Vad för olja till en Scottoiler?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Vad för olja till en Scottoiler?
Tjenare, jag misstänker att jag har en scottoiler monterad på min hoj, sitter någon liten doseringspump kopplad till el under sadeln med en behållare och en slang ner till kedjan så jag antar att det är en sådan.. men vad ska man ha för olja att fylla på med? någon som har ett tips?
Det finns speciell Scott kedjeolja till dem. En blå och en röd beroende på temperaturområde. Den blå är rekommenderad mellan 0-30 grader och är den som jag kör på.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: scottoiler
Är det inte vanlig motorolja egentligen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ett litet sidospår; jag läste en artikel om detta med kedjesmörjning och att det egentligen inte behövs, eftersom länkarna i moderna mc-kedjor redan är fyllda med fett och tätas av packningar. Det man sprutar på vid länkarna har mao ingen möjlighet att tränga in och smörja. Smörjningen skulle alltså egentligen endast behövas där rullarna löper i dreven, och endast i mycket små mängder.
Detta går ju lite stick i stäv med allt man hittills lärt sig om kedjor och smörjning, och även behovet av en Scottoiler som i detta fallet ifrågasätts.
Vad anser ni om detta?
Detta går ju lite stick i stäv med allt man hittills lärt sig om kedjor och smörjning, och även behovet av en Scottoiler som i detta fallet ifrågasätts.
Vad anser ni om detta?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Men annars behövs inte smörjan annat än för att smörja mot dreven. Korrekt? Eller inte?Rerun skrev:Och som korrosionsskydd.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Och det gör de ju - mha det förifyllda fettet i rullarna.Rerun skrev:Framför allt handlar det om att rullarna ska kunna röra sig fritt i förhållande till bussningarna i kedjan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ok, i min värld betyder det att kedjan inte kommer att bli så kladdig i fortsättningen.blacken skrev:Du har så rätt så. Man behöver nuförtiden enbart se till att minska friktionen mellan drev och kedjan..

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
ha ha ha, samma här, detta hade jag inte en aning omadrian_vg skrev:Ok, i min värld betyder det att kedjan inte kommer att bli så kladdig i fortsättningen.blacken skrev:Du har så rätt så. Man behöver nuförtiden enbart se till att minska friktionen mellan drev och kedjan..
