighet lite mer för att träna på inbromsningar i kurvor osv. Det är iaf vad jag har hört kan vara nyttigt...
Grattis!AutoArt skrev:Idag fixade jag teorin iaf. En god bit på väg!
Jag har inte fått min grönviffer såld än. Vännerna IRL mumlar nåt om ca 15kkr. Viffrarna på Blocket har legat där i månader nu. Dra dina egna slutsatser.Alexander01 skrev:Funderar på att sälja VFR:en för att skaffa en Blackbird. Hittade ett riktigt fint svart ex i Umeå, årsm. 2007 som har gått 1800 mil.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Hond ... m?ca=2&w=1
Har dock lite funderationer om det är läge att köpa nu, eftersom det kan bli svårt att göra sig av med VFR:en. Bör man istället vänta till våren?