Var på en kvällstouring idag. En klubbkollega i ÖAMCK visade sig ha en viffer-1200 med ett Akrapovic slipon. Bilder nedan!
Ser rätt ok ut jmfm originaldämparen, men jag skulle nog vilja ha denna Akra-pipa högmonterad om möjligt.
Beklagar fotokvaliteten, det är mobilkameran...
Bilagor
PIC_0051_800x600.jpg (149.75 KiB) Visad 8493 gånger
PIC_0050_800x600.jpg (150.21 KiB) Visad 8495 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tyrannosaurus skrev:Jaha en till som har sanerat det gräsliga originalröret.
Enligt ägaren det första i Sverige.
Tyrannosaurus skrev:Förutspåelsen att inte så många kommer köra runt med VFR1200 originalrör verkar stämma
Misstänker det.
Dämparen i sig ser rätt juste ut, men röret som går fram till ljuddämparen gör en jättelov runt saker och ting där nere. Ser lite hemmabygge ut. Iofs, sämre hemmabyggen har man väl sett, men detta är ju en kommersiell produkt...
Tror dessutom fortfarande att ett högmonterat slipon hade varit snyggare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qS3aRHXD ... re=related[/youtube]
Roligt att det kommer lite flera finare system än krombucklan som e org.
(liten notis bara tycker att org hade vart lite mer ok om den haft ett svart fält på sig)
Seth skrev:Roligt att det kommer lite flera finare system än krombucklan som e org.
(liten notis bara tycker att org hade vart lite mer ok om den haft ett svart fält på sig)
Two Brothers-dämparen ser nästan snyggare ut än Akra-pipan, ser kortare ut och döljer inte så mycket av enkelsvingen som Akrapovic. Snyggt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Ville ha högmonterad men funkar inte med original packfickorna, i övrig fick bort "skotersoudet"
lite mer pullver .Smaken är ju dela snyggt eller inte original hemsk i alla fall.
Akrapociv var en utav dom första med slip-on til VFR1200:an, sen har det kommit många fler.
Orginal dämparen har en servo under sadelen med wire ned til pipan.
Övre piphål er blokkerad vid låga varvtal, stypt ca 80% (det gir mindre ljud i låg hastighet och bätre vridmoment vid låga varvtal).
Vid hårdare gaspådrag öpnar ventilen (mer "cool" ljud och bätre flöde).
Enkelte har tagit av wiren för at ventilen ska stå öppen slik at man får fet ljud ochså vid stadskjörning = man tappar mycket vridmoment vid låga hastigheter.
Akrapovic'en är den enda slip-on som jag har sett som har eksos-ventil (på röret ca 15 cm innan pipan), wire och som brukar VFR'ens orginala servo.
Så om man har en VFR1200 så tenk igjenom hvilken slip-on man handlar slik at man tar vara på det som Honda har utveklat.
Jag är mycket nöyd med min Akra (lågtsittande).