Den där hjälmen verkar vara någon liknande variant som Schubert har en inbyggt solskydd.
Själv kör jag med Velodrom under hjälmen istället för mörkt visir. Men jag har också funderat på Touringbutikens fotokromatiska inner visir som kan vara en smart lösning om det funkar.
Problemet med både mörkt visir och solglajer är tunnlar där det nästan känns som om det är dags att ta fram vitkäppen.
Fäller man upp det mörka visiret för man damm, grus och skit i ögonen. Tar man av sig solglajerna får man nästan stanna efter tunneln för att få på dom igen. Jag brukar försöka dra ner dom lite, men det är svårt i en trång hjälm. I mina gamla Nava hjälm gick det bättre, men Shoein har mindre öppning och större kindkuddar.
Frippe skrev:Har inte provat den sorts hjälm du har men Brorsan har en och han känner sig lite sjösjuk efter att kört länge med det mörka visiret nere. Är det något du känt? Funderar på att köpa liknande hjälm.
Sjösjuk?
Jag kör med helsvart visir, funkar kanon, dock lite jobbigt så fort solen går ner, vilken den gör tidigt den här tiden på året...
Tillbaka till frågan hur man undviker imma på visiret.
Jag köpte till sist en Shoei XR1000 och den är utrustad med Pinlock. När jag fick hjälmen så gick jag ut en morgon när det var +3 grader och dimma, jag fläsade allt vad jag kunde med visiret stängt utan att det blev imma på visiret. En helt otroligt bra produkt, om man inte har ett visir som är förberett för Pinlock så finns det satser som är universal och då följer även en borrmall med. Finns i klar, gul, orange och mörkrök. Touringbutiken säljer Pinlock
SkåneMicke skrev:Tillbaka till frågan hur man undviker imma på visiret.
Jag köpte till sist en Shoei XR1000 och den är utrustad med Pinlock. När jag fick hjälmen så gick jag ut en morgon när det var +3 grader och dimma, jag fläsade allt vad jag kunde med visiret stängt utan att det blev imma på visiret. En helt otroligt bra produkt, om man inte har ett visir som är förberett för Pinlock så finns det satser som är universal och då följer även en borrmall med. Finns i klar, gul, orange och mörkrök. Touringbutiken säljer Pinlock
Pinlock, är det ett sånt imfritt visir som man fäster på insidan av det vanliga visiret?
I så fall så funkar det bra för kortare sträckor i kallt väder.
När jag körde hem min hoj 45 mil i 0 gradigt så höll det imman borta bra i början men de sista 15-20 milen så såg man inte mycket, inte kunde jag torka bort imman heller för den blev ju mellan den imfria delen och själva visiret
Pinlock, är det ett sånt imfritt visir som man fäster på insidan av det vanliga visiret?
När jag körde hem min hoj 45 mil i 0 gradigt så höll det imman borta bra i början men de sista 15-20 milen så såg man inte mycket, inte kunde jag torka bort imman heller för den blev ju mellan den imfria delen och själva visiret
Jag rekomenderar inte det systemet.
Det låter som om det var fel på ditt Pinlock visir. Det finns en silicontätning runt hela visiret. Så om visiret är rätt monterat och tätningen är hel så finns det inte en chans att det kan blil imma mellan visiren.
Jag rekomenderar inte det systemet.
Det låter som om det var fel på ditt Pinlock visir. Det finns en silicontätning runt hela visiret. Så om visiret är rätt monterat och tätningen är hel så finns det inte en chans att det kan blil imma mellan visiren.
Jag rekomenderar systemet helhjärtat
Aha...då är det nog någon lågbudget grej på min då för det sitter ingen tätning mot mitt visir.