| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Donner Donator 2010

Registreringsdatum: 27 augusti 2007 Inlägg: 1071 Ort: Landskrona
|
Postat: lör jul 17, 2010 12:22 am Rubrik: |
|
|
Är det inte klossarna som rör sej måntro? Man kan få ett knäppande/klonkande ljud precis när man rör bromshandtaget då. _________________ _______________________________________
VFR Fighterprojekt + VFR 800
Member of Packers Mc |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tonks Medlem

Registreringsdatum: 12 juli 2010 Inlägg: 15 Ort: Stockholm
|
Postat: lör jul 17, 2010 2:29 pm Rubrik: |
|
|
| adrian_vg skrev: | | Tonks skrev: | När jag rör på oken så känns det som om klonket kommer därifrån men jag ska kolla. Tack för tipset  |
Har du flytande skivor alls på din modell? Oket ska dessutom kunna röra sig en bit i sidled. |
Inte en aning faktiskt
Jo det gör dem men jag tror att det kommer därifrån nånstans och det klonkar ganska mycket. Hör det tydligt när jag kör. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tonks Medlem

|
Postat: lör jul 17, 2010 3:30 pm Rubrik: |
|
|
| Donner skrev: | | Är det inte klossarna som rör sej måntro? Man kan få ett knäppande/klonkande ljud precis när man rör bromshandtaget då. |
När hojen står still och jag rör oken så kommer samma ljud. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tonks Medlem

|
Postat: ons jul 21, 2010 6:03 pm Rubrik: |
|
|
Jag beställde alla fyra glidpinnar på MC varuhuset, skulle hämta ut dem och då fanns det bara två.
De andra två görs inte längre. De kanske aldrig behöver bytas??
Fick iaf alla gummitätningar så får prova med dem.
Det där klonket förresten, kan det ha något att göra med skivorna? Tycker inte de ser slitna ut men man vet ju aldrig.
Tack för alla svar  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
adrian_vg Moderator VFR-Forum

Registreringsdatum: 15 mars 2008 Inlägg: 7238 Ort: Uppsala
|
Postat: ons jul 21, 2010 6:48 pm Rubrik: |
|
|
| Tonks skrev: | | Det där klonket förresten, kan det ha något att göra med skivorna? |
Klart det kan, det kan ju vara flytande. Hur är skivorna fastsatta i hjulet? Är bromsytan fastmonterad i fälgen eller sitter bromsytan på nitar, som i sin tur sitter i en hållare som sen är fastskruvat i fälgen.
Bilden nedan är en flytande skiva. Bromsytan sitter på åtta st nitar, som sitter på den svarta hållaren.
Hållaren skruvas sedan fast i fälgen.
Verkar bekant?
I vilket fall, med flytande skivor får man ibland räkna med lite spel - och därmed ljud. _________________ Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
=====================================
Jag kör en fejksvart VFR-'00 och en röd XL600R-'83! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Vfr-rc24 Medlem
Registreringsdatum: 09 maj 2010 Inlägg: 5 Ort: Stockholm (Hammarby)
|
Postat: tor jul 22, 2010 12:48 am Rubrik: |
|
|
Hey Tonks! Lite offtopic men jag tror det var dig jag åkte en sträcka med söderöver på E4an i Sthlm runt midsommar? Jag har en precis likadan som din, fast med grå sadel och silvriga pipor.. Din såg riktigt fin ut!
Nåja, hoppas det löser sig med klonket! Väl mött! _________________ Mvh |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tonks Medlem

|
Postat: tor jul 22, 2010 11:06 am Rubrik: |
|
|
| adrian_vg skrev: | | Tonks skrev: | | Det där klonket förresten, kan det ha något att göra med skivorna? |
Klart det kan, det kan ju vara flytande. Hur är skivorna fastsatta i hjulet? Är bromsytan fastmonterad i fälgen eller sitter bromsytan på nitar, som i sin tur sitter i en hållare som sen är fastskruvat i fälgen.
Bilden nedan är en flytande skiva. Bromsytan sitter på åtta st nitar, som sitter på den svarta hållaren.
Hållaren skruvas sedan fast i fälgen.
Verkar bekant?
I vilket fall, med flytande skivor får man ibland räkna med lite spel - och därmed ljud. |
Har tittat ordentligt nu och skivan är direkt fastsatt i fälgen så jag har inte flytande skivor. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tonks Medlem

|
Postat: tor jul 22, 2010 11:08 am Rubrik: |
|
|
| Vfr-rc24 skrev: | Hey Tonks! Lite offtopic men jag tror det var dig jag åkte en sträcka med söderöver på E4an i Sthlm runt midsommar? Jag har en precis likadan som din, fast med grå sadel och silvriga pipor.. Din såg riktigt fin ut!
Nåja, hoppas det löser sig med klonket! Väl mött! |
Hallå där. Kommer mycket väl ihåg dig. Din hoj var inte så dum den heller
Hör gärna av dig om du vill ha sällskap någon gång  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: tor jul 22, 2010 1:03 pm Rubrik: |
|
|
| Tonks skrev: | | Har tittat ordentligt nu och skivan är direkt fastsatt i fälgen så jag har inte flytande skivor. |
Anade det. Oken isf. Spel i sidled ska väl finnas. Hur verkar spelet i färdriktningen vara? _________________ Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Jag kör en fejksvart VFR-'00 och en röd XL600R-'83!
Senast ändrad av adrian_vg den tor jul 22, 2010 4:09 pm, ändrad totalt 1 gång |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tonks Medlem

|
Postat: tor jul 22, 2010 2:02 pm Rubrik: |
|
|
| adrian_vg skrev: | | Tonks skrev: | | Har tittat ordentligt nu och skivan är direkt fastsatt i fälgen så jag har inte flytande skivor. |
Anade det. Oken isf. Spel i sidled väl finnas. Hur verkar spelet i färdriktningen? |
Det är glappt i båda riktningar men hur stort får glappet vara? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: tor jul 22, 2010 4:10 pm Rubrik: |
|
|
| Tonks skrev: | | Det är glappt i båda riktningar men hur stort får glappet vara? |
På den frågan måste jag tyvärr passa. Har ingen mekmanual för RC24:an...  _________________ Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Jag kör en fejksvart VFR-'00 och en röd XL600R-'83! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tonks Medlem

|
Postat: fre jul 30, 2010 4:31 pm Rubrik: |
|
|
| Tonks skrev: | Jag beställde alla fyra glidpinnar på MC varuhuset, skulle hämta ut dem och då fanns det bara två.
Det där klonket förresten, kan det ha något att göra med skivorna? Tycker inte de ser slitna ut men man vet ju aldrig.
Tack för alla svar  |
Hej igen
Har nu bytt glidpinnar samt gummitätningarna, fyllt på luft i gafflarna, kollat styrlagren, kollat bromsskivorna, bromsklossar men klonket är fortfarande kvar.
Min mek kompis kopplade ur anti diven och då försvann klonket.
Så nånstans vid gaffelbenet kommer det ifrån. Frågan är bara vilken del ska bytas? Det är ju hur många småbitar som helst. Någon som har ngt tips?
Tacksam för alla svar |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
blacken Medlem

Registreringsdatum: 06 augusti 2009 Inlägg: 694
|
Postat: lör jul 31, 2010 1:06 pm Rubrik: |
|
|
| Tonks skrev: | | Tonks skrev: | Jag beställde alla fyra glidpinnar på MC varuhuset, skulle hämta ut dem och då fanns det bara två.
Tack för alla svar  |
Hej igen
Har nu bytt glidpinnar samt gummitätningarna, fyllt på luft i gafflarna, kollat styrlagren, kollat bromsskivorna, bromsklossar men klonket är fortfarande kvar.
Min mek kompis kopplade ur anti diven och då försvann klonket.
Så nånstans vid gaffelbenet kommer det ifrån. Frågan är bara vilken del ska bytas? Det är ju hur många småbitar som helst. Någon som har ngt tips?
Tacksam för alla svar |
Det kan vara glidlagringarna i gaffelbenen.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|