Mycket ryckig gång 1000rpm- 2500rpm??? VFR 750 -92 6400mil

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
mith
Medlem

Mycket ryckig gång 1000rpm- 2500rpm??? VFR 750 -92 6400mil

#1 Inlägg av mith »

Hej
Tänkte köpa en VFR 750 -92 men insåg direkt vid provkörning att den inte var frisk. Vid belastning på alla växlar från 1000rpm-2500rpm rycker det nåt otroligt i motor alt drivning? Vad kan detta vara??
Ryckutgämnare?
Glapp swing?
Dåliga tändstift?

Den går nog ganska stabilt på alla vartal då den är varm men den känns svårt att avgöra om problemet kommer från motorn eller drivningen.

Drivpaketet känns tight endast 500mil.

Taksam för tips.

/Mikael

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Slipon och annat luftfilter + snålt ställda förknasare ger den effekten.
Dvs för lite soppa i mixen .. kan vara
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#3 Inlägg av blacken »

Min -92:a är likadan, fullständigt hopplös under 3000 varv, missar tändningar och rycker som en avtänd pundare med tics, men är alldeles för lat att riktigt ta reda på vad :D Men misstänker att knasarna är i osynk eller behöver att renoveras/servas, missgången kan bero på att den sipprar/flödar för mycket soppa i en eller fler av knasarna den luktar lite surt när man kör. Även stiften kan behövas att bytas ( dom har gått nu i en 5 till 8 år), men vad billiga dom är :x . Men du ska inte vara nervös över att den kanske går lite illa, för mekaniskt sett så är dom grymt tåliga, även fast den kanske låter/går illa, så behöver det inte vara skrot för den sakens skull utan använd det till att pruta på den i stället, oftast så är det "skitfel" som det heter som är ganska lätta och relativt billiga att åtgärda..

Användarvisningsbild
Nilsson
Medlem

#4 Inlägg av Nilsson »

Under 2500 varv är också min likadan, jag frågade samma sak här på forumet för ett tag sedan. Du kan inte jämföra symaskin rad-4:a med en V4, under 2500 varv så är de ryckiga. Håll dig över 2500 och det är inga problem. Dessutom så står det att man ej får gasa fullt på låga varv i manualen...
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#5 Inlägg av tersan »

Nilsson skrev:Under 2500 varv är också min likadan, jag frågade samma sak här på forumet för ett tag sedan. Du kan inte jämföra symaskin rad-4:a med en V4, under 2500 varv så är de ryckiga. Håll dig över 2500 och det är inga problem. Dessutom så står det att man ej får gasa fullt på låga varv i manualen...
Que? Varför är en V-motor ryckig? Min går som en symaskin från 1000 varv... Rycker din på låga varv så är nåt fel! (nu pratar jag inte om att gasa fullt från tomgång, fysikens lagar rår inte ens Honda på... men vid jämn fart och/eller sansade gaspådrag så ska det inte rycka).

Till trådstartaren: hur långt har hojen gått? Finns dokumentation på service, t ex byte av tändstift?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Que? Varför är en V-motor ryckig? Min går som en symaskin från 1000 varv... Rycker din på låga varv så är nåt fel! (nu pratar jag inte om att gasa fullt från tomgång, fysikens lagar rår inte ens Honda på... men vid jämn fart och/eller sansade gaspådrag så ska det inte rycka).
Du har en välservad och bra inställd V4:a. Alla mina har ryckt en del på låga varv också. 00:an jag har nu rycker mest av dem alla på låga varv, beror på insprutningen. Min 90:a och 97:an gick mjukare pga förgasare, men ryckte en del gjorde de också.

Ryckningarna på 97:an blev mycket bättre efter att jag fått hjälp av Gsson att synka förgasarna. Den gick renare på alla varvtal, från botten till topp. :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Nilsson
Medlem

#7 Inlägg av Nilsson »

tersan skrev:
Nilsson skrev:Under 2500 varv är också min likadan, jag frågade samma sak här på forumet för ett tag sedan. Du kan inte jämföra symaskin rad-4:a med en V4, under 2500 varv så är de ryckiga. Håll dig över 2500 och det är inga problem. Dessutom så står det att man ej får gasa fullt på låga varv i manualen...
Que? Varför är en V-motor ryckig? Min går som en symaskin från 1000 varv... Rycker din på låga varv så är nåt fel! (nu pratar jag inte om att gasa fullt från tomgång, fysikens lagar rår inte ens Honda på... men vid jämn fart och/eller sansade gaspådrag så ska det inte rycka).

Till trådstartaren: hur långt har hojen gått? Finns dokumentation på service, t ex byte av tändstift?
Trådskaparen skrev att det var vid belastning som han hade problem..
Har du testat att köra på tvåan, låta motorvarvtalet sjunka ner mot 1000 varv för att sedan gasa?

I vilket fall så är inte mina förgasare synkade vilket kan avhjälpa en del av problemet vid delgas.
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#8 Inlägg av blacken »

Hur cylindrarna är konfigurerade har nada betydelse för dess gång, kolla Saab V 4:an :D töffar hur snällt som helst på låga varv utan att missa. Om en motor missar en tändning så har den missat en tändning, och då så är något fel på den..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

Re: Mkt ryckig gång 1000rpm- 2500rpm??? VFR 750 -92 6400mil

#9 Inlägg av adrian_vg »

mith skrev:Vid belastning på alla växlar från 1000rpm-2500rpm rycker det nåt otroligt i motor alt drivning?
Läste inte ditt inlägg riktigt riktigt. Du skriver belastning på alla växlar. Försöker du köra din viffer på sjätte växeln med tomgångsvarv? Klart det rycker då... Använd rätt växel med rätt varv. Allt under 3000-3500rpm på en viffer är i princip tomgångsvarv.

50km/h på trean motsvarar ca 3500rpm. Där har du ditt riktmärke.

En viffer kan även rycka när man slirar iväg från start med för hög växel, ex startar på tvåan, eller när man har för låg gas och slirar igång på ettan.
===

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#10 Inlägg av Jimmy.S »

blacken skrev:
Hur cylindrarna är konfigurerade har nada betydelse för dess gång, kolla Saab V 4:an :D töffar hur snällt som helst på låga varv utan att missa. Om en motor missar en tändning så har den missat en tändning, och då så är något fel på den..
hi hi hi min nuvarande "fiskebåt" v4:a har väl varvstoppet nära 5000rpm, max vrid vid 3000, normalkörning numera är runt 2-4tusen varv :lol:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:hi hi hi min nuvarande "fiskebåt" v4:a har väl varvstoppet nära 5000rpm, max vrid vid 3000, normalkörning numera är runt 2-4tusen varv :lol:
Jo, men det är ett sidospår. ;-)
===

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#12 Inlägg av Jimmy.S »

adrian_vg skrev:
Jimmy.S skrev:hi hi hi min nuvarande "fiskebåt" v4:a har väl varvstoppet nära 5000rpm, max vrid vid 3000, normalkörning numera är runt 2-4tusen varv :lol:
Jo, men det är ett sidospår. ;-)
:roll: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem

#13 Inlägg av Hanseman »

Min har gått som en symaskin i flera år, men på sistonde har jag märkt av en tendens till ryckig gång vid låga varv. Ibland märks det inte, samtidigt som det kan bli lite värre efter att jag kört lite hårdare några minuter. Om jag verkligen provocerat ett tag så kan den få svårt att hålla sig vid liv på tomgång,
Antar att det är svårt att förstå vad som menas om man inte provkört. Känns som om det kan vara dags att rengöra förgasare, fast jag kan nog leva med det tills det är dags att packa in över vintern.
'There he goes, one of God's own prototypes, a high powered mutant never meant for mass-production. Too strange to live, too weird to die.'

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Hanseman skrev:Min har gått som en symaskin i flera år, men på sistonde har jag märkt av en tendens till ryckig gång vid låga varv. Ibland märks det inte, samtidigt som det kan bli lite värre efter att jag kört lite hårdare några minuter. Om jag verkligen provocerat ett tag så kan den få svårt att hålla sig vid liv på tomgång,
Antar att det är svårt att förstå vad som menas om man inte provkört. Känns som om det kan vara dags att rengöra förgasare, fast jag kan nog leva med det tills det är dags att packa in över vintern.
Låter lite som min grönviffer innan fixen. Kolla alla filter, luft och bensin, samt låt synka förgasarna. STP Injection Cleaner, eller Red Lines motsvarighet, kan dessutom göra underverk. Dagens bensin lämnar en hel del guck efter sig... :?
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#15 Inlägg av blacken »

Hanseman skrev:Min har gått som en symaskin i flera år, men på sistonde har jag märkt av en tendens till ryckig gång vid låga varv. Ibland märks det inte, samtidigt som det kan bli lite värre efter att jag kört lite hårdare några minuter. Om jag verkligen provocerat ett tag så kan den få svårt att hålla sig vid liv på tomgång,
Kan även vara dags att slipa in ventilerna, låter som dom läcker lite..

Skriv svar