Styrfladder vid växling

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Styrfladder vid växling

#1 Inlägg av Since-2009 »

När jag kör aktivt eller på bana så kan den bråka lite med mig vid växling, tror det alltid var 2-3 och 3-4 växling då jag sällan drar på något särskilt från 1´an. Har hittils aldrig blivit okontrollerbart eller så men visst reagerar man, skulle det komma i ett kurvigt parti så vette farao. Visst sitter jag och håller stelopererat i styret så händer det väl förmodligen inte men så vill man ju inte behöva åka omkring.

Dämpinställning, styrdämpare eller vad är det som gäller? Enda jag pillat på är förspänningen för bak då det är bara att skruva en ratt för hand på min, den är ställd på standardinställningen enligt instruktionsboken. De andra två justeringarna vet jag inte.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Styrfladder vid växling

#2 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Visst sitter jag och håller stelopererat i styret så händer det väl förmodligen inte men så vill man ju inte behöva åka omkring.
Spänd och trött i armarna efter ett pass? Tar sidvindarna tag i dig så att hojen drar nån meter eller så åt endera sidan? Känns bekant?

Styret finns mest till för att hänga reglage på. Din förankring ska vara med knäna runt tanken. Enbart. Spänn upp magen och ryggen lite grann vid gasning och bromsing. Armarna ska vara lösa, slappa och lediga hela tiden. Det kommer inte på en gång, utan rutinen måste nötas in, om och om igen tills det sitter.

När detta funkar, kommer du att känna att du har en helt annan hoj, du kommer att ha lite träningsvärk i låren (vilket är ett bra tecken) och sidvindar kommer inte att besvära dig mer.

HTH.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#3 Inlägg av Since-2009 »

Nja jag har funderat på det, alltså körteknik, o jag blir inte riktigt klok där. Ex min förra CB1000R så hände det aldrig, starkare och mer kompakt register men visst var det annan körställning. Bankörningen körde vi 15 min pass så det var inte koncentrationen och blåste gjorde det inte heller nämnvärt.

Ska jämföra med en annan viffer och höra med en som har en CBR1100XX med VFR styrhalvor för att se om jag blir någe klokare =0) Naturligtvis övar jag körteknik kontunerligt och tror mig på inget sätt vara fulländad där men det kändes som en bra idé att höra efter om andra upplever detta otyg.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#4 Inlägg av blacken »

Hojen ska vara stabil oavsett vid växling (däckens gyrokraft), skulle nog glutta på styrlager, svinglager, hjullager fram och bak, oljenivå i gaffelrören, eventuellt glapp i gaffeln, (glidlagringarna) spänna upp dämpningen bak och även ställa upp fjädrarna i gaffeln ett eller två snäpp i samband med det.
Eller smacka dit en Öhlinare bak som man även kan ställa returen på..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Nja jag har funderat på det, alltså körteknik, o jag blir inte riktigt klok där. Ex min förra CB1000R så hände det aldrig, starkare och mer kompakt register men visst var det annan körställning. Bankörningen körde vi 15 min pass så det var inte koncentrationen och blåste gjorde det inte heller nämnvärt.
Min XL600R är småvinglig redan i stadstrafikhastigheter. Men i mitt fall handlar det om en långbent hoj med inbyggt svaj och trådekerhjul samt ingen kåpa som avlastar fartvinden från armarna, som då är fri att ge styrimpulser till hojen.

Tror Blackens förslag om koll av lager mm är en bra början. Men det låter lite skumt att du bara har besvär från växel 2-3 och 3-4. Handlar det om fullgasväxlingar??
blacken skrev:Eller smacka dit en Öhlinare bak som man även kan ställa returen på..
Hur var det nu med dyra tips till kamraterna? :lol:
Senast redigerad av adrian_vg den tis jul 06, 2010 15:58, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#6 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Eller smacka dit en Öhlinare bak som man även kan ställa returen på..
Hur var det nu med dyra tips till kamraterna? :lol:
"i`l just go with the flow". Och blir väldigt lätt påverkad av grupptrycket.. :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:"i`l just go with the flow". Och blir väldigt lätt påverkad av grupptrycket.. :D
:lol: :lol: :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#8 Inlägg av Mister »

Viffern är en stabil hoj, så det är nog att se över det mekaniska såsom blacken skriver.

Pilla du med fjäderinställningarna, så är en av de viktigaste detaljerna att få in "hänget" (sag). Standard inställningar enl. handboken har jag fått för mig är dimensionerade för en lättviktsjapan och inte en fullvuxen svensk :lol:

Här är en rätt hyfsad beskrivning för att hur få till det någorlunda själv.

http://www.gostar-racing.com/club/motor ... %20Rebound

Men att få till "rätt" inställning är en vetenskap, där det heller inte är fel att ta hjälp av proffs. Avarage här på forumet är en kille som är rätt vass på det, men håller till på västkusten har jag för mig.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#9 Inlägg av Since-2009 »

adrian_vg skrev:Men det låter lite skumt att du bara har besvär från växel 2-3 och 3-4. Handlar det om fullgasväxlingar??
Jo eller inte varje gång men visst varvas det en del, framförallt på bana =)
blacken skrev:Eller smacka dit en Öhlinare bak som man även kan ställa returen på..
Den ska vara ställbar original även om jag inte satt mig in i det där ännu, ska utforska länken. På min ska det gå att justera:

Fjäderförspänning fram + bak

Returdämpning bak

Styrlager och andra glapp har jag svårt att tro på denna maskin med 800 mil på mätaren men ska göra en check i veckan med hjälp av folk vana att kontrollera detta.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:
adrian_vg skrev:Men det låter lite skumt att du bara har besvär från växel 2-3 och 3-4. Handlar det om fullgasväxlingar??
Jo eller inte varje gång men visst varvas det en del, framförallt på bana =)
Det är inte så att du drar på så mycket med gasen att hojen då reser sig lite på bakhjulet, framhjulet lättar lite grann och att styrfladdret kommer därifrån? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#11 Inlägg av Since-2009 »

Jo alltså att det blir ju den effekten, sen att den verkligen lyfter vette farao, det tror jag den är för trött för ;) Men dämpinställningar och styrdämp kan ju vara intressant för det.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#12 Inlägg av marinmo »

Powerwheelies går bara på 1an, 2an får man nog kämpa en hel del med det, 3-4an är det helt "out of the question". Kraften uppåt torde således inte vara något problem, här är det nog något annat som spökar.

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#13 Inlägg av Since-2009 »

Ja något måste jag göra åt det här eländet, ska kolla om verkstan är duktiga på inställningar. Idag stressa jag iväg lite för jag skulle möta upp en polare och vidare till Rörken, den fladdrar till lite när den vill när man kliver på och jag lovar att jag har testat mig själv hur jag kör och det kan inte vara tanken att man ska behöva parera den så exakt så fort man eldar på lite. T.o.m på Rörken fick jag något "slag" och där gick det inte fort, tror inte ens jag växla en enda gång dessutom utan jag höll mig på tvåan och det var nog när V-tecen sparka i som den fick lättningstendenser.

Känns mekigt att byta framdämpare för att få justermån för returdämp men om man byter viskositet kanske, ska naturligtvis se över fjäderförspänningen också.

Getingdjävul som attackera i motorvägshastighet + moms, fiii satan vad det värkte under säkert två minuters färd... Vad är oddsen att gadden ska smaska fast i den hastigheten?

Bild
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Cimmerier
Medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: tis feb 16, 2010 05:20
Ort: Klippan

#14 Inlägg av Cimmerier »

Uhmm... Pallade inte med att läsa igenom hela tråden, så det kanske är någon som har varit före mig om detta, men kolla upp styrlagren. Kör man aktivt med en hoj så kan de slitas tämligen fort. Ditt sätt att beskriva problemet gör att det låter ganska troligt iaf...

//Cimme - Hämtar min VFR om 7 timmar :D
Millions of flies can´t be wrong...EAT SHIT!!
Eller som frun brukar säga: Jag är inte dum...Jag har bara lite otur när jag tänker...
Honda Hornet - Såld
Blackbird - Kraschad
Suzuki SV 650 - Såld
Firestorm - Utlånad till frugan
VFR 1200 - Grå förstås...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Getingdjävul som attackera i motorvägshastighet + moms, fiii satan vad det värkte under säkert två minuters färd...
Slaskade på en geting, eller om det var ett bi, häromdan, så vingarna yrde. Det lilla odjuret lyckades precis träffa i glipan mellan det marginellt öppna visiret och käkbiten på hjälmen. Trodde den for vidare till de sälla jaktmarkerna pga splattret. Efter tio minuter ser jag i ögonvrån nåt gulsvart som kommer krypande nerifrån och upp mot näsan... Visiret åkte upp snabbt som f@n och allmänt viftande och vinglande på bågen. Oskön överraskning... :shock:

Mina sympatier till dig, som faktiskt blev stucken.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar