Styret skakar, typ vobbel, i 70km/h

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

Styret skakar, typ vobbel, i 70km/h

#1 Inlägg av Jimmy.S »

som rubriken säger så skakar styret ordentligt runt 70 km/h, startar man hojen kall så är det ej så påtagligt men efter 10mils körning så vågar jag inte släppa styret för då får jag kraftiga styrutslag ganska fort och det verkar barka åt helv-te.

Har haft lite vibrationer från någon bromsskiva fram har jag kännt vid kraftigare inbromsning i högre hastigheter men då känner man ett snabbare slag i styret som känns helt "normalt" men nu innan min lilla semestertripp på 100mil så upplevde jag hojen lite instabil i rondeller och tydliga skakningar från framhjul (mest sidleds) och blev lite orolig då mitt framdäck inte var purfärskt, småsprickor och kuggslitna, började ana en seperation inne i däcket men ville åka på semester ändå så det bar iväg uppåt landet i beskedligt tempo

Efter en bra bits åkande så blev det mer o mer påtagligt men det räckte med att jag la handen på styret så slutar det skaka.
Men när jag väl kom fram till Mora som var vårat resmål så letade jag reda på en däckfirma och fick hjulet bytt och balanserat, även krängarnissen tyckte att däcket såg riktigt illa ut så det är antagligen där felet finns sa han men nej, 2000 spänn fattigare så upplevdes samma sak...

Kör jag runt 90-100 eller fortare så känns det väldigt stabilt och skakningarna märks ej av...

när jag närmade mig hemmet så var skakningarna mycket mer påtagliga och styret skakade trots ett ordentligt fast grep i styret runt 50-80

Har kännt på hjullager och hela framgaffeln men känner inga glapp

Men idag mätte jag upp mina framskivor med indikatorklocka och synade skevheten men frågan är ju, hur mycket är inom toleransen? och kan detta bero på slagen i styret överhuvudtaget

Vä. skiva har en skevhet på 0,12mm
hö. skiva har en skevhet på 0,35mm

tyvärr så var ju skivorna helt kalla när mätningen utfördes så skevheten blir antagligen större när temperaturen i dom ökar.

Någon som har upplevt samma typ av känsla och kan säga "det där är helt klart dina skivor/skiva som påverkar detta,BYT" eller finns det några fler funderingar/erfarenheter på vad detta kan bero på?

Tips uppskattas / Jimmy

Akademikern
Medlem

#2 Inlägg av Akademikern »

Har inte upplevt detta, men jag är ganska säker på att det är däcket som är boven......
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#3 Inlägg av Since-2009 »

Klassiskt på bilar är ju obalans om det är vid en viss intervall för att sedan försvinna. Fel som kordbrott i däcket brukar kännas ganska tidigt och sedan bara bli värre o värre i hastighetsskalan.

Tokigt slitna däck och/eller obalans låter troligt iaf.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#4 Inlägg av Jimmy.S »

japp helt rätt tänkt från er, var även mitt resonemang eftersom jag är bilmek, just därför byttes däcket i Mora och nollbalanserades men trots det så är det ingen skillnad :cry:

Användarvisningsbild
maxaki
Medlem

#5 Inlägg av maxaki »

Rätta mig om jag har fel men jag är rätt så säker på att det står att det är dags för byte av bromsskiva när skevheten överskrider 0,20 mm.

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#6 Inlägg av StigH »

Det vibrerar ju även när du INTE bromsar? Right?
Jag skulle i 1:a hand gå på hjullager, styrlager.
Ev skada på fälg..Vibr finns ju kvar trots däckbyte så däck eller balans.. nä..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021

#7 Inlägg av Maciver »

i haynes står
"Front disk minimum thickness
Standard: 4,5 mm
service limit: 3,5 mm
Front disk maximum runout: 0,2 mm"

Hoppas siffrorna säger mer för er än för mig

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#8 Inlägg av Jimmy.S »

StigH skrev:Det vibrerar ju även när du INTE bromsar? Right?
Jag skulle i 1:a hand gå på hjullager, styrlager.
Ev skada på fälg..Vibr finns ju kvar trots däckbyte så däck eller balans.. nä..
Ja det vibrerar vid ej påverkad broms, tanken jag har är att det uppstår ett friktionsläge på just den skeva sidan av bromsskivan som då arbetar sig vidare i framgaffeln och skapar dessa skakningar/svängningar. Vid högre hastigheter så blir trögheten för stor och vibrationerna avtar.

Styrlagret har jag känt på och det finns inget kännbart glapp, även hjullagret är glappfritt, fälgen skulle det kunna vara men det borde gett utslag när dom balanserade tycker jag, men känslan är lite som att hjulet/fälgen är stött i sidled, det är inte upp/ner som känns, jag känner igen känslan lite från min gamla husqvarnamoppe med ekerfälgar som hade fått lite för mycket pisk o misshandel

Tilläggas ska väl att hojen besiktades utan anm. i maj, då spann dom även framhjulet och kände på div. leder, lager, bussningar

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#9 Inlägg av Jimmy.S »

Maciver skrev:i haynes står

Ska ta om mäta tjockleken i morgon med och se om det är inom marginalerna, tror runout= skevhet och då är höger sida körd...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: styret skakar (typ vobbel) i 70

#10 Inlägg av adrian_vg »

Har du tappat en balansvikt?

Standardtjockleken på skivorna är 4,5mm. När de är nere på 3,5mm ska man byta dem. Skevar (runout) de mer än 0,2mm ska man byta dem.

Rätt små marginaler map skevhet. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det du beskriver brukar kallas lågfartswobbel och är egentligen ganska ofarligt om man håller i styret men samtidigt rätt obehagligt och kan bero på en massa saker. Dåligt framdäck brukar vara det vanligaste, men det hade du ju bytt.

Andra fel kan vara det som de andra beskriver, styrlager, hjullager, någon distans som fattas, nåt vaj i gaffeln, felmonterat framdäck eller framhjul, påliggande broms, fel profil på däcken i förhållande fram och bak, något som på något sätt har hänt med styrgeometrin så felet kan vara bak på hojen också.

Men flera av dom här felen skulle snarare resultera i högfartswobbel som är den farliga varianten.
Vad det gäller skeva skivor så skulle du känna det vid lätt broms ungefär som på en bil där det ger rattfrossa. Motsvarande på en hoj är rörelse i handtaget och att gaffeln "hoppar" när man bromsar lätt.

Jag vet inte om det här hjälper, men du får väl gå igenom hojen och kolla. Jag brukar kunna få lågfartwobbel när framdäcket börjar blir slitet och/eller när jag har campingpackningen på hojen.
Det sistnämnda talar ju bara om att felet inte alls behöver sitta fram utan det kan lika väl handla om viktfördelningen och t.ex. packväskor, toppboxar, sänkningssatser, höjda/sänkta gaffelben, fel däckprofiler, något vaj på eller t.o.m. bara feljusterad gaffel eller stötdämparen kan ställa till mer än man tror.

Där får man helt olika reaktioner på hojar och bilar och hojar är mycket mera känsliga för sånt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#12 Inlägg av Jimmy.S »

Tyrannosaurus skrev: Där får man helt olika reaktioner på hojar och bilar och hojar är mycket mera känsliga för sånt.
Precis, därför känner man sig inte så erfaren i detta fall :lol:

framdäcket byttes ju nu och bakdäcket byttes i samband med att säsongen startade så det är färskt och balanseringsvikterna sitter på där med, men jag gjorde en översikt på hojen innan resan och spännde även kedjan som för övrigt ser frisk o fin ut, lossade bulten och drog navet fram och tillbaka ett par ggr och sen spännde jag upp enl. instruktionsbok och drog åt bult med angivet moment, undrar om det kan ha blivit något tjall där?

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#13 Inlägg av Jimmy.S »

adrian_vg skrev:Har du tappat en balansvikt?

Standardtjockleken på skivorna är 4,5mm. När de är nere på 3,5mm ska man byta dem. Skevar (runout) de mer än 0,2mm ska man byta dem.

japp det krävs inte mycket skevhet för att det kan ställa till det, får mäta tjockleken på skivorna o se om det är ok med men precis som Tyrannosaurus
skriver så borde det inte bli så lustiga vobbelkänningar pga en sned skiva utan det borde mera studsa upp o ner istället.

insu
Donator 2008

#14 Inlägg av insu »

Jimmy.S skrev:
adrian_vg skrev:Har du tappat en balansvikt?

japp det krävs inte mycket skevhet för att det kan ställa till det, får mäta tjockleken på skivorna o se om det är ok med men precis som Tyrannosaurus
skriver så borde det inte bli så lustiga vobbelkänningar pga en sned skiva utan det borde mera studsa upp o ner istället.

Jag hade samma problem som du beskriver på min vfr 750 93:a nytt däck (Metzler) .
Sonen körde upp MC kortet med den och han som hade hand om uppkörningen sa att det var fel däck på min mc, du ska ha med en rand i mitten sa han, jag köpte nytt däck, Dunlop Sportmax Radial D207F och fick en helt ny hoj, smidigare och inga vibrationer.
insu

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#15 Inlägg av StigH »

Tyrannosaurus skrev:Det sistnämnda talar ju bara om att felet inte alls behöver sitta fram utan det kan lika väl handla om viktfördelningen och t.ex. packväskor, toppboxar, sänkningssatser, höjda/sänkta gaffelben, fel däckprofiler, något vaj på eller t.o.m. bara feljusterad gaffel eller stötdämparen kan ställa till mer än man tror.
Där får man helt olika reaktioner på hojar och bilar och hojar är mycket mera känsliga för sånt.
Jag har nåt liknande på min Goldwing runt 20-30km..men bara en antydan till wobbel.
Det finns uppenbarligen en hel del som kan orsaka wobbel..
Lite OT. Hade en VWGolf för länge sen som när jag på väg från Staden insåg att detta är inte bra, börja vibrera i framv utav bara.. vid 80-90..
Hittate ett företag som balanserade framdäcken åt mig (på en söndag!)
Ingen förbättring.
Orsaken visade sig senare vara att jag hade en stor lerklump på insidan av en BAKfälg!
Mindes då att jag dagen innan fått väja mycket långt ut på en vägbank på en liten smal väg pga av ett möte med ett blindstyre..

Så jag gissar att då får arbeta efter ett antal olika teorier för att hitta felet, förslag har du ju fått.
(Btw, hjulen är väl i rak linje???),
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Skriv svar