Yes! Nu är det på gång har t.o.m bokat båtbiljett måste bara bestämma mig för vad jag ska ha för något. Med 7500 för nya lampor så trillade VFRen tyvärr ner från topplistan.
Var och hur?
Själv mycket nyfiken, men de linjer jag känner till har lagt av...
Så, jag har kikat att gå via sk bilfemman med rutt från sverige-tyskland-frankrike-england.
Yes! Nu är det på gång har t.o.m bokat båtbiljett måste bara bestämma mig för vad jag ska ha för något. Med 7500 för nya lampor så trillade VFRen tyvärr ner från topplistan.
Var och hur?
Själv mycket nyfiken, men de linjer jag känner till har lagt av...
Så, jag har kikat att gå via sk bilfemman med rutt från sverige-tyskland-frankrike-england.
Hur åker du?
Jag har bokat Hartwich - Esbjerg och sen Fredrikshavn - Göteborg. Första båtresan kostade 2400 och den andra typ 400. Kostar ju en del men jag har inte så mycket tid på mig.
danlse skrev:Man klarar inte registreringsbesiktningen med tejpade lysen(jag har en kollega som har provat).
Ah...
danlse skrev:Hittade den här butiken, ganska svårt att förstå vad som är vad men jag tror dom säljer lykthalvorna till VFR för 1074 Kr och det är ju mindre än en tredcjedel av priset hos Honda.
För bra för att vara sant? Nån som har erfarenhet av motorsport.com?
Skitsamma! Köp, köp!!
Edit: Det är en amerikansk firma, så tullen kan ev lägga på en slant, men det vet du väl redan. Tyrannosaurus här på forumet verkar ha en tumme med amerikanska säljare, kanske att han vet nåt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Min 95:a tog jag hem från England och den har båda halvljuslamporna inkopplade och sk. "straight beam" dvs. ljusstrålen är rak och riktas inte åt sidan som på en hoj gjord för högertrafik. Jag hade en beg. strålkastare som jag tänkte byta till men när jag kollade med VV sa de att dubbla framlysen nu är ok. och även rak ljusstråle.
Jag regbesiktigade hojen med den brittiska strålkastaren och det var helt ok! Beg. strålkastaren jag köpt på en skrot fick jag lämna tillbaka
Är inte helt säker hur det är på nyare hojar men allt jag fick fram när jag kollade min hoj var att hojar för vänstertrafik har rak stråle på strålkastaren.
Kollade på min fighter idag som har en Yamaha MT-03 lampa. Den hade funkat i England kan jag lova för den är helt symetrisk (heter det väl?).
Klarglas är det på den och reflektorn ser precis samma ut på höger och vänster sida. I ljusmätaren på jobb blir det inte samma ljusbild som på en bil. Det blir en rak ljusbild.
Nu står hojen hemma på gården - blev en 2003a som rullat 2300 mil.
Körde en del av resan hem i mörker och vad jag kunde se så var ljusbilden helt symetrisk utan skillnad på höger och vänster sida. Å andra sidan var det en del lastbilar som blinkade med helljuset så man får väl anta att dom blev bländade.
Är inne lite på att chansa och göra regbesiktningen utan lambbyte men vad händer om jag blir underkänd - börja om från början eller typ underkänt på vanlig besiktning med efterkontroll?
Nu står hojen hemma på gården - blev en 2003a som rullat 2300 mil.
Körde en del av resan hem i mörker och vad jag kunde se så var ljusbilden helt symetrisk utan skillnad på höger och vänster sida. Å andra sidan var det en del lastbilar som blinkade med helljuset så man får väl anta att dom blev bländade.
Välkommen hem! Lägg upp bilderna på din presentation i subforumet "Jag och min VFR".
Fö skulle jag chansa. Det blir bara marginellt dyrare med en efterbesiktning väl?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
stefan skrev:Kan du inte skriva ihop en lite story om hur det var att importera när du är klar med reg besikting mm. Jag med flera är nog lite nyfikna på detta.
//S
+1
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nu står hojen hemma på gården - blev en 2003a som rullat 2300 mil.
Körde en del av resan hem i mörker och vad jag kunde se så var ljusbilden helt symetrisk utan skillnad på höger och vänster sida. Å andra sidan var det en del lastbilar som blinkade med helljuset så man får väl anta att dom blev bländade.
Välkommen hem!
Fö skulle jag chansa. Det blir bara marginellt dyrare med en efterbesiktning väl?
Frågan är väl om det blir en efterbesiktning eller en ny regestreringsbes,
reg.bes. på en bil var ju inte direkt billig föra några år sen, möjligt att priset är ändrat idag
Jimmy.S skrev:Frågan är väl om det blir en efterbesiktning eller en ny regestreringsbes,
reg.bes. på en bil var ju inte direkt billig föra några år sen, möjligt att priset är ändrat idag
Men behövs en regbesiktning då? Bågen är ju typad inom EU. Eller är jag otillåtet naiv nu?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
När jag tog in en hoj från Tyskland för några år sen så var det i princip två bes, en reg bes och en vanlig plus en ursprungskontroll. Så om du får en "2a" på nåt så är den en vanlig ombes som behövs.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Jo, regbesiktning fick jag också göra när jag tog hem min Englandshoj.
Inga problem dock. Det var som en vanlig besiktning + att han la in upgfter om typ osv i datasystemet och fick ett reg-nr som senare kom hem på posten med skruvar & allt
stefan skrev:Kan du inte skriva ihop en lite story om hur det var att importera när du är klar med reg besikting mm. Jag med flera är nog lite nyfikna på detta.
//S
Absolut - en importera hoj från UK guide blir det när allt är klart. Ska skicka in papper för ursprungskontrollen idag så nu är det på gång!