tersan skrev:Your Mileage May Vary... dvs ungefär att "dina erfarenheter kan skilja sig från mina".
Själv är jag 195cm lång ungefär, och upplever inte några problem med knävinklarna (mer än vanligt då, det finns ju ingenting i denna värld som är byggt för oss långa...). Ska man ha nåt mer bekvämt så tror jag att man får titta på nån offroadmaskin, gärna en som i tester fått kritik för att man har svårt att nå ner till marken...
Klockrent!
Även om knävinkeln på VFR kan upplevas som skarp, fixar pauser ev problem, precis som Marinmo skriver. Och som du själv skriver, är viffern för bra för att bortses från. Ville bara varna lite, så du inte tycker att vi lurat på dig en obekväm viffer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tack för alla bra svar som kommit in än så länge.
Men om vi återgår till ursprungliga frågan.
Vilken generation tycker ni att jag skall sikta på?
Bör jag sikta på årsmodellerna -90 till -91 för att få lägre försäkring (1700 hel/hel) eller är det värt den extra kostnaden för en -94 till -97 (4900 hel/hel). Har dock sett att -98 till -02 har samma försäkringspremie som -94 till -97. Ska man lägga lite extra för att få en lite nyare och modernare VFR?
Tyro skrev:Tack för alla bra svar som kommit in än så länge.
Men om vi återgår till ursprungliga frågan.
Vilken generation tycker ni att jag skall sikta på?
Bör jag sikta på årsmodellerna -90 till -91 för att få lägre försäkring (1700 hel/hel) eller är det värt den extra kostnaden för en -94 till -97 (4900 hel/hel). Har dock sett att -98 till -02 har samma försäkringspremie som -94 till -97. Ska man lägga lite extra för att få en lite nyare och modernare VFR?
Diskutera!
Det är inte så mycket att diskutera, liasom var och en har sina preferenser och tolkningar vad som bäst äro.. Men generellt så är en knasar motor att föredra, framför ett primitivt sprut dito. (My 5 cents)..
Verkar som att Conseal sammanfattade det hela ganska bra
Jag ska se till att jobba extra så mycket jag kan och inte fika upp studiebidraget varje månad och så får jag se vad jag hittar till våren. Verkar som att det allmänna skicket har större betydelse än årsmodellen.
Var bara rädd att jag skulle sikta in mig på en modell och sen i efterhand känna att jag gjorde fel val.
Nu ska jag fundera på om jag ska köpa en billig(are) 90- eller 91:a och sen byta när jag är klar med skolan och börjar jobba, eller om jag ska jobba röven av mig nu och köpa en extra fin som jag känner att jag vill behålla även när jag har riktig inkomst.
Du ska naturligtvis köpa en fin 90-91! Den generationen är inte bara snyggast, den har dessutom en förgasarmotor som går både bättre och billigare än de nyare insprutarna.
Köp en så bra du har råd med, det lönar sig alltid att köpa en i fint skick. Dessutom är det mycket roligare att vara ute och köra än att stå i garaget och skruva...
Skillnaden är motorkaraktären pga insprutningen, ger en annan respons. Samt, körställningen är inte helt lika. 750 är lite lägre, och ger lite annan känsla.
Men upplevelse är subjektiva tyckande. Provkör vetja
Jag kan bara säga också, att efter PAIR och Valve moddarna är min motor MYCKET lenare. MYCKET mindre ryckig. Gör du dem är insprutarna väldigt trevliga att köra. Dessutom bra drag från 3-4k rpm och uppåt. Observera att jag bara kan tala för gen6 dock (02-09).
Satsa på förgasare, du får stycken som bara älskar att skicka in soppa. Behåller du din förgasar viffer i några år kan du sälja förgasarna som antika och bli rik på kuppen. Jag har i.o.f.s aldrig hört talas om någon som sålt en förgasar viffer. Man säljer inte sin kompis! Var jag tydlig?
Dr.Lilja skrev:Satsa på förgasare, du får stycken som bara älskar att skicka in soppa. Behåller du din förgasar viffer i några år kan du sälja förgasarna som antika och bli rik på kuppen. Jag har i.o.f.s aldrig hört talas om någon som sålt en förgasar viffer. Man säljer inte sin kompis! Var jag tydlig?
Kan nog stämma; jag har min grönviffer med förgasare kvar!
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Dr.Lilja skrev:Satsa på förgasare, du får stycken som bara älskar att skicka in soppa. Behåller du din förgasar viffer i några år kan du sälja förgasarna som antika och bli rik på kuppen. Jag har i.o.f.s aldrig hört talas om någon som sålt en förgasar viffer. Man säljer inte sin kompis! Var jag tydlig?
Kan nog stämma; jag har min grönviffer med förgasare kvar!
Om du har den kvar till våren kanske jag kommer och tar den av dig =)
Tyro skrev:Om du har den kvar till våren kanske jag kommer och tar den av dig =)
Beror på hur mycket pengar jag hinner få ihop
Kan mycket väl hända att den är kvar till våren. Lova inte för mycket bara. De spekulanter jag hittills haft har inte dykt upp. Den mäktiga V4:an kanske skrämde bort dem...
===
adrian_vg skrev:Den mäktiga V4:an kanske skrämde bort dem...
Eller så var det varseldekalerna .. de minskar ju posörfaktorn
Mesar. Det var ju bara en liten SMC-reflexdekal!
===