Skumt el-problem
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- StigH
- Donator 2014
- Kontakt:
Är man lika envis som jag går det mesta att reparera..
Vi använder för tredje året i rad t ex en gräsklippare som jag fick på återvinningsstn, den var "trasig"..Lite service och kärlek så..
Sitter fö just nu och försöker att repa ett startrelä till Honda.
Nytt kostar runt 800:-
Har repat flera tidigare från andra märken..
Vi använder för tredje året i rad t ex en gräsklippare som jag fick på återvinningsstn, den var "trasig"..Lite service och kärlek så..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Jag märker att jag får reparera en hel del grejor på Edwin, när delarna antingen inte finns nya, eller kostar för mycket. Närmast på önskelistan står ett nytt avgasrör och ljuldämpare till en låg penning. Misstänker dock att det kommer att bli stålborste, slippapper och Biltemas avgassprejfärg på det gamla...StigH skrev:Är man lika envis som jag går det mesta att reparera..
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
-
- Medlem
Hmmm... Nu strejkar det med laddning till det andra batteriet. Har mätt (över batteriet) och det laddar, men troligen räcker inte krämen till när jag kör på hel/halvljus. Vet inte om det kan bero på inkopplingen av GPS, men med tanke på de sladdarnas tjocklek borde det inte kunna orsaka några problem.
Har kopplat loss laddreläet och ska be en verkstad mäta på det. Verkar vara oändligt motstånd mellan stiften, vilket det inte ska vara. Det finns angivet hur mycket motstånd det ska vara i en handbok, jag har provat med att "växla proberna", och har för mig att EN diod ska ha ett näst intill oändligt mostånd i ena riktningen.
Hur komponenterna i laddreläet är kopplat har jag ingen aning om, men det borde visa någon differens. Ska väl tillägga att man enligt handboken skall mäta på laddreläet när det inte är inkopplat.
Om verkstaden inte kan konstatera fel på reläet, får jag nog börja med att koppla bort GPS:en helt och sedan börja om. Tycker dock det är märkligt om den ska kunna störa - dels för att själva enheten bara är i när jag kör med hojen - men man kanske ska börja med att plocka bort "extragrejer".
Batteri nr 1 satte jag i nyligen (2:an på laddning), dock utan att ha satt dit jordkabeln. Läckströmmen över batteriet uppgår till 1,04 mA, vilket ska vara ok.
Kanske är det bra med följande tillägg; Batteriet (nr 2) var fulladdat när det sattes i. Har misstänkt att något är skumt och fick tyvärr ett JA på den frågan idag. Mätte när jag kom hem (över batteriet) och spänningen över batteriet låg mellan 11.9-12.3 V. Även beroende av om jag satte på ljuset/p-ljuset eller hade det avstängt.
SUCK!
Har kopplat loss laddreläet och ska be en verkstad mäta på det. Verkar vara oändligt motstånd mellan stiften, vilket det inte ska vara. Det finns angivet hur mycket motstånd det ska vara i en handbok, jag har provat med att "växla proberna", och har för mig att EN diod ska ha ett näst intill oändligt mostånd i ena riktningen.
Hur komponenterna i laddreläet är kopplat har jag ingen aning om, men det borde visa någon differens. Ska väl tillägga att man enligt handboken skall mäta på laddreläet när det inte är inkopplat.
Om verkstaden inte kan konstatera fel på reläet, får jag nog börja med att koppla bort GPS:en helt och sedan börja om. Tycker dock det är märkligt om den ska kunna störa - dels för att själva enheten bara är i när jag kör med hojen - men man kanske ska börja med att plocka bort "extragrejer".
Batteri nr 1 satte jag i nyligen (2:an på laddning), dock utan att ha satt dit jordkabeln. Läckströmmen över batteriet uppgår till 1,04 mA, vilket ska vara ok.
Kanske är det bra med följande tillägg; Batteriet (nr 2) var fulladdat när det sattes i. Har misstänkt att något är skumt och fick tyvärr ett JA på den frågan idag. Mätte när jag kom hem (över batteriet) och spänningen över batteriet låg mellan 11.9-12.3 V. Även beroende av om jag satte på ljuset/p-ljuset eller hade det avstängt.
SUCK!
------------------------------------------
VarFöR skratta när man kan le högt?
- StigH
- Donator 2014
- Kontakt:
GPS:s strömförbrukning är normalt försumbar, under körning. T o m mnin gamla VF har en generator på 350W. Men GPS:n ska nog inte vara fast ansluten när hojen står. 14Ah är trots allt inte SÅ mycket..Acken ska i 1:a hand tillhandahålla startström. En bil med t ex 1200cc motor har ju vanligen ett 45Ah batteri, hojen har 14Ah..Sudden skrev:Vet inte om det kan bero på inkopplingen av GPS,
Har kopplat loss laddreläet och ska be en verkstad mäta på det. Verkar vara oändligt motstånd mellan stiften, vilket det inte ska vara. Det finns angivet hur mycket motstånd det ska vara i en handbok,
Hur komponenterna i laddreläet är kopplat har jag ingen aning om, .. handboken skall mäta på laddreläet när det inte är inkopplat.
..och spänningen över batteriet låg mellan 11.9-12.3 V. Även beroende av om jag satte på ljuset/p-ljuset eller hade det avstängt. SUCK!
Lägre Ah-tal = högre inre resistans = lägre startspänning, dvs man behöver all kräm i batteriet man kan få.
Batteriets funktion under körning är enbart att ta emot laddning till nästa startförsök och i viss mån hjälpa till att hålla systemspänningen i elsystemet på en lagom nivå, 13V, plus/minus en del..
Laddrelän tycks leva ett tufftliv på hojar, en vanlig felkälla, få har riktiga generatorer av av biltyp där regulatorn styr generatorn.
Undrar om verkstaden kan "mäta upp" din laddregulator? Elkunskaper är vanligen inte "core business"

Manualen ger vissa hintar om vad man kan göra..
http://www.cantonmg.com/stewsplace/Shop ... F750C.html
( Till en äldre hoj men skillnaderna är sannolikt små.)
Viktigast är att kolla spänningen över batteripolerna vid uppvarvning, då ska spg öka markant uppåt 14.5V och sen stanna där.
SJUNKER spänningen när du varvar är det fel på ladd regulatorn..
Ladd reg är inte reparerbar, bara att hosta upp för en ny...
Inte så mkt man kan göra. Man kan mäta (3-fas) statorlindningarna på hojen (3 gula kablar, ska vara lika resistans ober av hur man mäter.)
"..och spänningen över batteriet låg mellan 11.9-12.3 V." (Lite lågt, aldrig under 12V på ett friskt och laddat batteri). Spg ska sjunka lite när du slår på ljuset
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
-
- Medlem
Jag försökte mäta motståndet mellan några olika kontakter och fick samma på alla - enligt multimetern oändligt - killen på verkstaden gjorde detsamma, gick något noggrannare tillväga och fick mätbart motstånd vid 1 tillfälle. Hade med mig en manual som jag fått tips av via VFR-forum och som inte bommat än så länge, utan verkar vara korrekt.StigH skrev:
GPS:s strömförbrukning är normalt försumbar, under körning. T o m mnin gamla VF har en generator på 350W. Men GPS:n ska nog inte vara fast ansluten när hojen står.
....
Undrar om verkstaden kan "mäta upp" din laddregulator? Elkunskaper är vanligen inte "core business"![]()
Manualen ger vissa hintar om vad man kan göra..
http://www.cantonmg.com/stewsplace/Shop ... F750C.html
....
Jäpp, jag känner till det där. Batteriet ska ligga mellan 13,5 och 14,5 V med motorn igång under laddning. Det kan finnas fler felkällor, statorn är en men eftersom mycket tyder på att laddreläet är krassligt är ett sådant beställt. Ska komma imorgon redan enligt den som har hand om reservdelar på firman, de ska skicka listan idag..."..och spänningen över batteriet låg mellan 11.9-12.3 V." (Lite lågt, aldrig under 12V på ett friskt och laddat batteri). Spg ska sjunka lite när du slår på ljuset
Beställer "pirat" eftersom jag inte ser någon anledning att betala för en Honda-dekal på förpackningen. Det kan mycket väl vara samma företag som gör "båda".
- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Min bror har en Honda VFR 800 1998 modell, som gir altfor MYE strøm... Den originale som ble ødelagt viste 16,5V og kontakten smeltet. Jeg bestilte en ny pirat, og den viste 15,8V v 3000 rpm. Jeg ringte inn, og de sa det måtte være noe galt med laderegulatoren. Jeg fikk en ny tilsendt i posten, satt den på, men den gir også 15,5V ved 3000RPM.
Er det mulig at noe annet kan være galt? Irriterende for han å ha ferie (semester) uten å få kjørt sykkel...
Setter pris på alle svar og tips..
Er det mulig at noe annet kan være galt? Irriterende for han å ha ferie (semester) uten å få kjørt sykkel...

- Kjør som om enhver bilist er en elg... !
Då är det även något lattjo med den regulatorn. reklamera den..absinna skrev:Min bror har en Honda VFR 800 1998 modell, som gir altfor MYE strøm... Den originale som ble ødelagt viste 16,5V og kontakten smeltet. Jeg bestilte en ny pirat, og den viste 15,8V v 3000 rpm. Jeg ringte inn, og de sa det måtte være noe galt med laderegulatoren. Jeg fikk en ny tilsendt i posten, satt den på, men den gir også 15,5V ved 3000RPM.
- Tommy Gsson
- Donator 2023
Hur är konditionen på batteriet? Tillräckligt med vatten i?absinna skrev:Min bror har en Honda VFR 800 1998 modell, som gir altfor MYE strøm... Den originale som ble ødelagt viste 16,5V og kontakten smeltet. Jeg bestilte en ny pirat, og den viste 15,8V v 3000 rpm. Jeg ringte inn, og de sa det måtte være noe galt med laderegulatoren. Jeg fikk en ny tilsendt i posten, satt den på, men den gir også 15,5V ved 3000RPM.
Om inte det finns last så kan spänningen skena iväg.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
-
- Medlem
Köpte - och fick det bytt under service - genom Mc-kompaniet i Väring. De tar en del grejer genom Max Mc kan vara därigenom. Kolla med din handlare!HondaHasse skrev:Var köpte du reläet och vad kostade det?
Undrar hur man gör för att "få in" en url i ett namn eller löpande text...?
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Så där.Sudden skrev:Köpte - och fick det bytt under service - genom Mc-kompaniet i Väring. De tar en del grejer genom Max Mc kan vara därigenom. Kolla med din handlare!HondaHasse skrev:Var köpte du reläet och vad kostade det?
Undrar hur man gör för att "få in" en url i ett namn eller löpande text...?

Klicka på edit-knappen och kolla texten och koden mellan url-taggarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
===
===