Drivpaketets kondition?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

Drivpaketets kondition?

#1 Inlägg av Since-2009 »

Jo när jag tvätta hojen idag så upptäckte jag att kedjan gick att flytta flera mm i sidled på bakdrevet... ska det vara så? Det är inte bara på ett enstaka ställe utan jag snurra på hjulet och testa några ggr. Kedjan har varit för hårt spänd under 60 mil (verkstad) så man blir ju lite fundersam och då blir det lätt att "letar" fel men ja, detta upptäckte jag bara av en slump och har inte märkt det tidigare iaf. Den stod på centralstödet så det är ju så obelastat det kan vara och kedjan är korrekt spänd, tycker inte tänderna ser konstigt slitna ut.

Kort och gott brukar bakdrevet vara smalare än kedjan så att det går att röra kedjan ganska lätt i sidled? Körde några mil efter att jag upptäckt detta och kan inte säga att jag märker något konstigt men man vill ju att det ska vara schysst till helgens bankörning.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Drivpaketets kondition?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Det är helt ok. Lite spel i sidled måste det finnas. Börja oroa dig när spelet är fyra-fem centimeter mitt på, och kedjan i övrigt hänger som en lian. Har sett det på en besiktning inför en knixkörning... :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#3 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:Det är helt ok. Lite spel i sidled måste det finnas. Börja oroa dig när spelet är fyra-fem centimeter mitt på, och kedjan i övrigt hänger som en lian. Har sett det på en besiktning inför en knixkörning... :shock:
Släpptes den igenom?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Släpptes den igenom?
Nope. Killen fick vackert spänna upp den på plats, så gott det gick, och fick sen ett tips om att se över drivpaketet i övrigt, dvs byta det. Sen släpptes han in. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Since-2009 skrev:Jo när jag tvätta hojen idag så upptäckte jag att kedjan gick att flytta flera mm i sidled på bakdrevet... ska det vara så? Det är inte bara på ett enstaka ställe utan jag snurra på hjulet och testa några ggr. Kedjan har varit för hårt spänd under 60 mil (verkstad) så man blir ju lite fundersam och då blir det lätt att "letar" fel men ja, detta upptäckte jag bara av en slump och har inte märkt det tidigare iaf. Den stod på centralstödet så det är ju så obelastat det kan vara och kedjan är korrekt spänd, tycker inte tänderna ser konstigt slitna ut.
adrian_vg skrev:Det är helt ok. Lite spel i sidled måste det finnas. Börja oroa dig när spelet är fyra-fem centimeter mitt på, och kedjan i övrigt hänger som en lian. Har sett det på en besiktning inför en knixkörning... :shock:
Since-2009 skrev:Kort och gott brukar bakdrevet vara smalare än kedjan så att det går att röra kedjan ganska lätt i sidled?
Som Adrian säger, kedjan ska går att röra lite i sidled. Om du däremot kan lyfta den från bakdrevet ca. en halv kugg så börjar det blir dags att byta.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#6 Inlägg av Since-2009 »

Jo jag har hyffsad pejl på hur jag kollar konditionen på drivpaketet i övrigt men just detta hade jag inte lagt märke till innan, jämförde med två andra hojar och de hade inte alls lika stort spel i sidled. Men men det verkar inte vara ngn större fara ännu iaf, 07:00 imorrn bitti är det check av hojen inför bankörningen :tummenupp
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Skriv svar