Ojämt spänd kedja...

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

Ojämt spänd kedja...

#1 Inlägg av Blåviffer »

När jag justerade kedjan sist upptäckte jag att det är omöjligt att få den lagom spänd överallt. När man snurrar hjulet blir det alltså antingen lagom hårt större delen av kedjevarvet och på gränsen till för hårt över en lite bit. Justerar men den spända biten lagom blir det istället väldigt slappt överallt annars. Jag har två frågor:

1. Hur blir det så? Vill helst inte att det ska hända igen när det är ordnat.
2. Kan man göra nåt åt det med mindre än byte av hela drivpaketet?

Tacksam för lite tips :-)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011

#2 Inlägg av Fransson »

Tyvärr så är det nog bara att byta drevpaket
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009

#3 Inlägg av Kungfuu »

Jag tror det beror på nåt annat för jag har samma sak själv både före och efter jag bytte drivpaket...
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#4 Inlägg av Blåviffer »

Fransson: Har du haft samma problem och löst det med byte?
Kungfuu skrev:Jag tror det beror på nåt annat för jag har samma sak själv både före och efter jag bytte drivpaket...
Det låter ju inte så lovande. Vill ju inte byta kedja & dreven och ha kvar problemet. Hur gör du med kedjespänningen nu då?

Finns det nån "mekguru" här som har några tankar om detta?

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem

#5 Inlägg av Pegaso »

Förmodligen är det nån/några länkar i kedjan som kärvar och inte böjer sig lika lätt som resten.
Hade så på min, var bara att byta allt.

Vad är det för skick på drivpaketet i övrigt? Går det att lyfta kedjan mycket från bakdrevet? Hajtänder på bak- /framdrev?
VFR 800 - 98 svart

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009

#6 Inlägg av Kungfuu »

Jag upplevde problemet lite större innan jag bytte för all del, det fanns nog lite länkar på gamla kedjan som var schletna...

Dock kvarstår det till viss del även nu och vet inte riktigt vad det beror på. Jag uppfattar det däremot inte som direkt störande och har kedjan hellre något lösare än för hårt spänd.
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#7 Inlägg av Tommy Gsson »

Om det diffar när man snurrar bakhjulet ca:1/6 dels varv ligger problemet fram, 1/2 varv ligger problemet bak, om det varierar lite hipp som happ är det kedjan eller hjullagrena (prova att rycka sidledes i ytterkant av hjulet),förutsatt att dreven sitter fast.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#8 Inlägg av Blåviffer »

Tommy Gsson skrev:Om det diffar när man snurrar bakhjulet ca:1/6 dels varv ligger problemet fram, 1/2 varv ligger problemet bak, om det varierar lite hipp som happ är det kedjan eller hjullagrena (prova att rycka sidledes i ytterkant av hjulet),förutsatt att dreven sitter fast.
T.
Det återkommer varje gång kedjan är på samma ställe. Finns en länk med lite röd färg som gör att jag kan hålla ordning på det.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#9 Inlägg av Tommy Gsson »

Blåviffer skrev:Det återkommer varje gång kedjan är på samma ställe. Finns en länk med lite röd färg som gör att jag kan hålla ordning på det.
Då kan man konstatera att det är kedjan som är boven, och troligtvis bara en länk som strular. Släpp på kedjan så att den glappar ordentligt, snurra baklänges och titta på kedjan under svingen om det ser ut som om någon länk inte rätar ut sig. Försök att smörja och vicka på den så att den släpper, var lite försiktig med vad du smörjer med då inte oringarna tål vilken olja som helst. Går inte det byt kedja / drivpaket.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#10 Inlägg av Blåviffer »

Tommy Gsson skrev:
Blåviffer skrev:Det återkommer varje gång kedjan är på samma ställe. Finns en länk med lite röd färg som gör att jag kan hålla ordning på det.
Då kan man konstatera att det är kedjan som är boven, och troligtvis bara en länk som strular. Släpp på kedjan så att den glappar ordentligt, snurra baklänges och titta på kedjan under svingen om det ser ut som om någon länk inte rätar ut sig. Försök att smörja och vicka på den så att den släpper, var lite försiktig med vad du smörjer med då inte oringarna tål vilken olja som helst. Går inte det byt kedja / drivpaket.
T.
Tackar för tipset! Ska ta och kolla på det mot slutet av veckan då jag har tid. Skulle vara skönt att inte behöva byta drev än. Bakdrevet ser rätt ok ut tycker jag - slitet, men långt från utslitet.

VFR Martin
Medlem

#11 Inlägg av VFR Martin »

När jag justerade kedjan sist upptäckte jag att det är omöjligt att få den lagom spänd överallt. När man snurrar hjulet blir det alltså antingen lagom hårt större delen av kedjevarvet och på gränsen till för hårt över en lite bit. Justerar men den spända biten lagom blir det istället väldigt slappt överallt annars.
Har samma problem!!!

Martin
Röd VFR 750F 96:a

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#12 Inlägg av Blåviffer »

Tommy Gsson skrev:
T.
Oljeterapin tycks ha hjälpt. Jag lyckades inte direkt se något när jag kollade som beskrivet, men de senaste 2 gångerna jag kört har jag har jag direkt efteråt smort in kedjan med transmissionsolja SAE 80-90. Jag använde så mycket extra olja att jag kunde torka rent kedjan med oljan. Efter smörjningen vickade jag på alla länkar så gott det gick. Nu efter andra behandlingen tycks problemet i stort sett försvunnit :-)

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#13 Inlägg av Blåviffer »

Upptäckte efter dagens tur och efterföljande smörjning att kedjan kan röra sig ganska mycket i sidled över bakdrevet, gissningsvis 2-3 mm. Vet inte hur mycket spel i den riktningen som är acceptabelt men rent spontant känns det som att detta är rätt mycket. Nån som har nån tanke om det? Ska nog byta drivpaket snart hursomhelst men jag är ändå nyfiken. Glapp i den ledden är inget jag nånsin sett nämnas i instruktions- eller reparationshandböcker. Är det nåt att vara orolig för? Tacksam för svar...

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#14 Inlägg av blacken »

Blåviffer skrev:Upptäckte efter dagens tur och efterföljande smörjning att kedjan kan röra sig ganska mycket i sidled över bakdrevet, gissningsvis 2-3 mm. Vet inte hur mycket spel i den riktningen som är acceptabelt men rent spontant känns det som att detta är rätt mycket. Nån som har nån tanke om det? Ska nog byta drivpaket snart hursomhelst men jag är ändå nyfiken. Glapp i den ledden är inget jag nånsin sett nämnas i instruktions- eller reparationshandböcker. Är det nåt att vara orolig för? Tacksam för svar...
Nope, det är inte så viktigt eller speciellt "farligt" om den rör sig lite i sidled, ganska normalt. Men om du känner dig osäker så kolla att det är rätt drev för den kedjedimensionen..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Blåviffer skrev:Upptäckte efter dagens tur och efterföljande smörjning att kedjan kan röra sig ganska mycket i sidled över bakdrevet, gissningsvis 2-3 mm. Vet inte hur mycket spel i den riktningen som är acceptabelt men rent spontant känns det som att detta är rätt mycket. Nån som har nån tanke om det? Ska nog byta drivpaket snart hursomhelst men jag är ändå nyfiken. Glapp i den ledden är inget jag nånsin sett nämnas i instruktions- eller reparationshandböcker. Är det nåt att vara orolig för? Tacksam för svar...
Nope, det är inte så viktigt eller speciellt "farligt" om den rör sig lite i sidled, ganska normalt. Men om du känner dig osäker så kolla att det är rätt drev för den kedjedimensionen..
En millimeter är ok, det är normalt. Två till tre millimeter känns spontant lite för mycket. Annars, vad Blacken sa, kolla att du har rätt drev!

Är din hoj drevad? Då kanske förre ägaren bytt till annat drev som inte ärexakt passande till din viffer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar