Oj, Oskarström ligger väl mer eller mindre rakt västerut sett från Ljungby? Kör du denna väg så gör definitivt inte som jag; pausa
ofta! Är nissanstigen väg 26?
Ang rastplats, kanske Hjo eller Karlsborg? Sedan tar du raka vägen till Askersund. Jag varna dig för att ta vägar som inte är stora; det är i detta område VÄLDIGT varierande vägkvalitét; jag kom från andra hållet då jag åkte Sthlm -> Lidköping. Jag körde då Askersund och sedan i sydvästlig riktning mot Skara-trakten och fick där bittert erfara att vägarna förvisso var bitvis jättefina, men då hade jag rätt många mil i kroppen och när vädret svek mig kände jag mest för att dra full gas rätt in i en kurva och dö. Även på andra sidan Askersund är vägarna extremt jobbiga om man inte kommer rätt. Det var här jag blev guidad in på militär-fordons-stigen av GPSen, en bit före Zinkgruvan var det om jag inte minns fel. Hur som haver, antingen kör du mot Finspång eller Vingåker/Katrineholm. Jag kom från det senare hållet. Kanske tar du vägen förbi Sveriges föredetta järnvägsknut Hallsberg, sedan mot Örebro och Västerås? Detta innebär dock E18.
Vid Örebro kan du istället svänga mot Eskilstuna, det är nog mitt tips (inte minst för att det är mina hemtrakter). Från Örebro, kör mot Arboga och sedan Kungsör, för att där vika av mot Eskilstuna. Är du lite haj på vägarna alternativt en bra kartläsare (eller har GPS) kan du köra rakt söderut från Arboga och ta vägen via Alberga, köra förbi Skogstorp för att sedan antingen kryssa ner mot Malmköping, alternativt köra vägen via Kjula och Härad till Strägnäs. Därifrån till Mariefred, istället för att köra upp på motorvägen (E20) så tar du vänster och kör småvägen förbi Finkarby för att senare hamna i Södertälje. Härifrån finns det en myriad av vägar att köra, men jag föreslår ändå att du sätter kurs mot väg 225 mot Nynäshamn; cirka 1 mil efter Södertälje kommer du till Rosenhill där du tar Bulten (väg 257 mot Tungelsta) som avslutning. Varning för att du säkerligen nu är trött och Bulten är en väldigt teknisk väg, så ta det lugnt. Vägen går mycket bra att njuta av även i 80-90, trots fartdemonernas hets uppemot 120-130 (ända upp till 150+).
Vill du ha tips om vägar mellan Eskilstuna och Stockholm har jag i princip järnkoll på hela området. Finns säkert ett 10-tal till varianter, bara att fråga.