adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:Att helsyntet har längre livslängd är också en sanning med modifikation.
Är VAG:s sk longlifeolje av helsynt eller mineraltyp?
Det är helsyntet. Jag kör på helsyntet i bilen men absolut inte longlife, föredrar att ha en longlifemotor istället.
Hur gör man en olja till longlife?
Svar: Problemet med "vanlig" kvalitetsolja (mineral eller helsyntet) är inte att den tappar sin smörjade effekt på t.ex. 1000 mil. En modern kvalitetsolja oavsett om det är mineral eller helsyntet klarar 1000 mil utan vidare.
Problemet är att oljan blir skitig av koks, sot, vatten, bensinrester mm. Så för att fixa en longlifeolja ser man till att den inte blir skitig = Skiten blir kvar i motorn istället för i oljan. Det har hänt ett antal gånger att motorer som går på longlifeolja har koksat igen.
Det här är ingen egen teori utan information jag har fått från oljeexperter. Jag köper Pennzoil direkt från importören (20W-50 GT Perfomance mineral till hojen och 5W-40 Performax helsyntet till bilen) och det är därifrån jag har fått infot. Pennzoil har även longlifeolja, men dom avrådde mig att använda den oavsett märke, bättre då att byta lite oftare. Jag byter en gång om året (kör ca. 1000-1500/år).
adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:Jag talar alltså inte om filmstyrkan som en my eller så utan om oljelager - helsyntet är mer lättflytande och rinner av men efterlämnar en stark film.
Nej, men jag gjorde det.
Jag anser att det är bättre att ha en film kvar på glidytorna vid exvis kallstart, vilket egentligen bara en helsynt klarar av. Missförstå mig inte, en helsynt rinner också av, men efterlämnar en tunn, tunn film. Mineraloljan glider av i stort sett helt efter några timmar och lämnar metallen bar. Det var dessa två grejor som jag tyckte var intressanta.
Det är inte för kallstarten man behöver stark film utan hård/extrem belastning och sånt kommer aldrig upp i på en normal motor.
Sen är det just det att mineralen glider inte av eftersom det är tjockare/segare. En film räcker inte för smörjning vid kallstart men helsyntetens fördel i det läget är tunnheten så att den kommer upp snabbare. Vi talar alltså om en sekund snabbare, den tjockare/segare mineralen ger däremot högre tryck.
Kan väl nämna att trimkamtillverkaren Webcam rekommenderar mineral, troligen just för att den ligger kvar bättre och inte rinnar av. som sagt, jag talar inte om den tunna my filmen utan om ett oljelager.
tersan skrev:Jag känner för övrigt en som jobbar med olja, tror ni att han har en rak (typ SAE 50) mineralolja i sina gammelfordon?

Kan det möjligen vara ett visst amerikanskt motorcykelmärke?