Ingen gnista? Hjälp! VFR 750F -90

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Ingen gnista? Hjälp! VFR 750F -90

#1 Inlägg av moshh »

Vet ej om ni läst min föregående tråd men jag bytte batteri och hojen startade perfekt. Jag åkte en runda på dagen och sen på natten körde jag hem till en kompis för att sova över, hojen gick perfekt. Nu på morgonen dock när jag ska till skolan så startar inte hojen, startmotorn går runt utan problem men motorn verkar inte få någon gnista. Vad kan felet vara? Den har bara stått över natten och nu är hojen strandsatt på andra sidan stan...
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ingen gnista? Hjälp!

#2 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Vet ej om ni läst min föregående tråd men jag bytte batteri och hojen startade perfekt. Jag åkte en runda på dagen och sen på natten körde jag hem till en kompis för att sova över, hojen gick perfekt. Nu på morgonen dock när jag ska till skolan så startar inte hojen, startmotorn går runt utan problem men motorn verkar inte få någon gnista. Vad kan felet vara? Den har bara stått över natten och nu är hojen strandsatt på andra sidan stan...
Var det en kall natt? Min grönviffer med förgasare är tjurig på att starta så fort temperaturen sjunker under 10grader om morgonarna.

Annat du kan kolla är om tändstiften är justa. När bytte du senast? Sitter tändhattarna på som de ska?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av moshh »

Hmm ja under tio grader var det nog. Men påverkar det så mycket att startmotorn går för fullt utan någon som helst antydan på att hojen kommer starta?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Hmm ja under tio grader var det nog. Men påverkar det så mycket att startmotorn går för fullt utan någon som helst antydan på att hojen kommer starta?
Har hänt mig iaf.

Har du choken på när du ska till att starta?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av moshh »

adrian_vg skrev:
moshh skrev:Hmm ja under tio grader var det nog. Men påverkar det så mycket att startmotorn går för fullt utan någon som helst antydan på att hojen kommer starta?
Har hänt mig iaf.

Har du choken på när du ska till att starta?
Har testat både med och utan choke, vilket ska det vara?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#6 Inlägg av moshh »

Nu har den stått i 15-20 graders värme hela dan och fortfarande samma sak. Den går inte att springa igång heller... Vad är nästa steg? Hur kan det bli så här av att hojen står över natten?

Edit: startgas verkar inte heller fungera....
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Har testat både med och utan choke, vilket ska det vara?
Choke brukar behövas när det är lite kallare i luften.
moshh skrev:Nu har den stått i 15-20 graders värme hela dan och fortfarande samma sak. Den går inte att springa igång heller... Vad är nästa steg? Hur kan det bli så här av att hojen står över natten?

Edit: startgas verkar inte heller fungera....
Kolla att tändstiften gnistar, dvs att det kommer fram nåt. Kan tänkas att motorn surnat till under dina startförsök.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#8 Inlägg av moshh »

Pinsam fråga, hur kollar man att det gnistar? :oops:
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#9 Inlägg av blacken »

moshh skrev:Pinsam fråga, hur kollar man att det gnistar? :oops:
Ta loss en tändhatt smacka dit ett stift, som du sedan lägger mot gods (säker jord typ någonstans på blocket) veva på starten, men kolla säkringarna först..
Om du har gnista och den har blivit "sur" så stäng av soppakran, håll sedan full gas och veva på starten ända tills den startar..
PS: om du tar loss ett stift i från motorn, så håll stiften så långt bort i från tändsstifts hålet det går, flamrisk annars, (gas i från hålet kan antändas)
Senast redigerad av blacken den mån sep 06, 2010 15:28, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Pinsam fråga, hur kollar man att det gnistar? :oops:
Skruva av ett tändstift i taget, sätt det i tändhatten och jorda tändstiftet mot nåt gods i motorn, tryck på startmotorknappen. Du ska se en fet blå gnista slå över på tändstiftet.

OBS! Var noga med att inte hålla tändstiftet i någon metalldel, om du inte vill få en rejäl borre. ;-)

Testet kräver en del pill, speciellt på de främre tändstiften.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#11 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
moshh skrev:Pinsam fråga, hur kollar man att det gnistar? :oops:
Skruva av ett tändstift i taget, sätt det i tändhatten och jorda tändstiftet mot nåt gods i motorn, tryck på startmotorknappen. Du ska se en fet blå gnista slå över på tändstiftet.

OBS! Var noga med att inte hålla tändstiftet i någon metalldel, om du inte vill få en rejäl borre. ;-)

Testet kräver en del pill, speciellt på de främre tändstiften.
Man behöver bara kolla ett stift, så det går bra att bara prova på ettans eller fyrans burk..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Man behöver bara kolla ett stift, så det går bra att bara prova på ettans eller fyrans burk..
Visst räcker det med ett, om man inte misstänker fel i någon av de andra cylindrarna. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#13 Inlägg av moshh »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Man behöver bara kolla ett stift, så det går bra att bara prova på ettans eller fyrans burk..
Visst räcker det med ett, om man inte misstänker fel i någon av de andra cylindrarna. :)
Om det skulle vara så att det bara är ett av tändstiften som har lagt av så borde väl hojen gå igång ändå?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Om det skulle vara så att det bara är ett av tändstiften som har lagt av så borde väl hojen gå igång ändå?
Jo, det var lite det jag hintade åt. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#15 Inlägg av tersan »

Du har naturligtvis kollat det redan, men om du glömt det så är du inte den förste... finns det bensin i tanken? Står dödarknappen rätt?
VFR750F -92, grön

Skriv svar