När jag trycker på bromshandtaget (under körning) så säger det klonk någonstans i båda oken fram. Hojen niger ganska mycket dessutom men det antar jag beror på för lite luft i gafflarna?
Hur som haver så är det där klonket väldigt störande. Har pratat med flera duktiga hojkännare men de flesta säger att jag inte behöver bry mig och att det säkert ska låta så.
Men jag är inte riktigt tillfreds med detta. Ska det verkligen låta så här?
Jag vill veta om jag behöver byta något och i så fall vad?
Mycket tacksam för svar
Gafflarna vet jag redan vad jag ska göra med men det där klonket i oken gillar jag inte. Vet inte exakt var men oken är det definitivt. De känns glappa när man känner på dem. Kanske det som låter när man drar bromsen? Att de verkligen nyper till då?
De glappar både i sidled och framåt. Inte mycket men ändå.
Tonks skrev:Gafflarna vet jag redan vad jag ska göra med men det där klonket i oken gillar jag inte. Vet inte exakt var men oken är det definitivt. De känns glappa när man känner på dem. Kanske det som låter när man drar bromsen? Att de verkligen nyper till då?
Tonks skrev:Gafflarna vet jag redan vad jag ska göra med men det där klonket i oken gillar jag inte. Vet inte exakt var men oken är det definitivt. De känns glappa när man känner på dem. Kanske det som låter när man drar bromsen? Att de verkligen nyper till då?
Nej de bottnar inte och nej inga packboxar.
Nedslitna glidpinnar?
Har varit inne på gummibussningarna som är runt glidpinnarna??? Kan det vara dem??
Nej de bottnar inte och nej inga packboxar.
Nedslitna glidpinnar?
Har varit inne på gummibussningarna som är runt glidpinnarna??? Kan det vara dem??
Nej, som ska bara täta inget mer, men glutta på glidpinnarna och deras lagring. Alternativt glidbussningarna i/på gaffelrören,släng även ett kritiskt getöga på styrlagringen/hjullager samtidigt..Även väldigt "långsökt" kolla att oken är ordentligt dragna..
Nej, som ska bara täta inget mer, men glutta på glidpinnarna och deras lagring. Alternativt glidbussningarna i/på gaffelrören,släng även ett kritiskt getöga på styrlagringen/hjullager samtidigt..Även väldigt "långsökt" kolla att oken är ordentligt dragna..
Styrlagret är nybytt då det inte gick igenom besiktningen i våras...
Ahhh har varit inne på det. Kanske borde undersöka det?
Kostar ca 80kr för två st. Inga stora summor det handlar om alltså.
Skaffade två såna och ställde sen av hojen. Hann aldrig montera på dem på min grönviffer...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Skaffade två såna och ställde sen av hojen. Hann aldrig montera på dem på min grönviffer...
Låter som ett ställe att börja på iaf. 80 kronor var ju inte mycket.
Tack så jättemycket allihopa för era svar
Kommer ni på något annat så säg gärna till.
Tonks skrev:
Tacksam Jamtlandstaus
Du har ju även två plåtbleck i oken som fixerar beläggen, kolla att dom är hela..
Kan inte vara så att det är en av skivorna som rör sig lite i nitarna, har för mig att det finns ett litet glapp i nitarna och med tiden kan det bli större. Vet inte om det låter "klonk" precis men ändå en ide.
adrian_vg skrev:
Tacksam Jamtlandstaus
Du har ju även två plåtbleck i oken som fixerar beläggen, kolla att dom är hela..
Japp, det ska jag göra. Har beställt både glidpinnar och gummitätningar nu som jag borde få på onsdag.
Om det inte funkar så blir det iaf nya grejer. Gissar att det fortfarande är original delarna som sitter
Tack för alla svar
Maciver skrev:Kan inte vara så att det är en av skivorna som rör sig lite i nitarna, har för mig att det finns ett litet glapp i nitarna och med tiden kan det bli större. Vet inte om det låter "klonk" precis men ändå en ide.
När jag rör på oken så känns det som om klonket kommer därifrån men jag ska kolla. Tack för tipset
Tonks skrev:När jag rör på oken så känns det som om klonket kommer därifrån men jag ska kolla. Tack för tipset
Har du flytande skivor alls på din modell? Oket ska dessutom kunna röra sig en bit i sidled.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!