Vägenskaper med bredare bakhjul (och smalare framdäck)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
På min VFR800Fi bytte jag originalbakfälgen på 5,5" till en smalare 5"-fälg med 170mm brett däck monterat. Original är det alltså 5,5" och 180mm brett bakdäck som gäller.
Kan meddela att det svänger mycket bättre nu!
Återstår att göra något åt framhjulet också.
Edit: Nån som vet om framhjulet från en VFR-97 passar rakt av på en VFR-00? Skivorna är ju lika stora, men är avståndet mellan dem rätt?
Kan meddela att det svänger mycket bättre nu!
Återstår att göra något åt framhjulet också.
Edit: Nån som vet om framhjulet från en VFR-97 passar rakt av på en VFR-00? Skivorna är ju lika stora, men är avståndet mellan dem rätt?
Senast redigerad av adrian_vg den tor jun 10, 2010 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag har prövat följande:
VFR-97: 5,5"-bakfälg med 170/60-17-däck. Original ska vara 5"-bakfälg.
Märkte ingen större skillnad. Det enda jag såg var att däck var använt längre ut på kanterna, antagligen för att däckprofilen på den bredare fälgen töjts ut mer och blivit plattare, eller mindre konvext om man så vill.
VFR-00: 5,5"-bakhjul med 170/60-17-däck. Original ska vara 5,5"-bakfälg och 180/55-17-däck.
De tidigare däcken som satt på vid köpet hade rejäla touringplattor på mitten, både fram och bak. Tyckte iaf att hela hojen var mycket tungstyrd i framänden, dvs den fick brottas ner med rejäl armstyrka i kurvorna.
Med det smalare 170-däcket bak upplevde jag den som "telepatisk", så fort jag tänkte sväng, så svängde den. Jag har provat upp till ca motorvägshastighet utan att märka några oroliga tendenser. Det nya framdäcket, ett Dunlop SportMax, är stabilt, men inte tungstyrt. Ett Michelin framdäck är i min uppfattning betydligt mer snabbstyrt.
Jag grundar båda uppleverserna på gokortbanekörningar, och som sagt en liten bit p motorväg.
Ska du ha ett 180-däck bak på din VFR-96, kolla först att frigången mot sving och ev slipon är juste. Andra saken du ska vara medveten om är att det bredare bakdäcket på din 5"-bakfälg kommer att göra däcket mer konvext, dvs det kommer att bli skenbart rundare om du förstår vad jag menar, mao antagligen ännu mer snabbstyrt.
Pröva! Kan ju inte skada, funkar det för dig, körupplevelsemässigt, har du just öppnat upp en helt ny värld med större och billigare tillgång på däckmärken!
Svarar det på din fråga?
VFR-97: 5,5"-bakfälg med 170/60-17-däck. Original ska vara 5"-bakfälg.
Märkte ingen större skillnad. Det enda jag såg var att däck var använt längre ut på kanterna, antagligen för att däckprofilen på den bredare fälgen töjts ut mer och blivit plattare, eller mindre konvext om man så vill.
VFR-00: 5,5"-bakhjul med 170/60-17-däck. Original ska vara 5,5"-bakfälg och 180/55-17-däck.
De tidigare däcken som satt på vid köpet hade rejäla touringplattor på mitten, både fram och bak. Tyckte iaf att hela hojen var mycket tungstyrd i framänden, dvs den fick brottas ner med rejäl armstyrka i kurvorna.
Med det smalare 170-däcket bak upplevde jag den som "telepatisk", så fort jag tänkte sväng, så svängde den. Jag har provat upp till ca motorvägshastighet utan att märka några oroliga tendenser. Det nya framdäcket, ett Dunlop SportMax, är stabilt, men inte tungstyrt. Ett Michelin framdäck är i min uppfattning betydligt mer snabbstyrt.
Jag grundar båda uppleverserna på gokortbanekörningar, och som sagt en liten bit p motorväg.
Ska du ha ett 180-däck bak på din VFR-96, kolla först att frigången mot sving och ev slipon är juste. Andra saken du ska vara medveten om är att det bredare bakdäcket på din 5"-bakfälg kommer att göra däcket mer konvext, dvs det kommer att bli skenbart rundare om du förstår vad jag menar, mao antagligen ännu mer snabbstyrt.
Pröva! Kan ju inte skada, funkar det för dig, körupplevelsemässigt, har du just öppnat upp en helt ny värld med större och billigare tillgång på däckmärken!
Svarar det på din fråga?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tänkte du rätt nu...adrian_vg skrev:Ska du ha ett 180-däck bak på din VFR-96, kolla först att frigången mot sving och ev slipon är juste. Andra saken du ska vara medveten om är att det bredare bakdäcket på din 5"-bakfälg kommer att göra däcket mer konvext, dvs det kommer att bli skenbart rundare om du förstår vad jag menar, mao antagligen ännu mer snabbstyrt.

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag tror det. Sidorna på det bredare däcket blir liksom mer hoptryckta på den smalare fälgen, med resultat att mitten på däcket blir högre, kommer längre ut sas.Mister skrev:Tänkte du rätt nu...adrian_vg skrev:Ska du ha ett 180-däck bak på din VFR-96, kolla först att frigången mot sving och ev slipon är juste. Andra saken du ska vara medveten om är att det bredare bakdäcket på din 5"-bakfälg kommer att göra däcket mer konvext, dvs det kommer att bli skenbart rundare om du förstår vad jag menar, mao antagligen ännu mer snabbstyrt.
Högre och rundare däck, i tvärsnitt, brukar ju vara mer snabbstyrda.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Skrev ett långt inlägg innan men det försvann. Varför är siten så ostabiladrian_vg skrev:Jag tror det. Sidorna på det bredare däcket blir liksom mer hoptryckta på den smalare fälgen, med resultat att mitten på däcket blir högre, kommer längre ut sas.Mister skrev:Tänkte du rätt nu...adrian_vg skrev:Ska du ha ett 180-däck bak på din VFR-96, kolla först att frigången mot sving och ev slipon är juste. Andra saken du ska vara medveten om är att det bredare bakdäcket på din 5"-bakfälg kommer att göra däcket mer konvext, dvs det kommer att bli skenbart rundare om du förstår vad jag menar, mao antagligen ännu mer snabbstyrt.
Högre och rundare däck, i tvärsnitt, brukar ju vara mer snabbstyrda.

Så kort version istället: Bredare dimension blir ballongformat, ger mer "yta" och det blir mer trögstyrt.
@Kenus: Det är ingen dramatisk jätteskillnad, men det beror på hur känslig man är för det och vilken körstil man har. 180 och profil 55 procent vs. 170 och 60 procent profil är ju inte jättediff direkt.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Backa på din surfbräda så du får tillbaka texten du skrev, vänta nån minut och klicka på Skicka-knappen igen.Mister skrev:Skrev ett långt inlägg innan men det försvann. Varför är siten så ostabil![]()
Ja, precis, lite mer ballongformat. Men skulle det bli mer trögstyrt då, om mitten på däcket liksom sticker ut mer?Mister skrev:Så kort version istället: Bredare dimension blir ballongformat, ger mer "yta" och det blir mer trögstyrt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det är nått knas, såg att andra råkat ut för det med (Blacken) bl a. Texten försvinner som man skriver även ifall man backar när det förloras kontakt med servern.adrian_vg skrev:Backa på din surfbräda så du får tillbaka texten du skrev, vänta nån minut och klicka på Skicka-knappen igen.Mister skrev:Skrev ett långt inlägg innan men det försvann. Varför är siten så ostabil![]()
Har inte teoriserat så mycketöver det utan det är mer konstaterat faktum, och då inte bara av mig.adrian_vg skrev:
Ja, precis, lite mer ballongformat. Men skulle det bli mer trögstyrt då, om mitten på däcket liksom sticker ut mer?
För att göra ett försök till förklaring så blir det ju mer "ballong" över däcket. Dvs, annan radie, samt större radie som gör att man får jobba mer vid nedlägg. Det positiva är väl att det finns större kontaktyta...men till ett visst pris i körbarhet pga bredden den har i förhållandet till fälgen.
Men det går ju skaffa "toppigare" däck istället för att få till det du är ute efter. Men man gör det inte genom bredare.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Kör du Firefox, finns en plugin som heter Lazarus, som sparar ner formulärdata man skrivit in, inkl inlägg på detta forum. Du kan ju prova den och se om det hjälper.Mister skrev:Det är nått knas, såg att andra råkat ut för det med (Blacken) bl a. Texten försvinner som man skriver även ifall man backar när det förloras kontakt med servern.
Toppigare! Just precis, den beskrivningen var bra!Mister skrev:Men det går ju skaffa "toppigare" däck istället för att få till det du är ute efter. Men man gör det inte genom bredare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det hjälper inte, man får oftast bara ett tomt fält.adrian_vg skrev:Backa på din surfbräda så du får tillbaka texten du skrev, vänta nån minut och klicka på Skicka-knappen igen.Mister skrev:Skrev ett långt inlägg innan men det försvann. Varför är siten så ostabil![]()
Har råkat ut för det ett antal gånger, inte bara här utan på ett antal forumformulär och förstår fullständigt Misters irritation.
Jag använder numera en annan teknik. Det finns två alternativ.
1. Skriva i t.ex. Anteckningar, Word, maildokument (t.ex. ett OE fönster) och sen klistra in (det använder jag främst när jag ska göra långa inlägg eller mina lite avancerade multiquotningar

2. Skriva i forumet men trycka Ctrl+A och Ctrl+C innan man skickar. Då har man iaf texten liggande i Urklipp.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag använder §2 också, mest när jag skriver långt.Tyrannosaurus skrev:2. Skriva i forumet men trycka Ctrl+A och Ctrl+C innan man skickar. Då har man iaf texten liggande i Urklipp.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Kan du föresten tänka dig att jag har lagt in en ny webbläsare?adrian_vg skrev:Jag använder §2 också, mest när jag skriver långt.Tyrannosaurus skrev:2. Skriva i forumet men trycka Ctrl+A och Ctrl+C innan man skickar. Då har man iaf texten liggande i Urklipp.


Eftersom jag snart ska köra en Ghost så roade mig med att testa lite. Resultat:
- Opera: Rätt snygg vid första anblicken men värdo. Skitkrångliga inställningar som kräver att man skapar en panel för i stort sett varje grej man vill göra.
- Safari: "Det är Apple, borde funkar"... i h-e! Belastar systemet något grönjävligt, processorn ligger konstant på 50-60% även när man inte rör datorn.
- Firefox: Har testat tidigare = Aldrig mer! Någon värre virusmagnet har jag aldrig varit med om.
And the winner is... Avant Browser: Skitliten (knappa 2 Mb) och bygger på IE:s motor ända ner till IE4, men tillför alla moderniteter plus en jävla massa inställningar och blockerare för pop-ups, reklam, banners, flash och allt möjligt.
Sen kör jag ändå IE6 men det är en annan sak http://www.saveie6.com


[EDIT] Fan nu vart det OT igen

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

