blacken skrev:adrian_vg skrev:blacken skrev:[massa påståenden]
Jag tycker du ska kolla länkarna jag skickade i förra inlägget. Där kommer du tex att se att mineraloljor ofta har en häxblandning av olika långa oljemolekyler samt en högre grad föroreningar av vaxer odyl än vad en helsyntolja har.
Det enda gemensamma mineral- och helsyntoljor har är att API-klassningarna måste vara likvärdiga oavsett sort. En mineral API-SJ-olja är likvärdig med en API-SJ helsyntolja. Livslängden mm för de två sorterna är dock i de flesta fall till mineraloljans nackdel.
Okej för att göra det kort, kör på Biltemas helsyntet, byt efter 500 mil. Prova sedan sammanledes med till exempel Quaker State. Och jämför sedan oljorna, så får du se. Du ska även jämföra hur motorena går, låter mm,mm.
Som Blacken säger. API SJ (SL är väl högsta kvalitet just nu) avgöra enbart vad oljan har för kvalitet när den är ny.
Att helsyntet har längre livslängd är också en sanning med modifikation. En pissig helsyntet har garanterat kortare livslängd än en högkvalitets mineral. En pissig mineral är däremot rena skiten och kan på sin högsta höjd användas i en gammal Volvo 142 med evighetsmotorn B18/B20.
adrian_vg skrev:En helsyntolja kommer alltid att vara ett bättre val än en mineralolja oavsett märke.
Absolut inte.
adrian_vg skrev:Enda gången en helsyntolja kommer att vara ett sämre alterantiv är när fordonet du häller i det i är gammalt, och det enda som gör att packningarna håller tätt är vaxresterna från den tidigare mineraloljan. När du häller i helsynten kommer den att spola rent och motorn börja läcka olja...
Det handlar inte om att "risken" att det ska läcka lite. Utan att en motor med större toleranser (kan vara 80-90-talare eller inom racing eftersom man ofta vill ha motorer som går lättare = större toleranser) helt enkelt kan riskera att skära utan den större bärighet som en mineral har. Jag talar alltså inte om filmstyrkan som en my eller så utan om oljelager - helsyntet är mer lättflytande och rinner av men efterlämnar en stark film.
Helsynteten är mycket tunn, nästan som vatten (0W
är som vatten) och lämpar sig för moderna motorer med små toleranser och tunna kanaler. En tjockare olja kan då ställa till problem t.ex. att oljan inte rinner tillbaka från toppen tillräckligt fort vilket kan leda till övertryck.
En fördel med tunn olja är att den snabbt kommer fram till smörjställena, men det behövs å andra sidan eftersom den lika snabbt rinner av.
tersan skrev:Hur f-n kunde det bli en oljetråd av en fråga om hur man vintertömmer förgasarna?

Kanske delvis mitt fel, även om mitt första inlägg om olja var kort
Förstår inte vad du menar