Spice Girls?adrian_vg skrev:Om många säger att en hjälm är bra, så kan det finnas sannolika skäl till att den är det.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Henning skrev:Spice Girls?adrian_vg skrev:Om många säger att en hjälm är bra, så kan det finnas sannolika skäl till att den är det.
"Sverker" testade fel. Det är bevisat. Jag har ALLA gånger hellre en Nolan på mig än någon Biltema eller annan kines. Stort sett alla hjälmar med märkning E13 på hakbandet går i Hennings "Sverkersoptunna".Ronny skrev:E klart de e skillnad,men som den gode Sverker testade så KAN säkerheten vara lika på en billig som på en dyr,men jag skulle inte köpa en biltemahjälm ändå.
Det tråkiga svaret är att du kan få reda på vad andra kör med, men att därifrån dra slutsatsen att det kommer att passa dig går inte... bästa rekommendationen är att du åker till en välsorterad handlare och ber att få prova olika modeller både i butiken och ute på vägen.Ronny skrev:Om jag då smått omformulerar mej lite.
Vad är rekomenderbart för en skogstomte på 180 cm,skapligt runt huvud och Vfr ??
Jag har just nu en Scorpion-hjälm som passar bra,har skön komfort,men köra sträckor längre än 2-3 mil funkar föga utan proppar.
Pelle på RPM MC i Sumpan brukar veta vad han pratar om.Ronny skrev: Vad är rekomenderbart för en skogstomte på 180 cm,skapligt runt huvud och Vfr ??
Jag har just nu en Scorpion-hjälm som passar bra,har skön komfort,men köra sträckor längre än 2-3 mil funkar föga utan proppar.
Testade Fel??Henning skrev:
"Sverker" testade fel. Det är bevisat. Jag har ALLA gånger hellre en Nolan på mig än någon Biltema eller annan kines. Stort sett alla hjälmar med märkning E13 på hakbandet går i Hennings "Sverkersoptunna".
/H
Var själv i kontakt med Drapkin på Grahns efter testet, fick även ett annat, senare "dementeringstest" från honom. Iom detta så sjönk även min tillit till denna hjälmtyp. Vid ett test av en hjälm så tycker jag, att man bör köra worst case scenario.Ronny skrev:Testade Fel??Henning skrev:
"Sverker" testade fel. Det är bevisat. Jag har ALLA gånger hellre en Nolan på mig än någon Biltema eller annan kines. Stort sett alla hjälmar med märkning E13 på hakbandet går i Hennings "Sverkersoptunna".
/H
asså,viss finns det normer som man ska prova efter,men detta var ju ett test för o se om hjälmarna klarade en smäll lika bra-spelar ju mindre roll om normen säjer att man ska träffa exakt där eller där.
Dunsar man i backen så kan man slå i vilken del av krukan som helst.
Så att sverker testade fel...njaa,mjoo-enligt hur testerna SKA göras,så visst,men inte enligt hur en smäll kan se ut i verkligheten.
Oavsett vilket-jag hade inte handlat en hjälm på lidl/biltema ändå
Så sant. Jag skulle införskaffa mig en Shoei...men jag fick visst tänka om pga passformen. Den skiljer sig en del mellan olika hjälmtyper.Sälle skrev: Men en Shoei passar inte allas huvudtyper, jag kan t.ex. inte ha en Arai
Samma för mig, fick oxå välja en ARAI och där satt bara allt helt perfekt, shoei känns lite rundare, jag har lite avlångt smal huvudform.Mister skrev:Så sant. Jag skulle införskaffa mig en Shoei...men jag fick visst tänka om pga passformen. Den skiljer sig en del mellan olika hjälmtyper.Sälle skrev: Men en Shoei passar inte allas huvudtyper, jag kan t.ex. inte ha en Arai