Japp! Eller ja i helgen är det jag kommer uppskatta dom först då det är då jag ska till o försöka "köra in" dom inför bandagarna, känna att jag litar på dem.
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Du kör väl 20-30 lugna "landsvägsmil" innan det va? Det är väl, afaik, den allmänt accepterade däck-inkörningssträckan, för att skrapa bort silikonytan på hela däcket.
Dom milen är inga problem så sett, sen vad som är en korrekt inkörning av däck finns det säkert lika många åsikter om som i religionen
Metzler gjorde ett test mellan ett gammalt och ett nytt däck för att se om det gick att "utläsa" skillnader i dess egenskaper, inför detta test kördes båda däcken in 20 mil.
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Since-2009 skrev:Dom milen är inga problem så sett, sen vad som är en korrekt inkörning av däck finns det säkert lika många åsikter om som i religionen
Since-2009 skrev:
Metzler gjorde ett test mellan ett gammalt och ett nytt däck för att se om det gick att "utläsa" skillnader i dess egenskaper, inför detta test kördes båda däcken in 20 mil.
Både och. Föraren borde veta bättre än att gasa på med sprillans nya hala däck.
TG skrev:
Since-2009 skrev:
Metzler gjorde ett test mellan ett gammalt och ett nytt däck för att se om det gick att "utläsa" skillnader i dess egenskaper, inför detta test kördes båda däcken in 20 mil.
Vad visade testet?
+1
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Since-2009 skrev:
Metzler gjorde ett test mellan ett gammalt och ett nytt däck för att se om det gick att "utläsa" skillnader i dess egenskaper, inför detta test kördes båda däcken in 20 mil.
Vad visade testet?
Däckproducenten METZELER har testat en fem år gammal, respektive en nyproducerad uppsättning motorcykeldäck under tävlingsförhållanden och jämfört resultaten. Det fem år gamla däcket hade lagrats korrekt. Både de gamla och de nya däcken blev inkörda 200 km och testades 5 varv med samma motorcykel på teststräckan Vizola. Tidskillnaderna (per varv) mellan de gamla och de nya däcken var så små att det inte gick att skilja de åt. I praktiken kunde man alltså inte fastställa några kvalitetsskillnader.
Både och. Föraren borde veta bättre än att gasa på med sprillans nya hala däck.
För mig ser/låter det där helt klart som ett däckfel. Gasen man hör är när stackaren fattar att det är på g att gå åt helvete och försöker styra åt andra hållet och gasa. Har själv haft ett sådant där släpp, men mina däck var "bara" kalla. På de där cyklarna går det väldigt bra att spinna ett kallt däck med för snabb släppt koppling vid 5-6k varv ... Har sett den där flera gånger och man känner lika mycket med snubben varje gång, han gasar knappt alls.
marinmo skrev:För mig ser/låter det där helt klart som ett däckfel. Gasen man hör är när stackaren fattar att det är på g att gå åt helvete och försöker styra åt andra hållet och gasa. Har själv haft ett sådant där släpp, men mina däck var "bara" kalla. På de där cyklarna går det väldigt bra att spinna ett kallt däck med för snabb släppt koppling vid 5-6k varv ... Har sett den där flera gånger och man känner lika mycket med snubben varje gång, han gasar knappt alls.
Tyckte det verkade som om han varvade upp alldeles innan det släppte.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Både och. Föraren borde veta bättre än att gasa på med sprillans nya hala däck.
För mig ser/låter det där helt klart som ett däckfel. Gasen man hör är när stackaren fattar att det är på g att gå åt helvete och försöker styra åt andra hållet och gasa. Har själv haft ett sådant där släpp, men mina däck var "bara" kalla. På de där cyklarna går det väldigt bra att spinna ett kallt däck med för snabb släppt koppling vid 5-6k varv ... Har sett den där flera gånger och man känner lika mycket med snubben varje gång, han gasar knappt alls.
Är benägen att hålla med, verkar inte vara mycket gaspådrag när han får släppet. Borde ju ha varvat betydligt mer varv om han "gasade". Det lutar åt däcken mer än åt föraren.
Senaste jag hörde var att ytskiktet inte alls är lika glatt som det var tidigare .. handlar bara om att få upp rätt temp innan man drar på ..
Alla vurpvideos med nya däck är ju när de gasar satan med kalla däck.
Jo det är ungefär så jag hört det med, däckgubbarna sa att jag skulle köra normalt och gärna motorväg för att få värme i hela däcket. Sedan var det rätt safe, men visst vill jag nöta in dem lite mer inför bandagagarna. I värsta fall får jag väl rugga upp ändarna lite med våtslippapper eller liknande finkornigt.
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Since-2009 skrev:Jo det är ungefär så jag hört det med, däckgubbarna sa att jag skulle köra normalt och gärna motorväg för att få värme i hela däcket.
Det där sa däcknissarna till mig, poängterade flera gånger faktiskt, senast jag bytte framdäck. Dessutom sprutade de på nån sprej över hela däcket och torkade av det innan monteringen. Kom mig aldrig för att fråga vad var de sprutade på, men misstänker nån sorts rengöring eller borttagare av vaxet eller tvålen de hade på när de krängde på däcket.
Det var iaf väldigt viktigt att få värme i hela däcket. Hur långt man körde spelade mindre roll, bara det blev varmt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!