Vilken generation ska man välja?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilken generation ska man välja?

#16 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Your Mileage May Vary... dvs ungefär att "dina erfarenheter kan skilja sig från mina".

Själv är jag 195cm lång ungefär, och upplever inte några problem med knävinklarna (mer än vanligt då, det finns ju ingenting i denna värld som är byggt för oss långa...). Ska man ha nåt mer bekvämt så tror jag att man får titta på nån offroadmaskin, gärna en som i tester fått kritik för att man har svårt att nå ner till marken... :wink:
Klockrent!

Även om knävinkeln på VFR kan upplevas som skarp, fixar pauser ev problem, precis som Marinmo skriver. Och som du själv skriver, är viffern för bra för att bortses från. Ville bara varna lite, så du inte tycker att vi lurat på dig en obekväm viffer. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tyro
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör jan 06, 2007 04:05
Ort: Luleå
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyro »

Tack för alla bra svar som kommit in än så länge.
Men om vi återgår till ursprungliga frågan.
Vilken generation tycker ni att jag skall sikta på?

Bör jag sikta på årsmodellerna -90 till -91 för att få lägre försäkring (1700 hel/hel) eller är det värt den extra kostnaden för en -94 till -97 (4900 hel/hel). Har dock sett att -98 till -02 har samma försäkringspremie som -94 till -97. Ska man lägga lite extra för att få en lite nyare och modernare VFR?

Diskutera!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#18 Inlägg av blacken »

Tyro skrev:Tack för alla bra svar som kommit in än så länge.
Men om vi återgår till ursprungliga frågan.
Vilken generation tycker ni att jag skall sikta på?

Bör jag sikta på årsmodellerna -90 till -91 för att få lägre försäkring (1700 hel/hel) eller är det värt den extra kostnaden för en -94 till -97 (4900 hel/hel). Har dock sett att -98 till -02 har samma försäkringspremie som -94 till -97. Ska man lägga lite extra för att få en lite nyare och modernare VFR?

Diskutera!
Det är inte så mycket att diskutera, liasom var och en har sina preferenser och tolkningar vad som bäst äro.. Men generellt så är en knasar motor att föredra, framför ett primitivt sprut dito. (My 5 cents).. :)

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#19 Inlägg av Conseal »

Mitt svar är En generation. De faktorer som styr är bara din ekonomi.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

#20 Inlägg av Kungfuu »

Nu är ju jag lite partisk men jag har ju gjort valet själv en gång...

Jag har en generation 5 för att:

* 800 kubik istället för 750, inte så stor skillnad men alltid något

* Insprutning (hoppas jag har rätt här men den kom väl 98?) istället för förgasare

* I mitt tycke den absolut snyggaste modellen, bara åsynen framkallar ett leende
VFR800Fi -98 #svart#

Tyro
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör jan 06, 2007 04:05
Ort: Luleå
Kontakt:

#21 Inlägg av Tyro »

Återigen, tack för era svar.

Verkar som att Conseal sammanfattade det hela ganska bra :)
Jag ska se till att jobba extra så mycket jag kan och inte fika upp studiebidraget varje månad och så får jag se vad jag hittar till våren. Verkar som att det allmänna skicket har större betydelse än årsmodellen.
Var bara rädd att jag skulle sikta in mig på en modell och sen i efterhand känna att jag gjorde fel val.

Nu ska jag fundera på om jag ska köpa en billig(are) 90- eller 91:a och sen byta när jag är klar med skolan och börjar jobba, eller om jag ska jobba röven av mig nu och köpa en extra fin som jag känner att jag vill behålla även när jag har riktig inkomst.

/Tyro

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#22 Inlägg av tersan »

Du ska naturligtvis köpa en fin 90-91! Den generationen är inte bara snyggast, den har dessutom en förgasarmotor som går både bättre och billigare än de nyare insprutarna.

Köp en så bra du har råd med, det lönar sig alltid att köpa en i fint skick. Dessutom är det mycket roligare att vara ute och köra än att stå i garaget och skruva... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#23 Inlägg av Mister »

Har haft 750 (92:a) och kör 800:a

Skillnaden är motorkaraktären pga insprutningen, ger en annan respons. Samt, körställningen är inte helt lika. 750 är lite lägre, och ger lite annan känsla.

Men upplevelse är subjektiva tyckande. Provkör vetja :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#24 Inlägg av marinmo »

Jag kan bara säga också, att efter PAIR och Valve moddarna är min motor MYCKET lenare. MYCKET mindre ryckig. Gör du dem är insprutarna väldigt trevliga att köra. Dessutom bra drag från 3-4k rpm och uppåt. Observera att jag bara kan tala för gen6 dock (02-09).

Användarvisningsbild
Dr.Lilja
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jul 30, 2010 10:50
Ort: VEDDIGE Halland

#25 Inlägg av Dr.Lilja »

Satsa på förgasare, du får stycken som bara älskar att skicka in soppa. Behåller du din förgasar viffer i några år kan du sälja förgasarna som antika och bli rik på kuppen. Jag har i.o.f.s aldrig hört talas om någon som sålt en förgasar viffer. Man säljer inte sin kompis! Var jag tydlig?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Dr.Lilja skrev:Satsa på förgasare, du får stycken som bara älskar att skicka in soppa. Behåller du din förgasar viffer i några år kan du sälja förgasarna som antika och bli rik på kuppen. Jag har i.o.f.s aldrig hört talas om någon som sålt en förgasar viffer. Man säljer inte sin kompis! Var jag tydlig?
Kan nog stämma; jag har min grönviffer med förgasare kvar! :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tyro
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör jan 06, 2007 04:05
Ort: Luleå
Kontakt:

#27 Inlägg av Tyro »

adrian_vg skrev:
Dr.Lilja skrev:Satsa på förgasare, du får stycken som bara älskar att skicka in soppa. Behåller du din förgasar viffer i några år kan du sälja förgasarna som antika och bli rik på kuppen. Jag har i.o.f.s aldrig hört talas om någon som sålt en förgasar viffer. Man säljer inte sin kompis! Var jag tydlig?
Kan nog stämma; jag har min grönviffer med förgasare kvar! :)
Om du har den kvar till våren kanske jag kommer och tar den av dig =)

Beror på hur mycket pengar jag hinner få ihop ;)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

Tyro skrev:Om du har den kvar till våren kanske jag kommer och tar den av dig =)

Beror på hur mycket pengar jag hinner få ihop ;)
Kan mycket väl hända att den är kvar till våren. ;-) Lova inte för mycket bara. De spekulanter jag hittills haft har inte dykt upp. Den mäktiga V4:an kanske skrämde bort dem... :roll: :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#29 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:Den mäktiga V4:an kanske skrämde bort dem... :roll: :)
Eller så var det varseldekalerna .. de minskar ju posörfaktorn ;)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:
adrian_vg skrev:Den mäktiga V4:an kanske skrämde bort dem... :roll: :)
Eller så var det varseldekalerna .. de minskar ju posörfaktorn ;)
Mesar. Det var ju bara en liten SMC-reflexdekal!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar