1. Hur blir det så? Vill helst inte att det ska hända igen när det är ordnat.
2. Kan man göra nåt åt det med mindre än byte av hela drivpaketet?
Tacksam för lite tips

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Det låter ju inte så lovande. Vill ju inte byta kedja & dreven och ha kvar problemet. Hur gör du med kedjespänningen nu då?Kungfuu skrev:Jag tror det beror på nåt annat för jag har samma sak själv både före och efter jag bytte drivpaket...
Det återkommer varje gång kedjan är på samma ställe. Finns en länk med lite röd färg som gör att jag kan hålla ordning på det.Tommy Gsson skrev:Om det diffar när man snurrar bakhjulet ca:1/6 dels varv ligger problemet fram, 1/2 varv ligger problemet bak, om det varierar lite hipp som happ är det kedjan eller hjullagrena (prova att rycka sidledes i ytterkant av hjulet),förutsatt att dreven sitter fast.
T.
Då kan man konstatera att det är kedjan som är boven, och troligtvis bara en länk som strular. Släpp på kedjan så att den glappar ordentligt, snurra baklänges och titta på kedjan under svingen om det ser ut som om någon länk inte rätar ut sig. Försök att smörja och vicka på den så att den släpper, var lite försiktig med vad du smörjer med då inte oringarna tål vilken olja som helst. Går inte det byt kedja / drivpaket.Blåviffer skrev:Det återkommer varje gång kedjan är på samma ställe. Finns en länk med lite röd färg som gör att jag kan hålla ordning på det.
Tackar för tipset! Ska ta och kolla på det mot slutet av veckan då jag har tid. Skulle vara skönt att inte behöva byta drev än. Bakdrevet ser rätt ok ut tycker jag - slitet, men långt från utslitet.Tommy Gsson skrev:Då kan man konstatera att det är kedjan som är boven, och troligtvis bara en länk som strular. Släpp på kedjan så att den glappar ordentligt, snurra baklänges och titta på kedjan under svingen om det ser ut som om någon länk inte rätar ut sig. Försök att smörja och vicka på den så att den släpper, var lite försiktig med vad du smörjer med då inte oringarna tål vilken olja som helst. Går inte det byt kedja / drivpaket.Blåviffer skrev:Det återkommer varje gång kedjan är på samma ställe. Finns en länk med lite röd färg som gör att jag kan hålla ordning på det.
T.
Har samma problem!!!När jag justerade kedjan sist upptäckte jag att det är omöjligt att få den lagom spänd överallt. När man snurrar hjulet blir det alltså antingen lagom hårt större delen av kedjevarvet och på gränsen till för hårt över en lite bit. Justerar men den spända biten lagom blir det istället väldigt slappt överallt annars.
Oljeterapin tycks ha hjälpt. Jag lyckades inte direkt se något när jag kollade som beskrivet, men de senaste 2 gångerna jag kört har jag har jag direkt efteråt smort in kedjan med transmissionsolja SAE 80-90. Jag använde så mycket extra olja att jag kunde torka rent kedjan med oljan. Efter smörjningen vickade jag på alla länkar så gott det gick. Nu efter andra behandlingen tycks problemet i stort sett försvunnitTommy Gsson skrev:Då kan man konstatera att det är kedjan som är boven, och troligtvis bara en länk som strular. Släpp på kedjan så att den glappar ordentligt, snurra baklänges och titta på kedjan under svingen om det ser ut som om någon länk inte rätar ut sig. Försök att smörja och vicka på den så att den släpper, var lite försiktig med vad du smörjer med då inte oringarna tål vilken olja som helst. Går inte det byt kedja / drivpaket.Blåviffer skrev:Det återkommer varje gång kedjan är på samma ställe. Finns en länk med lite röd färg som gör att jag kan hålla ordning på det.
T.
Nope, det är inte så viktigt eller speciellt "farligt" om den rör sig lite i sidled, ganska normalt. Men om du känner dig osäker så kolla att det är rätt drev för den kedjedimensionen..Blåviffer skrev:Upptäckte efter dagens tur och efterföljande smörjning att kedjan kan röra sig ganska mycket i sidled över bakdrevet, gissningsvis 2-3 mm. Vet inte hur mycket spel i den riktningen som är acceptabelt men rent spontant känns det som att detta är rätt mycket. Nån som har nån tanke om det? Ska nog byta drivpaket snart hursomhelst men jag är ändå nyfiken. Glapp i den ledden är inget jag nånsin sett nämnas i instruktions- eller reparationshandböcker. Är det nåt att vara orolig för? Tacksam för svar...
En millimeter är ok, det är normalt. Två till tre millimeter känns spontant lite för mycket. Annars, vad Blacken sa, kolla att du har rätt drev!blacken skrev:Nope, det är inte så viktigt eller speciellt "farligt" om den rör sig lite i sidled, ganska normalt. Men om du känner dig osäker så kolla att det är rätt drev för den kedjedimensionen..Blåviffer skrev:Upptäckte efter dagens tur och efterföljande smörjning att kedjan kan röra sig ganska mycket i sidled över bakdrevet, gissningsvis 2-3 mm. Vet inte hur mycket spel i den riktningen som är acceptabelt men rent spontant känns det som att detta är rätt mycket. Nån som har nån tanke om det? Ska nog byta drivpaket snart hursomhelst men jag är ändå nyfiken. Glapp i den ledden är inget jag nånsin sett nämnas i instruktions- eller reparationshandböcker. Är det nåt att vara orolig för? Tacksam för svar...