Batteri?? Laddregulator??

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
marasp
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: fre apr 17, 2009 18:55
Ort: HÖGANÄS

#61 Inlägg av marasp »

tips 1 : ladd regulatorn :idea:
vanligaste felet enligt mc- skroten...
kolla även över kablaget /skarven på höger sidan av motorn! Där var brända stift på min.

den bör ladda ca14V ...
det gör min nu :wink:
VFR-750-90 Min första men inte sista VFR... nu ägare till min 3:e VFR en -05

Röd VFR-90 såld
Röd VFR-01 såld
Röd VFR-05 köpt

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån dec 03, 2007 21:38

#62 Inlägg av Hanseman »

Ja, det verkar ju vara rätt vanligt när man läser igenom trådarna här på forumet. Får se vad det blir för regulator, många verkar ju ha satt på beg bil regulatorer, låter ju som en billigare lösning.
'There he goes, one of God's own prototypes, a high powered mutant never meant for mass-production. Too strange to live, too weird to die.'

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#63 Inlägg av Tommy Gsson »

Hanseman skrev:Ja, det verkar ju vara rätt vanligt när man läser igenom trådarna här på forumet. Får se vad det blir för regulator, många verkar ju ha satt på beg bil regulatorer, låter ju som en billigare lösning.
Bilregulator passar inte. Helt annan typ av generator / reglering.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån dec 03, 2007 21:38

#64 Inlägg av Hanseman »

Ok. Får leta efter rätt sort när jag kollat vad det ska vara. Tack för hjälpen.
'There he goes, one of God's own prototypes, a high powered mutant never meant for mass-production. Too strange to live, too weird to die.'

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån dec 03, 2007 21:38

#65 Inlägg av Hanseman »

Har provat att mäta spänningen över batteriet och måste säga att det är helt ologiskt, ett tag 14,2V, släcker och tänder en lampa eller nåt, så ändras det till 12,4V för att nästa femsekundersperiod ligga på 13,4V. Känns ju som att laddregulatorn, som ju ska reglera spännig/ström måste ha fått ett spel.
'There he goes, one of God's own prototypes, a high powered mutant never meant for mass-production. Too strange to live, too weird to die.'

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

#66 Inlägg av TobLind »

www.electrexworld.co.uk köp där, snabb leverans, bra pris och bra grejer
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#67 Inlägg av HondaHasse »

Så var det min tur i dag :evil:
Skulle kört en runda idag men batteriet var tomt. Satte på startkablar, startade direkt och stannade när jag tog bort startkablarna....
Satte dit kablarna igen och lät dom sitta en stund, startade och tog bort kablarna, då gick den. Mätte spänningen på batteriet, 11,9...
Har laddat batteriet nu i ca 6 timmar 13,5 volt, startade hojen, 12,3 utan belasting....
TobLind, har du köpt regulator på firman du föreslog?
Ser lite konstigt ut i deras lista:
VFR800 (not fuel inj), finns det såna?
Finns det någon annan som ni rekommenderar?

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#68 Inlägg av Donner »

HondaHasse skrev:Så var det min tur i dag :evil:
Skulle kört en runda idag men batteriet var tomt. Satte på startkablar, startade direkt och stannade när jag tog bort startkablarna....
Satte dit kablarna igen och lät dom sitta en stund, startade och tog bort kablarna, då gick den. Mätte spänningen på batteriet, 11,9...
Har laddat batteriet nu i ca 6 timmar 13,5 volt, startade hojen, 12,3 utan belasting....
TobLind, har du köpt regulator på firman du föreslog?
Ser lite konstigt ut i deras lista:
VFR800 (not fuel inj), finns det såna?
Finns det någon annan som ni rekommenderar?
Hade inte danskarna grejor som skulle hålla bättre??
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#69 Inlägg av StigH »

HondaHasse skrev: 11,9...
Har laddat batteriet nu i ca 6 timmar 13,5 volt, startade hojen, 12,3 utan belasting....
11.9 Volt.. = urladdat.
Men det märkte du visst..
13.5 efter laddning är nog OK. När du laddar så blir det en stark stegring av polspänningen vid de sista 5% av laddningsförloppet.
Mycket sällan man når de nivåerna vid normal drift.
12.3 eftet nåt startförsök, sannolikt OK..
Har du kanske något som drar ur acken vid stillestånd? Kollat?
I värsta fall har acken en för hög självurladdning.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#70 Inlägg av HondaHasse »

12,3 med motorn igång är nog lite lågt. Ändrade sig inte när jag stängde motorn. Batteriet är ca en månad gammalt.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#71 Inlägg av HondaHasse »

Donner skrev:Hade inte danskarna grejor som skulle hålla bättre??
Snabel... jo men den har sina brister den oxå. Den är inte skottsäker, har läst om en som fick bytt den tre gånger på en säsong och då måste man komma dit med hojen för att han ska byta den på garantin.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#72 Inlägg av Donner »

HondaHasse skrev:
Donner skrev:Hade inte danskarna grejor som skulle hålla bättre??
Snabel... jo men den har sina brister den oxå. Den är inte skottsäker, har läst om en som fick bytt den tre gånger på en säsong och då måste man komma dit med hojen för att han ska byta den på garantin.
Jaha lite jobbigt då.
Jag monterade en från CBR 1000 på min gamla (-87:a), stor grej med mycket kylflänsar. Kanske man kan göra på din med?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#73 Inlägg av HondaHasse »

Begagnad? Kostade?

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#74 Inlägg av Donner »

Ja jag tror jag gav 800kr beg. Kan ha varit från Mönsteråsskroten, dom visste iaf om problemet och rekommenderade denna istället. Tror det var en kabel man fick ändra annars var det bolt on.
Köpte en original till fightern på Fleningeskroten när dom hade öppet hus. 500kr.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#75 Inlägg av HondaHasse »

Hur länge håller en begagnad, en vecka eller tre år, det vet man ju inte tyvärr...
Beställer nog en ny här: http://www.electrexworld.co.uk kostar 1100 ca med frakt o skatt

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Skriv svar