Bildrulletråden
Moderator: adrian_vg
På bil tutor sitter det oftast en skruv som man kan justera tonen med.
Jag fick min ford sierra att pipa som en lite fågelunge tyckte jag var mycket roligt.
Det kanske finns på vfr tutan med?
Jag fick min ford sierra att pipa som en lite fågelunge tyckte jag var mycket roligt.
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Ska den skruven finnas på något speciellt ställe??dubbear skrev:På bil tutor sitter det oftast en skruv som man kan justera tonen med.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
På en gammal hederlig membrantuta sitter den oftast mitt i.adrian_vg skrev:Ska den skruven finnas på något speciellt ställe??dubbear skrev:På bil tutor sitter det oftast en skruv som man kan justera tonen med.
Nånstans i gömmorna har jag en kompressortuta liggande, men tre horn och en kompressor tar ju lite plats... får undersöka tutan som sitter på hojen först. Biltema-tutan är ju tillräckligt billig för att man kanske ska våga testa, men hur är det nu med Biltema-prylar?

VFR750F -92, grön
Brukar vara en liten stjärnskruv med en låsmutter på..adrian_vg skrev:Ska den skruven finnas på något speciellt ställe??dubbear skrev:På bil tutor sitter det oftast en skruv som man kan justera tonen med.
- adrian_vg
- Kontakt:
Kan inte du köpa, prova och återkomma med en ljudsnutt? Är lite småpank efter tisdagens inköp...tersan skrev:Nånstans i gömmorna har jag en kompressortuta liggande, men tre horn och en kompressor tar ju lite plats... får undersöka tutan som sitter på hojen först. Biltema-tutan är ju tillräckligt billig för att man kanske ska våga testa, men hur är det nu med Biltema-prylar?![]()

Finns ingen krom på svart-viffern!tersan skrev:Finns de i krom också förresten (måste ju försöka bräcka Adrian...)?

===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Brukar sitt på baksidan. Har man dubbla horn så kan man stämma dom så ljudet skär sig. Det görs genom att koppla ur en i taget och stämma varje för max ljud, sen när man kopplar in båda så låter det riktigt illablacken skrev:Brukar vara en liten stjärnskruv med en låsmutter på..adrian_vg skrev:Ska den skruven finnas på något speciellt ställe??dubbear skrev:På bil tutor sitter det oftast en skruv som man kan justera tonen med.

På min var det faktiskt stämt på det sättet redan från början.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Hittade en skruv på baksidan. Har inte vågat pilla på den än. Nya grannar också - vågar mig inte på höga ljud än. Eller om man ska välkomna dem med ett evigt skränande, så man liksom sätter en gräns - då blir allt oljud man sen för, inget att bry sig om.Tyrannosaurus skrev:Brukar sitt på baksidan. Har man dubbla horn så kan man stämma dom så ljudet skär sig. Det görs genom att koppla ur en i taget och stämma varje för max ljud, sen när man kopplar in båda så låter det riktigt illa

===
===
Tunnis! bara att sätta igång med "stämsången"adrian_vg skrev:Hittade en skruv på baksidan. Har inte vågat pilla på den än. Nya grannar också - vågar mig inte på höga ljud än. Eller om man ska välkomna dem med ett evigt skränande, så man liksom sätter en gräns - då blir allt oljud man sen för, inget att bry sig om.Tyrannosaurus skrev:Brukar sitt på baksidan. Har man dubbla horn så kan man stämma dom så ljudet skär sig. Det görs genom att koppla ur en i taget och stämma varje för max ljud, sen när man kopplar in båda så låter det riktigt illa

- adrian_vg
- Kontakt:
Ska börja byta olja och filter på svartviffern alldeles snart. Det kan eventuellt "som av en händelse" utmynna i tut-tuning.blacken skrev:Tunnis! bara att sätta igång med "stämsången"Tål dom inte det, så är dom inte värdiga att vara dina grannar..

===
===
Dags att väcka liv i den här tråden...
Jag har tillbringat 3 veckor på kontinenten och det var oväntat få "nära-bilen"-upplevelser. Kan inte minnas en enda från Tyskland, där jag tillbringade drygt halva tiden. Jag upplevde tyskarna som hänsynsfulla och de släppte ibland förbi oss två motorcyklister även där de själva hade företräde. På Autobahn hände det flera gånger att första hojen gick in i en lucka i vänster fil, medan andrahojen bedömde att det blev för tajt och valde att invänta nästa lucka, men bilisten i vänsterfilen saktade in och släppte in även andrahojen. Stor kontrast mot Sverige, där vi på hemvägen mest hade sällskap av bilar som just accade för att inte släppa in andrahojen, fastän luckan egentligen skulle ha räckt till för båda...
Även fransmännen körde tämligen schysst under veckan i Frankrike, men ett och annat stolpskott träffade vi på; några som skulle sniffa en i röven, en med bristande koll (gick åt sidan och släppte förbi en hoj, den andra prejade han nästan av vägen). Och en som verkligen tog priset:
Vi var uppe på höjderna i Vogeserna, jag låg som tvåa och hade en fransos i en blå personbil bakom mig. Han kom lite nära emellanåt, men inte värre än andra sniffare. På väg ner mot en dal kom vi till en hårnål åt höger. Som de flesta andra mc-förare gick jag ganska långt ut till vänster på min väghalva (inget skoj att ligga mot styrstoppet hela kurvan på det ofta taskiga väglaget vid innerkant). Ögonblicket innan jag skulle lägga ner hojen i svängen råkade jag kasta ett halvt öga i backspegeln. Och då ser jag att den blå bilen ligger BREDVID - till höger om - min högra packväska.
Vart f-n skulle jag nu ta vägen?!?
Aldrig, aldrig i min vildaste fantasi hade jag kunnat föreställa mig att en bilist skulle försöka lägga sig till höger om mig i en högerkurva.
Det var spännande!
Jag har tillbringat 3 veckor på kontinenten och det var oväntat få "nära-bilen"-upplevelser. Kan inte minnas en enda från Tyskland, där jag tillbringade drygt halva tiden. Jag upplevde tyskarna som hänsynsfulla och de släppte ibland förbi oss två motorcyklister även där de själva hade företräde. På Autobahn hände det flera gånger att första hojen gick in i en lucka i vänster fil, medan andrahojen bedömde att det blev för tajt och valde att invänta nästa lucka, men bilisten i vänsterfilen saktade in och släppte in även andrahojen. Stor kontrast mot Sverige, där vi på hemvägen mest hade sällskap av bilar som just accade för att inte släppa in andrahojen, fastän luckan egentligen skulle ha räckt till för båda...
Även fransmännen körde tämligen schysst under veckan i Frankrike, men ett och annat stolpskott träffade vi på; några som skulle sniffa en i röven, en med bristande koll (gick åt sidan och släppte förbi en hoj, den andra prejade han nästan av vägen). Och en som verkligen tog priset:
Vi var uppe på höjderna i Vogeserna, jag låg som tvåa och hade en fransos i en blå personbil bakom mig. Han kom lite nära emellanåt, men inte värre än andra sniffare. På väg ner mot en dal kom vi till en hårnål åt höger. Som de flesta andra mc-förare gick jag ganska långt ut till vänster på min väghalva (inget skoj att ligga mot styrstoppet hela kurvan på det ofta taskiga väglaget vid innerkant). Ögonblicket innan jag skulle lägga ner hojen i svängen råkade jag kasta ett halvt öga i backspegeln. Och då ser jag att den blå bilen ligger BREDVID - till höger om - min högra packväska.

Aldrig, aldrig i min vildaste fantasi hade jag kunnat föreställa mig att en bilist skulle försöka lägga sig till höger om mig i en högerkurva.
Det var spännande!
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
Jag har klarat mig från den här tråden rätt länge nu, men...
Jag hade en spännande incident i fredags på väg hem från Dalarna. I höjd med Insjön ligger vi 2 hojar efter varandra, det är en jättefin dag med klar sikt åt alla håll. Det kommer en avtagsväg åt höger och från det hållet en bilist som ska svänga ut på vår väg i samma riktning som oss. Första hojen glider förbi och jag uppfattar det som att föraren givetvis ser oss eftersom ingen annan heller fanns i närheten. Det får jag raskt ompröva när han plötsligt svänger ut några meter framför mig och tvärnit är ett faktum!
Jag önskade just då att det satt en lite biffigare tuta i viffern, men den fick i alla fall ljuda tydligt och länge!
Jag körde strax om vederbörande och både jag och passagerare gav onda ögat... Jag tror inte riktigt han fattade vad som var fel.
Det kändes lite "Det brukar inte komma nån här".
Jag hade en spännande incident i fredags på väg hem från Dalarna. I höjd med Insjön ligger vi 2 hojar efter varandra, det är en jättefin dag med klar sikt åt alla håll. Det kommer en avtagsväg åt höger och från det hållet en bilist som ska svänga ut på vår väg i samma riktning som oss. Första hojen glider förbi och jag uppfattar det som att föraren givetvis ser oss eftersom ingen annan heller fanns i närheten. Det får jag raskt ompröva när han plötsligt svänger ut några meter framför mig och tvärnit är ett faktum!
Jag önskade just då att det satt en lite biffigare tuta i viffern, men den fick i alla fall ljuda tydligt och länge!
Jag körde strax om vederbörande och både jag och passagerare gav onda ögat... Jag tror inte riktigt han fattade vad som var fel.
Det kändes lite "Det brukar inte komma nån här".
VFR800Fi -98 #svart#
- adrian_vg
- Kontakt:
Jag har varit med om liknande i Sverige också. På motorväg. Händer oftast på E4:an mellan Uppsala och Sthlm. Lite läskigt när luftvirvlarna plötsligt slutar kasta omkring ens huvud, och man inser att det beror på att en bil ligger en halvmeter snett bakom och gör att man ligger i lä. Då har bildrullarna svängt ut för omkörning en bråkdels sekund efter att jag själv svängt ut för omkörning, men väljer ändå att köra om både mig och det andra fordonet. Läskigt som sagt.Rerun skrev:[...]Ögonblicket innan jag skulle lägga ner hojen i svängen råkade jag kasta ett halvt öga i backspegeln. Och då ser jag att den blå bilen ligger BREDVID - till höger om - min högra packväska.Vart f-n skulle jag nu ta vägen?!?
Det var spännande!
Igår blev jag fö omkörd av en hel karavan bilar inne i Uppsala, när jag var på hemväg från Rörkenkörningen. Harvade på i mina tillåtna 50km/h på den långa raka tvåfiliga Fyrislundsgatan. Ser fyra-fem bilar komma upp snabbt bakom. De kör om så hjälmen snurrar på huvet'. Måste ha gått i 90 eller så för dem. Sista bilen svänger in snävt framför mig och tvärbromsar för att undvika kön till rödljuset 20m längre bort, där de andra som just kört om mig också står... Goddag yxskaft. Undrar vad det var bra för. Tänkte knacka på rutan och fråga just vad det var bra för, men ville inte störa zenen från Rörkenkörningen.

Körningarna till och från Rättvik för några veckor sen, samt dito Linköpingskörningen bjöd mest på bil-sniffar-mig-i-baken-upplevelser och drullar som kör ut framför en med liten marginal. Väjningsplikt är för mesar verkar det som. Obehagligt, men inte helt oväntat. Man blir av med dem, och lägger sig några kilometer framför, när man gasar mer än de vågar på vägar med fartkameror... Tycker dock inte det ska behövas.

===
===
Detta är faktiskt en av anledningarna varför jag kör (mellan varven alldeles) för fort på MC. Litar inte på att bilföraren bakom mig faktiskt har ögonen på vägen och inte micklar med sin mobil eller något sådant. Ligger inte gärna efter heller för den delen, för det händer alltför ofta att folk har ungefär -3 i trafiksituations-uppfattning vilket innebär idiot-inbromsningar för bilar som ska åt ett helt annat håll osv. Gäller iofs för i princip alla fordon jag kör, men jag är nog extra uppmärksam/vaksam på sådant när jag kör MC.adrian_vg skrev:Körningarna till och från Rättvik för några veckor sen, samt dito Linköpingskörningen bjöd mest på bil-sniffar-mig-i-baken-upplevelser och drullar som kör ut framför en med liten marginal. Väjningsplikt är för mesar verkar det som. Obehagligt, men inte helt oväntat. Man blir av med dem, och lägger sig några kilometer framför, när man gasar mer än de vågar på vägar med fartkameror... Tycker dock inte det ska behövas.
Kom hem till min hemstad efter ett besök i landet Skåne i helgen.
I bilen framför mig ser jag en hand sticks ut, genom den öppnade rutan.... och en cigarretfimp kastas.....som hamnar på mig som ligger bakom.
Va fan, hur tänker folk
I bilen framför mig ser jag en hand sticks ut, genom den öppnade rutan.... och en cigarretfimp kastas.....som hamnar på mig som ligger bakom.

Va fan, hur tänker folk

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Sånt där blir jag också vansinnig på! Dikesbränder är ju inte helt ovanliga, men om jag hade fått en fimp på mig hade jag nog på ett tydligt sätt förklarat varför man har en askkopp i bilen.Mister skrev:Kom hem till min hemstad efter ett besök i landet Skåne i helgen.
I bilen framför mig ser jag en hand sticks ut, genom den öppnade rutan.... och en cigarretfimp kastas.....som hamnar på mig som ligger bakom.![]()
Va fan, hur tänker folk
VFR750F -92, grön