Hackig gång vid marschfart

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Hercules
Donator 2009
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jun 05, 2007 10:40
Ort: Lidköping

Hackig gång vid marschfart

#1 Inlägg av Hercules »

Vid sista körningen förra året uppkom ett nytt spännande fel, som hållit i sig ända tills nu. Mellan ca 3500 och 4700 varv hackar och "hugger" motorn kraftfullt, huvudsakligen på 5:an och 6:an, och det är normalt där jag ligger vid landsvägskörning. Har haft in den på verkstad, de konstaterade att den går magert i det varvtalsområdet men snarare fett vid andra varvtal. Stift har bytts och felsökning på insprutningen har inte visat på några fel.
Jag kan förvisso komma ifrån bekymren genom att ligga på lägre växel och högre varv, men det känns som att bara kurera symptomen och inte orsaken...
Verkstadens nästa idé är montering av Power Commander, men någon här kanske har haft samma fel och vet mer?!
Har lurat på om det kan vara kassa lambdasonder eftersom det uppträder vid "ekonomifart", det är väl där de ska optimera utsläpp.
Men som sagt, tips mottages tacksamt!
GLOBAL UPPVÄRMNING FÖRLÄNGER SÄSONGEN!

Yamaha XJ 900-83, 87-90 (första hojen, hade inte ens moppe innan...)
Yamaha XZ 550-82, 90-91
Kortare uppehåll..., 91-05
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hackig gång vid marschfart

#2 Inlägg av tersan »

Hercules skrev:Vid sista körningen förra året uppkom ett nytt spännande fel, som hållit i sig ända tills nu. Mellan ca 3500 och 4700 varv hackar och "hugger" motorn kraftfullt, huvudsakligen på 5:an och 6:an, och det är normalt där jag ligger vid landsvägskörning. Har haft in den på verkstad, de konstaterade att den går magert i det varvtalsområdet men snarare fett vid andra varvtal. Stift har bytts och felsökning på insprutningen har inte visat på några fel.
Jag kan förvisso komma ifrån bekymren genom att ligga på lägre växel och högre varv, men det känns som att bara kurera symptomen och inte orsaken...
Verkstadens nästa idé är montering av Power Commander, men någon här kanske har haft samma fel och vet mer?!
Har lurat på om det kan vara kassa lambdasonder eftersom det uppträder vid "ekonomifart", det är väl där de ska optimera utsläpp.
Men som sagt, tips mottages tacksamt!
Går det inte att läsa av felkoder i insprutningen? Isåfall borde man kunna upptäcka felaktiga lambdasonder. Annars går de ju att mäta upp manuellt förstås... Power Commander lär knappast hjälpa om olika givare lämnar fel signaler.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hackig gång vid marschfart

#3 Inlägg av adrian_vg »

Gör pair/flapper-moddningen så ska du se att tuggandet vid varvtalen du nämner försvinner. :D

Dessutom, neråt 3000-3500rpm är närmast att betrakta som tomgång. Bara en tanke...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#4 Inlägg av Jimmy.S »

skulle mycket väl kunna vara lambdan som är för trött och inte hänger med, går att mäta med en snabb multimeter hur svängningarna är så kan du ju ta reda på om den är frisk om du vill, men detta borde ju verkstaden ha gjort, inte säkert att det sätter felkod på lambdans åldrande, brukar bara sätta fel på avbrott på dom äldre systemen, ska det ge ett åldrande feldiagnos så måste det finnas 2 sonder. 1 före och 1 efter,då hålls det även koll på katten.

Tempgivaren? är ju i dellastområdet och borde mätas mot temp för att optimera, vid fullast kan det ju gå efter fasta värden och feta på som det ska göra så det lät väl ganska ok?

gasspjällpotentiometrar? vet inte om det sitter några såna eller gasspjällslägesgivare men det kanske är något knas där med i just där.

Angående powercommander så låter det som en lustigt sätt att felsöka, du har inte kvar original avgas som du kan slänga på och testa o köra med ett tag och se om det går bättre med lite mer motstånd? då ska ju inte bågen gå magert i dellastområdet

Detta är vad jag kommer på nu, iallafall några funderingar :roll:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Kolla på de enkla fixarna först - PAIR och flappern - innan du börjar riva i motorn. Mina fem öre...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#6 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Kolla på de enkla fixarna först - PAIR och flappern - innan du börjar riva i motorn. Mina fem öre...
Men de moddarna kommer inte att åtgärda problemet... bättre att fixa felet först.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#7 Inlägg av TG »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Kolla på de enkla fixarna först - PAIR och flappern - innan du börjar riva i motorn. Mina fem öre...
Men de moddarna kommer inte att åtgärda problemet... bättre att fixa felet först.
Håller helt med Tersan! Moddarna är fina att göra men de lagar inga fel....
Likaså PC, väldigt bra men någonstans så är det något som tjorvar...

Lycka till!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Kolla på de enkla fixarna först - PAIR och flappern - innan du börjar riva i motorn. Mina fem öre...
Men de moddarna kommer inte att åtgärda problemet... bättre att fixa felet först.
Jodå, killen kör ju på femman och sexan på 3500rpm... :roll:

Tumregel:

50km/h - stadstrafik: tredje växeln som högst, ger ca 3500-4000rpm på mätaren.

70km/h - mindre landsväg: tredje, ev fjärde växeln som högst, ger ca 4000rpm på mätaren.

90km/h - landsväg: fjärde eller femte växeln. Femte om man vill sänka varvet lite grann. Ger ca 5000-6000rpm på mätaren om jag minns rätt.

110km/h och högre - motorväg: femte eller sjätte växeln, beroende på omständigheterna. Ger ca 6000-8000rpm på mätaren.

Min svartviffer hackar också på femman och sexan när motorn bara snurrar på 3000-4000rpm. Växla ner och använd korrekt växel för hastigheten. :!:

Att motorn hugger kan också ibland bero på för hårt spänd kedja eller vilken motorolja man har haft i.

Edit: Just vid de varvtalen som nämns, mellan ca 4000-5000rpm går vifferinsprutarna som sämst (magrast) pga emissions- och ljudkontrollerna. Flapper och PAIR-moddarna fixar det. Denna kostar inget att göra. En PC kostar ca 4000kr...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#9 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Kolla på de enkla fixarna först - PAIR och flappern - innan du börjar riva i motorn. Mina fem öre...
Men de moddarna kommer inte att åtgärda problemet... bättre att fixa felet först.
Jodå, killen kör ju på femman och sexan på 3500rpm... :roll:

Tumregel:

50km/h - stadstrafik: tredje växeln som högst, ger ca 3500-4000rpm på mätaren.

70km/h - mindre landsväg: tredje, ev fjärde växeln som högst, ger ca 4000rpm på mätaren.

90km/h - landsväg: fjärde eller femte växeln. Femte om man vill sänka varvet lite grann. Ger ca 5000-6000rpm på mätaren om jag minns rätt.

110km/h och högre - motorväg: femte eller sjätte växeln, beroende på omständigheterna. Ger ca 6000-8000rpm på mätaren.

Min svartviffer hackar också på femman och sexan när motorn bara snurrar på 3000-4000rpm. Växla ner och använd korrekt växel för hastigheten. :!:

Att motorn hugger kan också ibland bero på för hårt spänd kedja eller vilken motorolja man har haft i.
Inte är väl en 800 så mycket sämre än en gammal 750? Jag kör utan problem i 50 på högsta växeln, utan några som helst ryck. Växlar ner gör jag för att köra om eller svänga i en korsning...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Inte är väl en 800 så mycket sämre än en gammal 750? Jag kör utan problem i 50 på högsta växeln, utan några som helst ryck. Växlar ner gör jag för att köra om eller svänga i en korsning...
Inte sämre, annorlunda i motorkaraktären.

Du har en förgasarhoj, Hercules har en insprutare - jo, skillnaden är milsvid! Låga varv blir hackigare på 800:an. En insprutare kommer inte i närheten av förgasarhojens mjuka ingrepp och flexibilitet (vid korrekt injusterade förgasare). På låga varv är inprutaren lite av och på och man måste ha lite stödgas genom tvära kurvor eller korsningar för att man inte ska hoppa fram. Det eller växla ner. :)
TG skrev:Håller helt med Tersan! Moddarna är fina att göra men de lagar inga fel....
Det är inte ett fel, utan en feauture pga lagstiftningen. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hackig gång vid marschfart

#11 Inlägg av adrian_vg »

Hercules skrev:[...] Stift har bytts[...]
Hur såg stiften ut när du bytte förresten?

Jag har dessvärre lite erfarenhet av dålig motorgång om man kör mycket på hög växel och låga motorvarv... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#12 Inlägg av Jimmy.S »

jag kan köra min viffer runt 2500rpm utan att den rycker, dock känner man ju kolvslagen,vibrerar och att motorn ansträngs väldigt mycket men det går, ljudet påminner lite av en ducce med lite varv ;) dock så är min nerdrevad 1 kugg fram och det ändrar ju min utvxl lite så det kanske blir små dödshugg ifall det går tyngre vid dessa varv ?

vid landsvägsåka ligger jag mellan 3000-5500 ungefär, vid 4500 går den riktigt mjukt o gott på 6:ans vxl.

jag har även gjort flapper/pair modden så det kan vara därför den betér sig så mjukt men motorn ska ju inte rycka kraftigt över 3500 varv för då är ju nåt fel känns det som, men under 3500rpm, ja ok då är jag med på flapper/pair modden men inte över 3500rpm.

och om man gör dessa moddar borde ju hojen gå ändå magrare pga mera luft.

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#13 Inlägg av marinmo »

800an är ju extremt av-på vid lägre RPMs, inte minst från tomgångsläge på rullen till lätt gaspådrag. Det är VERKLIGEN ett skutt från det att man har släppt gasen till det att man drar på minsta lilla, nästan så att det är otäckt. Skarpa kurvor är inget vidare alls mao. Tycker detta gör, iaf min, på gränsen till riktigt svårkörd. Skulle personligen inte rekommendera 800an som nybörjarhoj endast pga detta, vet inte hur det är med tidigare generationer. Skjutsa är också problematiskt om man inte har någon bakpå som är stark i kroppen och/eller med på att det ofta blir lite ryckigt.

Som Adrian säger, även om jag inte upplever samma ryckiga gång vid just dessa varvtal (ingen PAIR/Flapper), så är nog lösningen i detta fallet helt enkelt att ligga på rätt växel. Kör alltid på 2an i stan personligen.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#14 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Inte är väl en 800 så mycket sämre än en gammal 750? Jag kör utan problem i 50 på högsta växeln, utan några som helst ryck. Växlar ner gör jag för att köra om eller svänga i en korsning...
Inte sämre, annorlunda i motorkaraktären.

Du har en förgasarhoj, Hercules har en insprutare - jo, skillnaden är milsvid! Låga varv blir hackigare på 800:an. En insprutare kommer inte i närheten av förgasarhojens mjuka ingrepp och flexibilitet (vid korrekt injusterade förgasare). På låga varv är inprutaren lite av och på och man måste ha lite stödgas genom tvära kurvor eller korsningar för att man inte ska hoppa fram. Det eller växla ner. :)
TG skrev:Håller helt med Tersan! Moddarna är fina att göra men de lagar inga fel....
Det är inte ett fel, utan en feauture pga lagstiftningen. ;-)
Även min går fint såsom Jimmy.s beskriver. Inget "hackande". Blev det sämre med åren med den nya insprutningen måntro....
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:jag kan köra min viffer runt 2500rpm utan att den rycker, dock känner man ju kolvslagen,vibrerar och att motorn ansträngs väldigt mycket men det går, ljudet påminner lite av en ducce med lite varv ;) dock så är min nerdrevad 1 kugg fram och det ändrar ju min utvxl lite så det kanske blir små dödshugg ifall det går tyngre vid dessa varv ?
Där har du ditt svar, nerdrevad!

Jimmy.S skrev:jag har även gjort flapper/pair modden så det kan vara därför den betér sig så mjukt men motorn ska ju inte rycka kraftigt över 3500 varv för då är ju nåt fel känns det som, men under 3500rpm, ja ok då är jag med på flapper/pair modden men inte över 3500rpm.
Lite ryck får man räkna med på alla växlar, men det är lite mindre uttalat på högre växlar tycker jag.
Jimmy.S skrev:och om man gör dessa moddar borde ju hojen gå ändå magrare pga mera luft.
Men ändå går den bättre, mer ryckfri, med modden. Insprutningsviffrarna kanske är gjorda för att gå magert normalt sett?

Är det inte så att mager blandning ger högre temperatur på avgaserna? Högre temp är bättre för katalysatorns funktion.

Men vad vet jag, jag har ju bara kört 800:an i en månad. ;-)
Mister skrev:Blev det sämre med åren med den nya insprutningen måntro....
Inte omöjligt. Det är ju inte som att lagstiftningen map ljud och emissioner höjts till att tolerera mer. :?

Edit: Fö snackade jag med en klubbkollega om insprutning i samband med att jag beklagade mig för att svartviffern var svårkörd (läs läs ryckig på låga varv) på knixiga gokortbanor. Han har en BMW K75 och en del erfarenhet av insprutning på mc i allmänhet. Hans åsikt var att insprutare alltid varit lite tjorviga på låg- och mellanvarv. Han tyckte dessutom att insprutningarna inte blivit speciellt mycket mjukare i "ingreppet" sen hans K75, som vid det här laget är runt tjugo år gammal. :roll:
marinmo skrev:Kör alltid på 2an i stan personligen.
Som jag. Grönviffern funkade bättre på trean, tom fyran, i stadstrafik. Svartviffern måste man ha lite mer varm i motorn för en bra gång.
marinmo skrev:Skjutsa är också problematiskt om man inte har någon bakpå som är stark i kroppen och/eller med på att det ofta blir lite ryckigt.
Lustigt att du skulle nämna skjutsning. Tog med ut frun bakpå förra helgen så att hon också skulle få känna på den nya viffern, så att hon inte är helt novis för hur denna beter sig inför Linköpingskörningen i slutet av juli. Hon reagerade starkt på att det ryckte så, och att hon var tvungen att hålla i sig som f@n i mig. Sen tyckte hon att hon gled framåt mer än på grönviffern, men det kan ha att göra med knipningen. Eller brist därav...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar