Oljor

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Kuppis
Medlem

Oljor

#1 Inlägg av Kuppis »

Kajkar runt på en VF750 F -83,när jag köpte cykeln så bytte jag olja o filter,använde OKQ8 delsyntet 10/40 funkar fint.Nästa byte hade jag i Castrols motsvarande,men....nu fick jag problem med att växla,svårt att få ur växlarna samt att hitta friläge t.ex när man stannar vid rödlyse.Bytte olja igen till OK olja funkar fint igen..vad skillnaden är vet jag ej, samma viskositet o delsyntetmen det ena funkar men inte det andra,tillsatserna kanske?
Gammal man gör........

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#2 Inlägg av Mister »

Haft samma problem med Castrol. Vissa hojar är av någon anledning "allergisk" mot just Castrol delsyntet.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

Varför överhuvudtaget byta oljemärke? Om man kör på en olja som man tycker funkar bra så är det väl bara att fortsätta med samma.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Enke
Donator 2011

Biltemaolja

#4 Inlägg av Enke »

Jag testar biltema oljan och den funkar över förväntan måste jag säga.
Glatt överraskad...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

Re: Biltemaolja

#5 Inlägg av adrian_vg »

Enke skrev:Jag testar biltema oljan och den funkar över förväntan måste jag säga.
Glatt överraskad...
Samma här; Biltema helsynt i båda hojarna, samt delsynt i bilen. Växellådan på senaste viffern känns bättre nu, efter oljebytet. Kan dock ha att göra med att den inte varit bytt sen 2006... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Kuppis
Medlem

#6 Inlägg av Kuppis »

Jo ett lite sent svar,har bilverkstad o ekonomin styr,köpte in Castrolen billigt o prova....har verkstad på en OKQ8 mack därav OKoljan..
Gammal man gör........

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Kuppis skrev:Jo ett lite sent svar,har bilverkstad o ekonomin styr,köpte in Castrolen billigt o prova....har verkstad på en OKQ8 mack därav OKoljan..
Du använder väl inte bilolja i bågen, hoppas jag?? :shock:
===

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#8 Inlägg av Since-2009 »

Vet inte vilken olja jag hade i viffern innan (föregående ägare) men efter oljebyte = Hondas original olja vad det nu är så tycker jag det smäller lite mer i lådan än tidigare men den gör sitt jobb. Trodde först det var kedjan som var tokigt spänd men så var ej fallet.

Castrol använde jag i Transalpen och det var inge vidare, slira på kopplingen och bråka lite med växlingarna. Bytte då till SBK racing 15W/50 från ok/q8 och då funka det bra. Har väl ca 15L ståendes till ingen nytta men blir det grusbus som planerat med 250 mil intervall för oljebyte så går det väl åt :tummenupp
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Vet inte vilken olja jag hade i viffern innan (föregående ägare) men efter oljebyte = Hondas original olja vad det nu är så tycker jag det smäller lite mer i lådan än tidigare men den gör sitt jobb. Trodde först det var kedjan som var tokigt spänd men så var ej fallet.

Castrol använde jag i Transalpen och det var inge vidare, slira på kopplingen och bråka lite med växlingarna. Bytte då till SBK racing 15W/50 från ok/q8 och då funka det bra. Har väl ca 15L ståendes till ingen nytta men blir det grusbus som planerat med 250 mil intervall för oljebyte så går det väl åt :tummenupp
För sökmotorernas skull, och för nya användare på forumet: Använd inte biloljor i motorcykelmotorer! Biloljor innehåller friktionsminskande tillsatser som kommer att leva rövare med kopplingen i en motorcykelmotor!

Som de flesta förhoppningsvis vet, är ju motoroljan i en mc-motor delad med växellåda och kopplingslameller. Lamellerna i en mc-motor ska absolut inte ha friktionssänkande tillsatser. I värsta fall måste man byta kopplingen pga att den slirar, efter biloljeanvändning.

Bilolja funkar i en mc-motor som har torrkoppling dock, där oljan inte kommer i närheten av kopplingslamellerna. Mig veterligen har inga Honda-motorcyklar torrkoppling, så jag tror att man generellt kan säga att Honda-bågarna inte ska ha bilolja alls.
===

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#10 Inlägg av Since-2009 »

adrian_vg skrev:
Since-2009 skrev:Vet inte vilken olja jag hade i viffern innan (föregående ägare) men efter oljebyte = Hondas original olja vad det nu är så tycker jag det smäller lite mer i lådan än tidigare men den gör sitt jobb. Trodde först det var kedjan som var tokigt spänd men så var ej fallet.

För sökmotorernas skull, och för nya användare på forumet: Använd inte biloljor i motorcykelmotorer! Biloljor innehåller friktionsminskande tillsatser som kommer att leva rövare med kopplingen i en motorcykelmotor!

Som de flesta förhoppningsvis vet, är ju motoroljan i en mc-motor delad med växellåda och kopplingslameller. Lamellerna i en mc-motor ska absolut inte ha friktionssänkande tillsatser. I värsta fall måste man byta kopplingen pga att den slirar, efter biloljeanvändning.

Bilolja funkar i en mc-motor som har torrkoppling dock, där oljan inte kommer i närheten av kopplingslamellerna. Mig veterligen har inga Honda-motorcyklar torrkoppling, så jag tror att man generellt kan säga att Honda-bågarna inte ska ha bilolja alls.
Hehe jodåsåatt... vart skriver jag om något annat än olja för våtkoppling? Får nog utöka oljebiblioteket lite och det är inte bara hojar som har våtkoppling så att generalisera det som bil/mc-olja kan vara lika missvisande det, om det nu ska till o vara tydlig.
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#11 Inlägg av StigH »

Since-2009 skrev:Hehe jodåsåatt... vart skriver jag om något annat än olja för våtkoppling? ig.
Det där gäller väl enbart för de senare årens nya modeller på "olja"?
På äldre hojar har jag aldrig sett något krav på "mc-olja typ JASO-klassning" utan vanligen 10W-30 (40) av tillräckligt hög klassificering, SD-SE.
(Om detta nu tillförde mer än mer förvirring... :lol: )
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Hehe jodåsåatt... vart skriver jag om något annat än olja för våtkoppling?
Ingen speciell stans. Som jag skrev innan, "för sökmotorernas skull"; inte specifikt för dig.

Since-2009 skrev:Får nog utöka oljebiblioteket lite och det är inte bara hojar som har våtkoppling så att generalisera det som bil/mc-olja kan vara lika missvisande det, om det nu ska till o vara tydlig.
Jag känner inte till vad för sorts kopplingar bilar har, bara att "biloljorna" i de flesta fall inte fungerar bra i motorcykelmotorer, av det nämnda skälet; att mc-motorn "delar" oljan mellan motor och koppling, och av det skälet är det inte bra om kopplingen slirar pga oljan.

Vad jag vill säga med det, är att generaliseringen mc-olja till mc och bilolja till bil, fortfarande gäller i allra högsta grad. Åtminstone om man vill vara säker på att inte åka på att byta lamellerna på sin båge om man använt fel sorts olja.
StigH skrev:Det där gäller väl enbart för de senare årens nya modeller på "olja"?
På äldre hojar har jag aldrig sett något krav på "mc-olja typ JASO-klassning" utan vanligen 10W-30 (40) av tillräckligt hög klassificering, SD-SE.
Är inte JASO en sorts racingoljeklassificering?

VFR-00 ska enl ägarmanualen ha olja av minst API SE/SF/SG-normen. Dagens API SJ-SM-mc-oljor är mer än väl kompetenta för en tio år gammal båge. ;-)
StigH skrev:(Om detta nu tillförde mer än mer förvirring... :lol: )
:lol:
Senast redigerad av adrian_vg den fre jun 25, 2010 20:59, redigerad totalt 1 gånger.
===

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#13 Inlägg av Since-2009 »

adrian_vg skrev:
Since-2009 skrev:Hehe jodåsåatt... vart skriver jag om något annat än olja för våtkoppling?
Ingen speciell stans. Som jag skrev innan, "för sökmotorernas skull"; inte specifikt för dig.
Ok, tips från coachen får ju då bli att inte citera någon som du inte specifikt svarar på, faller liksom tanken med det hela och skapar förmodligen ännu mer förvirring för sökmotorns resultat ;)
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Ok, tips från coachen får ju då bli att inte citera någon som du inte specifikt svarar på, faller liksom tanken med det hela och skapar förmodligen ännu mer förvirring för sökmotorns resultat ;)
Jag tror jag vet hur det funkar. Men tack ändå. ;-)
Since-2009 skrev:Castrol använde jag i Transalpen och det var inge vidare, slira på kopplingen och bråka lite med växlingarna.
Lite specifikt dig var det nog trots allt, med tanke på vad du skrev. När olja och slirande koppling hamnar i samma mening kan man ju dra lite slutsatser. Förvisso inga detaljer, men man kan ju ana.
===

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#15 Inlägg av Since-2009 »

Jo det är sant men när man diskuterar oljor på ett mc forum så förutsätter jag att man pratar om olja för sin mc och inte någon ev särskild anpassad för något annat, sen om någon häller i frityrolja i sin känns som dennes problem även om någon testat och sagt att Honda Cub fungerar med det ;) Skriver någon uppenbarlig felaktig information däremot så har jag inget emot att man är där med pekpinnen, men att försöka hålla en övertydlighet som att exempelvis speca specifikt vilken olja som används på detaljnivå varje gång olja diskuteras eller vilka stift någon skruvat i när denne skriver att han/hon bytt tändstift känns en smula overkill bara för att någon tomte inte ska missuppfatta och försöka skruva i gräsklippartändstift i sin. Visst orkar du att sitta o "korrigera" allt som kan misstolkas så varsegod för min del, men dumt att åta sig något som kanske inte behövs =)

Nåväl jag använde den gången Castrol GPS som jag i efterhand läst att det är ganska vanligt med klagomål för och det var den oljan Hondaverkstan hällde i vid service då men numera så står det iaf inte det på kvittot utan istället:

HONDA ORIGINAL 10W30

Sen om de faktiskt bytt olja eller sett att Castrol haft en del klagomål och valt att inte speca den som Castrol då vete gudarna.
VFR800 EHEC

Skriv svar