

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Med sånt här väder vill man köraJimmy.S skrev:ja jag visste inte hur lagret ser ut därför skrev jag båda alternativenmen man blir ju nästan sugen på att byta bara för att testa, så mycket jobb verkar det inte vara men jag har ju semester nu och försöker hålla mig borta från allt som heter meka... men hur lätt är det när man vill ta hand om älsklingen?
ja kyla är ett bra knep, gjorde dom iallafall förr på motorcross motortillverkningen på hva, in med vevhuset i ugnen och lagrerna i frysen, sen var det mer eller mindre bara att lägga i dom (morsan jobbade med elittävlingsmotorerna förrMister skrev:Med sånt här väder vill man köraJimmy.S skrev:ja jag visste inte hur lagret ser ut därför skrev jag båda alternativenmen man blir ju nästan sugen på att byta bara för att testa, så mycket jobb verkar det inte vara men jag har ju semester nu och försöker hålla mig borta från allt som heter meka... men hur lätt är det när man vill ta hand om älsklingen?
![]()
Det är iofs inte så farligt jobb, men kan vara lite tjurigt. Inre lager kan sitta som fan. Sen är ett tips på vägen, är att förvara de nya lagren i frysen nån dag innan isättning.
Forskade lite i detta och det verkar som att framdrev är 17 original och cbx:en har 16, någon som har koll på om det är så? isånafall förstår jag varför den har ett så gottJimmy.S skrev: drevpaket är bytt till ett cbx750 fram (undrar varför?) och ett bakdrev till en vfr750 90-98? kedjan är en 530 rk xso 120l
Ok, verkstan hittade mitt fel. Att den skakade i 140. Felbalanserat framhjul. 25 gram tydligen, vet inte hur det kan skilja så mycke från en balanseringsmaskin till en annan.Maciver skrev:Jag har/hade samma på min 08. Samma tendens på vobbel vid 70 och i 140 är det grymt. Jag gjorde samma sak tog och skulle spänna styrlagermuttern. Låsmuttern kunde jag skruva lös med fingrara utan minsta ansträngning efter jag tagit bort blecket.
Knacka fram muttern några millimeter och sedan spände jag dit låsmuttern. Vet inte hur mycket skilnad det gjorde, men det blir nog en "tur" till med styrlagermuttern.
Var det inte det vi sa från början?Maciver skrev:Ok, verkstan hittade mitt fel. Att den skakade i 140. Felbalanserat framhjul. 25 gram tydligen, vet inte hur det kan skilja så mycke från en balanseringsmaskin till en annan.
Så jäkla enkelt var det.
Kanske det. Det konstiga är att killen som gjorde det har jobbat med däck väldigt länge och jag var med när vi balanserade och maskinen sa att det var OK.adrian_vg skrev:Var det inte det vi sa från början?Maciver skrev:Ok, verkstan hittade mitt fel. Att den skakade i 140. Felbalanserat framhjul. 25 gram tydligen, vet inte hur det kan skilja så mycke från en balanseringsmaskin till en annan.
Så jäkla enkelt var det.
Maciver skrev:Jaja, nu är det löst och hojen blev helt annorlunda. Nu kanske man slappnar av mer när man kör.
Ähummm!, så du erkänner frivilligt på ett allmänt mc forum att du får en "touringplatta" på knarren..olros skrev:Lite sent inlägg, eller?
Såna här wobbelproblem hade jag på min Yamaha 900 -85, salig i åminnelse. Med dess vingliga ram var den extremt känslig för slitet bakdäck. Så snart bakdäcket blev platt i mitten uppträdde wobbel i farter under ca 80, särskilt under nersaktande med avslagen gas.
Så kolla också bakdäcket.
Kan ju vara alla burnouter som orsakat platt bakdäckblacken skrev:Ähummm!, så du erkänner frivilligt på ett allmänt mc forum att du får en "touringplatta" på knarren..olros skrev:Lite sent inlägg, eller?
Såna här wobbelproblem hade jag på min Yamaha 900 -85, salig i åminnelse. Med dess vingliga ram var den extremt känslig för slitet bakdäck. Så snart bakdäcket blev platt i mitten uppträdde wobbel i farter under ca 80, särskilt under nersaktande med avslagen gas.
Så kolla också bakdäcket.
Bulls-eye!Donner skrev:Kan ju vara alla burnouter som orsakat platt bakdäckhelt plötsligt blev det manligt
Joo ännu "bättre"Donner skrev:Kan ju vara alla burnouter som orsakat platt bakdäckblacken skrev:Ähummm!, så du erkänner frivilligt på ett allmänt mc forum att du får en "touringplatta" på knarren..olros skrev:Lite sent inlägg, eller?
Såna här wobbelproblem hade jag på min Yamaha 900 -85, salig i åminnelse. Med dess vingliga ram var den extremt känslig för slitet bakdäck. Så snart bakdäcket blev platt i mitten uppträdde wobbel i farter under ca 80, särskilt under nersaktande med avslagen gas.
Så kolla också bakdäcket.helt plötsligt blev det manligt