men i stan och många kallstarter

Moderator: adrian_vg
Tja omöjligt är det nog inte, Den första Saab 900 turbo med APC drog enligt motorskribenter som provade den ca: 0,8 vid 200 blås! på Autobahn. Vid/med konstant gas..Om det är sant vetefasen, men dom skrev det då i allafall..tersan skrev:Nej, jag tror dig inte. Hur har du mätt förbrukningen?TG skrev:tersan skrev:
Tror du inte på det?
är faktiskt inne på min tredje sådan och alla har legat runt 0,8 l/mil
den första testade jag att snålköra sthlm-lidköping kom ned på 0.64l/mil
blåste e-tuna - Arvidsjaur förrförra sommarern på 7,5 h(93 mil) då drog den 0.87.... marschade efter timrå i 170(den var dessutom med automat...)
Hade själv samma beslutsångest för ett par år sen. Långpendlar och ligger på ca 5500 mil/år. Har nu en Skoda Fabia kombi (miljödiesel) som jag är mycket nöjd med. Ligger på ca 0,43 l/mil om jag finkör i 90 och ca 0,5 l/mil när jag kuskar kust till kust på E4-an i 120. Skatten är baserad på förbrukning eller CO2-utsläpp egentligen. Då min sägs dra 0,42 i blandad körning (i test-labsverkligheten) hamnar skatten på ca 1600 kr/år. Exakt hur det räknas ut finns här (Kan vara bra att veta att 120 gCO2/km motsvarar 0,45 l/mil diesel eller 0,50 l/mil bensin)tersan skrev:Skattesänkningen är ganska marginell om jag minns rätt... men om du ska åka längre sträckor så törs jag svära på att det lönar sig med diesel även nästa år...Mister skrev:ktm450 skrev:Fordonsskatten kommer att sänkas vid årsskiftet, exakt hur mycket vet jag inte men det fanns någon formel man skulle räkna ut den med..
Vad finns denna info? Någon som vet?
Letar pendlingsbil och valet står mellan diesel o bensinare..
Inget fel med Skoda, bra bil, billig rimlig att äga. Vad är felet?Blåviffer skrev:Hade själv samma beslutsångest för ett par år sen. Långpendlar och ligger på ca 5500 mil/år. Har nu en Skoda Fabia kombi (miljödiesel) som jag är mycket nöjd med. Ligger på ca 0,43 l/mil om jag finkör i 90 och ca 0,5 l/mil när jag kuskar kust till kust på E4-an i 120. Skatten är baserad på förbrukning eller CO2-utsläpp egentligen. Då min sägs dra 0,42 i blandad körning (i test-labsverkligheten) hamnar skatten på ca 1600 kr/år. Exakt hur det räknas ut finns här (Kan vara bra att veta att 120 gCO2/km motsvarar 0,45 l/mil diesel eller 0,50 l/mil bensin)tersan skrev:Skattesänkningen är ganska marginell om jag minns rätt... men om du ska åka längre sträckor så törs jag svära på att det lönar sig med diesel även nästa år...Mister skrev:
Vad finns denna info? Någon som vet?
Letar pendlingsbil och valet står mellan diesel o bensinare..
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/
Vad gäller ändring av skatten har de minskat straffet för att man kör diesel istället för bensin ett par ggr, kanske det som ska göras igen?
Vet inte om man behöver påpeka att nöjd med Skodan innebär tillförlitlighet, relativt billig i inköp, låga driftskostnader bra vinterfunktion osv? Alltså inte rolighet. Man får kompensera sig med en schysst hoj
Inget egentligen utom att det är lite bullrigt och ganska så seg acc när man kommer upp i 90-100. Jag funderar på att köpa mig en oktavia nästa gång för den är riktigt skön att åka i och det finns nu modeller som är nästan lika snåla som fabianblacken skrev:Inget fel med Skoda, bra bil, billig rimlig att äga. Vad är felet?Blåviffer skrev:Hade själv samma beslutsångest för ett par år sen. Långpendlar och ligger på ca 5500 mil/år. Har nu en Skoda Fabia kombi (miljödiesel) som jag är mycket nöjd med. Ligger på ca 0,43 l/mil om jag finkör i 90 och ca 0,5 l/mil när jag kuskar kust till kust på E4-an i 120. Skatten är baserad på förbrukning eller CO2-utsläpp egentligen. Då min sägs dra 0,42 i blandad körning (i test-labsverkligheten) hamnar skatten på ca 1600 kr/år. Exakt hur det räknas ut finns här (Kan vara bra att veta att 120 gCO2/km motsvarar 0,45 l/mil diesel eller 0,50 l/mil bensin)tersan skrev: Skattesänkningen är ganska marginell om jag minns rätt... men om du ska åka längre sträckor så törs jag svära på att det lönar sig med diesel även nästa år...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/
Vad gäller ändring av skatten har de minskat straffet för att man kör diesel istället för bensin ett par ggr, kanske det som ska göras igen?
Vet inte om man behöver påpeka att nöjd med Skodan innebär tillförlitlighet, relativt billig i inköp, låga driftskostnader bra vinterfunktion osv? Alltså inte rolighet. Man får kompensera sig med en schysst hoj
Var inne på liknande spår.Blåviffer skrev:Vet inte om man behöver påpeka att nöjd med Skodan innebär tillförlitlighet, relativt billig i inköp, låga driftskostnader bra vinterfunktion osv? Alltså inte rolighet. Man får kompensera sig med en schysst hoj
Ah, tack! Prestandan är oväsentlig, bilen är tänkt att bara vara transportfordon. Glädjen får jag hitta på bågen, och frun kunde inte bry sig mindre om prestandan. Det hon, och jag, främst ser är hur stort hålet blir i plånboken efter varje tankning, samt skatten. Det är våra enskilt största utgifter när det gäller bil.Blåviffer skrev:Inget egentligen utom att det är lite bullrigt och ganska så seg acc när man kommer upp i 90-100. Jag funderar på att köpa mig en oktavia nästa gång för den är riktigt skön att åka i och det finns nu modeller som är nästan lika snåla som fabian
Hmmm... jag har försökt se bilen som ett transportfordon, men det lyckas inte några längre stunder...adrian_vg skrev:Ah, tack! Prestandan är oväsentlig, bilen är tänkt att bara vara transportfordon. Glädjen får jag hitta på bågen, och frun kunde inte bry sig mindre om prestandan. Det hon, och jag, främst ser är hur stort hålet blir i plånboken efter varje tankning, samt skatten. Det är våra enskilt största utgifter när det gäller bil.
Är det aktuellt även med exvis en Skoda, som ju sägs inte vara så sexig på beg-marknaden?tersan skrev:När det gäller utgifter/kostnader så ska man inte glömma bort värdeminskningen. Den är lätt större än alla andra kostnader...
Idag får man räkna med att värdet halveras på 3 år, och det gäller i princip för alla bilar. Nyare lyxbilar faller ännu mer, medan billiga småbilar kanske håller sig bättre. Tricket är alltså att köpa en så billig bil som möjligt, som ändå klarar sig utan större reparationer.adrian_vg skrev:Är det aktuellt även med exvis en Skoda, som ju sägs inte vara så sexig på beg-marknaden?tersan skrev:När det gäller utgifter/kostnader så ska man inte glömma bort värdeminskningen. Den är lätt större än alla andra kostnader...
Just precis, det är min tanke!tersan skrev:Tricket är alltså att köpa en så billig bil som möjligt, som ändå klarar sig utan större reparationer.
Jag kan ju bara utgå från mitt exemplar men jag har inte hört mycket ont om Skoda på senare år - det är ju i princip en budget-VW. Jag har inte haft mycket problem med Fabian alls - en otroligt lättnad från den Saab 9-5 jag hade innan. Jag köpte den ny och har nu kört 13800 mil. Utöver ren schemalagd service har en tryckgivare för partikelfiltret gått sönder. Det kostade en dryg tusing att fixa. Serviceintervallet är variabelt och brukar hamna nånstans mellan 2000-2500 mil. På skodaverkstad kostar de vanliga servicearna ca 5-6 kkr på mekonomen ungefär hälften. Bytte kamremmen när den passerade 12000 mil och då kostade mekonomenservice 7 kkr. Det känns som att det är ganska bra siffror. Kör man inte så ruggigt mycket som jag tror jag det kanske skulle vara smart om kunde lyckas hittat ett beg. ex 2-3 år gammalt, de kostar kanske ungefär hälften av nypriset.adrian_vg skrev:Hur är servicekostnaderna på Fabian? Och går Skoda sönder mer än andra bilar? Driftskostnaderna alltså map reparationer odyl.
Bra info, tack!Blåviffer skrev:Jag kan ju bara utgå från mitt exemplar men jag har inte hört mycket ont om Skoda på senare år - det är ju i princip en budget-VW. Jag har inte haft mycket problem med Fabian alls - en otroligt lättnad från den Saab 9-5 jag hade innan. Jag köpte den ny och har nu kört 13800 mil. Utöver ren schemalagd service har en tryckgivare för partikelfiltret gått sönder. Det kostade en dryg tusing att fixa. Serviceintervallet är variabelt och brukar hamna nånstans mellan 2000-2500 mil. På skodaverkstad kostar de vanliga servicearna ca 5-6 kkr på mekonomen ungefär hälften. Bytte kamremmen när den passerade 12000 mil och då kostade mekonomenservice 7 kkr. Det känns som att det är ganska bra siffror. Kör man inte så ruggigt mycket som jag tror jag det kanske skulle vara smart om kunde lyckas hittat ett beg. ex 2-3 år gammalt, de kostar kanske ungefär hälften av nypriset.
Helt rätt tänkt, att tjacka en spretans skrinda är ju helt förkastligt ekonomiskt sett, rent ut sagt vansinnigt, med tanke på värdeminskningen av den initialt. Fasen så mycket smartare att skaffa sig en skrinda som har en 3 till 5 år på nacken. Alla dom viktiga servicarna är uförda, eventuella fabriksfel åtgärdade och värdeminskningen är inte lika "galopperande" samt relativt stabil. Även prisbilden är mera civiliserad, jämfört med nyttKör man inte så ruggigt mycket som jag tror jag det kanske skulle vara smart om kunde lyckas hittat ett beg. ex 2-3 år gammalt, de kostar kanske ungefär hälften av nypriset.