Jo, men du är ju också yngre än 80år eller hur?blacken skrev:Vad menar du med "flexibilitet"? hon har ju liasom dödat en människa. om man nu till äventyrs inte kan sy in vederbörande så ska väl straffet vara mer än kännbart än 60 dagsböter, det innebär i praktiken nu att normen är satt för den sortens "brott" och det är fritt fram för äldre att börja att meja ner hojåkare på löpande band. För att sedan hävda i en rättegång, "jag är såå gaggig f`låt" så är det bra med det sen. Om jag däremot har ihjäl en som bryter sig in i mitt hem, som ska skada/råna/döda mig eller våldta/mörda min tjej, så lär jag få avsevärt mer i straff än "60 dagsböter" garanterat!..

Om vi bara tittar på tanten, och för ögonblicket struntar i det hon har gjort, så är hon trots allt 80 bast. Hon riskerar att dö under sitt fängelsestraff. Hon har alltså inget att blil rehabiliterad till, dvs sitt fortsatta liv. Du däremot kommer sannolikt att få nåt år i finkan, eftersom du har en hel del effektiva år kvar efter att du har suttit av ditt straff.
Jepp, det är skevt, men det är så rätten tänker - hellre fria än fälla. På sätt och vis är det en bra praxis, men det slår så in i bomben fel ibland...

Edit: Är nog inne lite på samma spår som Jimmy S..