Larm/Laddningsstrul

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
danlse
Medlem

Larm/Laddningsstrul

#1 Inlägg av danlse »

Hej,

Strul med min nyimporterade VFR 2003.
Började för ett par timmar sen med att grannen ringde mig på jobbet och sa att hojen "stod och tjöt hela tiden". Åkte hem och när jag försökte starta så var det precis att den gick igång - klickade i reläerna och startmotorn gick precis runt. Jag tolkar detta som dålig kräm i batteriet.

- Kan det höra ihop - larmet larmar för att spänningen är låg?(larmet = Datatool)

- Enligt säljaren så är batteriet helt nytt, om det stämmer så borde det väl vara strul med laddningen?

Körde 100 mil motorväg för en vecka sen så då bode ju batteriet ha blivit riktigt laddat.

Tack för hjälpen.

(Dum som jag var så körde jag hojen till jobbet och nu inser jag att det ju är rätt stor risk att den inte startar när jag ska hem...Kan man slå av framlyset förresten för att spara ström i startögonblicket? - hittar ingen ljusomkopplare)

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem

#2 Inlägg av Pegaso »

Har du kört 100 mil motorväg vid ett tillfälle så hade du inte kommit fram om den inte laddar som den ska. Om det inte var nåt som sket sig under sista biten av körningen.
Låter mer som att det är nåt som ligger och drar tjuvström. Eftermonterade larm brukar vara en lågoddsare i såna sammanhang.

Har du möjlighet så mät laddningen före och efter den berömda regulatorn, om den är ok kan du ju pröva att mäta dig fram till om det drar nåt genom larmet (du kommer ju naturligtvis ha en viss förbrukning) alt. om du kan koppla ur det.

EDIT
Kan vara så att den har en funktion som larmar om strömmen klipps, för att man inte ska kunna döda larmet genom att koppla bort batteriet. Så det kan vara därför den larmar, men åas har den stått hemma på går'n och tutat mest hela dagen så lär du inte ha så mycket batteri kvar då heller.

Vad jag försöker säga är att det kan vara så att den larmar pga låg spänning i batteriet

eller

Den har låg spänning i batteriet för att den har larmat hela dagen...

Skulle pröva att koppla bort larmet, ladda batteriet och se vad som händer.
Senast redigerad av Pegaso den tor maj 27, 2010 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
VFR 800 - 98 svart

danlse
Medlem

#3 Inlägg av danlse »

Pegaso skrev: Har du möjlighet så mät laddningen före och efter den berömda regulatorn
Dum fråga kanske men var hittar jag regulatorn?

Säljaren gav en liten hint om att det kunde vara strul med larmet men han sa att det drog ur batteriet på 6 veckor..inte 1 vecka

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#4 Inlägg av blacken »

Om larmet stod och "tjöt" ett tag så kan det vara så enkelt att det sög ur strömmen i batteriet liasom dom har ju inte så mycket av den varan, hojbatterierna alltså..

danlse
Medlem

#5 Inlägg av danlse »

Tillbaks lite till ursprungsfrågan.
Är det någon som vet om den här typen av larm larmar om spänningen sjunker?

Går det verkligen inte att slå av framlyset??

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem

#6 Inlägg av Pegaso »

danlse skrev:
Pegaso skrev: Har du möjlighet så mät laddningen före och efter den berömda regulatorn
Dum fråga kanske men var hittar jag regulatorn?

Säljaren gav en liten hint om att det kunde vara strul med larmet men han sa att det drog ur batteriet på 6 veckor..inte 1 vecka
Var regulatorn sitter på din modell har jag ingen aning om, men är väl ganska vanligt att de brukar sitta på bakramen nånstans.
Borde kunna följa kablarna från lindningen på motorn, brukar vara tre gula kablar.

Nu tror jag ganska mycket här, känner jag :oops:
Så nån som VET var den sitter kan väl förtydliga lite.
VFR 800 - 98 svart

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem

#7 Inlägg av Pegaso »

danlse skrev:Tillbaks lite till ursprungsfrågan.
Är det någon som vet om den här typen av larm larmar om spänningen sjunker?

Går det verkligen inte att slå av framlyset??
Borde gå att slå av till bara parkeringsljus iaf. På svärfars transalp kan man inte stänga av ljuset helt, det är halvljus eller parkeringsljus.

Här är Datatools larm http://www.datatool.co.uk/consumer/prod ... /index.php
om du inte redan kollat där kan du ju se om ditt finns med, kanske går att hitta manualen till det (om du inte fick nån med vid köpet)
Där bör det ju stå om den larmar för låg spänning samt hur hög strömförbrukningen ska vara.
VFR 800 - 98 svart

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Säljaren gav en liten hint om att det kunde vara strul med larmet men han sa att det drog ur batteriet på 6 veckor..inte 1 vecka
Tror du ar ditt svar där. Kan du prova att koppla bort larmet helt?

danlse skrev:Dum fråga kanske men var hittar jag regulatorn?
På VFR 90-97 sitter på under bakkåpan till höger. Kolla efter en elektrisk manick med kylflänsar på.

Lampknappen. Ser du knappen på styret ovanför startknappen på bilden nedan? Har du en sån? Där stänger man av ljuset helt, eller kopplar om till p-ljus. En del hojar har inte det, utan har ett skjutreglage på vänsteromkopplaren ist.
Bilagor
IMG_6184_pilad.JPG
IMG_6184_pilad.JPG (57.81 KiB) Visad 14264 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

danlse
Medlem

#9 Inlägg av danlse »

jo en sån lampknapp har jag haft på mina tre tidigare hojar typ Av - Parkering - På men på VFRen finns ingen sån?

Den enda knapp som är till lyset är helljus på/av. å andra sidan sitter det ju parkeringslampor fram och som det är nu så finns ju ingen möjlighet att använda dessa. Måste helt enkelt gå att slå av lyset och ha enbart parkeringsljus?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Den enda knapp som är till lyset är helljus på/av. å andra sidan sitter det ju parkeringslampor fram och som det är nu så finns ju ingen möjlighet att använda dessa. Måste helt enkelt gå att slå av lyset och ha enbart parkeringsljus?
Kan det vara så att du med tändningsnyckeln ställer på och av p-ljuset?

Tror Tyrannosaurus här på forumet nån gång skrev att de hojar som numera inte har separata knappar för ljus och p-ljus oftast alltid har en sorts ljusautomatik som automagiskt släcker framstrålkastaren när man trycker på startknappen för att spara batteriet vid start.
===

danlse
Medlem

#11 Inlägg av danlse »

Så kanske det kan vara att läge 1 på nyckeln ger parkeringsljus - får testa. Hur som hellst så blir det spännande att se om man kommer hem i kväll. Nödlösningen är väl att skruva loss batteriet och ta pendeltåget hem för att ladda det :(

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#12 Inlägg av Donner »

Om det är larmet som suger ström så kan du ju försöka hitta säkringen, bör ju sitta vid larmboxen eller vid batteriet. Så kanske du kommer hem, om den startar nu vill säga.

Dom flesta larm har en funktion som gör att larmet löser ut när spänningen sjunker under ca 9v.

Har du koll på hur man använder en amperemeter så kan du enkelt mäta vid säkringsplatsen om det tar tjuvström.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem

#13 Inlägg av dubbear »

Kan man inte bara sätta en amperemeter mellan batteriets pluspol och plussabeln på motorcykeln
så ser man hur mycket ström den drar när den är avstängd.
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Så kanske det kan vara att läge 1 på nyckeln ger parkeringsljus - får testa. Hur som hellst så blir det spännande att se om man kommer hem i kväll. Nödlösningen är väl att skruva loss batteriet och ta pendeltåget hem för att ladda det :(
Rulla igång? :D

Har själv inte gjort det sen moppetiden... 8)

dubbear skrev:Kan man inte bara sätta en amperemeter mellan batteriets pluspol och plussabeln på motorcykeln
så ser man hur mycket ström den drar när den är avstängd.
Kortsluter du inte batteriet då?
Senast redigerad av adrian_vg den tor maj 27, 2010 15:17, redigerad totalt 1 gånger.
===

danlse
Medlem

#15 Inlägg av danlse »

Tack för all info och tips!
Ska nog svänga förbi Claes Ohlson på vägen hem och köpa en CTEK laddare, verkar ju behövas när man har larm..
adrian_vg skrev:Rulla igång? :D

Har själv inte gjort det sen moppetiden... 8)
Tror det är svårt, hade ju en Puch Dakota som du kanske minns som var så slut i motorn att rulla igång var enda alternativet

Skriv svar