Trodde att ZF bara gjorde automater...blacken skrev:På tal om taskig kvalitet. Jag har noterat att en del japanska bilar verkar äta växellådor.
Dom kanske gjorde som Volvo och Ford, köpte lådorna av Renault, som dom sedan ångrade djupt och började att flörta med ZF i stället
Volvo köpte föresten inte bara lådor från Renault utan även motorer. Vem minns inte V6:an som satt i 760 och led av soppatörst, oljeförbrukning, fodersjunkningar mm. mm.
Sen kom 960 med Volvos egen nyutvecklade raka 6:a. Kanonfin motor, inte lika törstig, går som en dröm och ganska skottsäker.
Sen lades 960 ner och Volvo gjorde ett stort nummer av att de hade lyckats klämma ner den motorn på tvären i S80.
I samband med Stockholm Bilsalong på Älvsjömässan det året påtalade jag för några gubbar i Volvomontern att en rak 6:a på tvären ingalunda var något nytt som Volvo försökte hävda. Utan redan Leyland Princess hade det, och hur bra var den?
Av någon outgrundlig anledning föll lämnandet av dessa uppgifter inte alls i god jord


